لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۰

گمانه زنی های تازه درباره فروش موشک های اس ۳۰۰ به ايران


موشک های سری اس ۳۰۰ و اس اس ۴۰۰، از موشک های پيشرفته ضدهوايی محسوب می شوند. عکس موشک اس ۴۰۰ را نشان می دهد.
عکس از ITAR-TASS
موشک های سری اس ۳۰۰ و اس اس ۴۰۰، از موشک های پيشرفته ضدهوايی محسوب می شوند. عکس موشک اس ۴۰۰ را نشان می دهد. عکس از ITAR-TASS

يک مقام وزارت دفاع اسرائيل می گويد: روسيه تا اواخر سال جاری ميلادی سيستم دفاع موشکی بسيار پيشرفته اس ۳۰۰ را در اختيار ايران قرار می دهد.


اين مقام اسرائيلی می گويد احتمالا اولين سری از اين موشک ها در اواخر ماه سپتامبر به ايران تحويل داده می شود. اين در حالی است که يک مقام ديگر، پيش بينی می کند: تحويل اين سيستم و نصب ان حداقل شش تا دوازده ماه طول بکشد.


ايران پيشتر سيستم دفاع موشکی «تور-ام ۱ »، « Tor-M1»، را از روسيه خريداری کرده است و مصطفی محمد نجار، وزير دفاع ايران، در دی ماه گذشته اعلام کرده بود که «روسيه سيستم دفاع موشکی بسيار پيشرفته اس ۳۰۰ را در اختيار» اين کشور قرار می دهد.


روسيه يک روز پس از اظهارات وزير دفاع ايران، فروش اين موشک های پيشرفته به تهران را تکذيب کرد.


به گزارش خبرگزاری رويترز، سيستم دفاع موشکی «اس ۳۰۰» قابليت ره گيری ۱۰۰ هدف را به صورت همزمان دارد. اين سيستم دفاع موشکی می تواند هواپيماها را در فاصله ۱۲۰ کيلومتری هدف قرار دهد.


مقام های نظامی روسيه مدعی هستند که سيستم دفاع موشکی «اس ۳۰۰» پيشرفته تر از سيستم موشکی پاتريوت ساخت آمريکا است.


آقای نجار با مقايسه اين سيستم دفاع موشکی با «تور-ام يک» گفته بود: «سيستم دفاع موشکی اس ۳۰۰ قادر است هدف را در ارتفاعی بالا تر از سيستم های « تور ام يک» Tor-M1 هدف قرار دهد».


رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا در دو هفته پيش تاکيد کرده بود که احتمال کمی وجود دارد که اين موشک ها به زودی در اختيار ايران قرار گيرد.


يک مقام آمريکايی در اين زمينه گفته است: آقای گيتس باور دارد که ايران تا به خدمت گرفتن اين سيستم دفاع موشکی خيلی فاصله دارد.


  • سيستم دفاع موشکی «اس ۳۰۰» قابليت ره گيری ۱۰۰ هدف را به صورت همزمان دارد. اين سيستم دفاع موشکی می تواند هواپيماها را در فاصله ۱۲۰ کيلومتری هدف قرار دهد.

در همين حال، یک این منبع در وزارت دفاع اسرائيل گفت: براساس قرارداد ايران و روسيه، موشک های «اس ۳۰۰» بايد تا پايان سال ۲۰۰۸ به ايران تحويل شود.


کارشناسان نظامی می گويند: دريافت اين سيستم دفاع موشکی حمله به تاسيسات هسته ای ايران را مشکل خواهد کرد.


در همین زمینه یک مقام اسرائيلی به رويترز گفته است: ترديدی نيست که اس ۳۰۰ هرگونه حمله هوايی را سخت ترخواهد کرد.


ولی با اين حال وی افزوده است : همیشه برای مقابله با هر گونه سيستم دفاعی راه حل هايی وجودخواهند داشت.


اين مقام می گويد: حداقل يک سال طول خواهد کشيد تا ايران بتواند سيستم موشکی «اس ۳۰۰» را نصب کرده و نيروهای خود را آموزش دهد.


رابرت هيوسن، سردبير نشريه سلاحهای هوايی جينز، در این زمینه می گويد : حداقل شش ماه زمان لازم است تا اين سيستم نصب شده و کار با آن آموزش داده شود.


در پی انعقاد قرار داد موشک های «تور-ام يک» در دسامبر سال ۲۰۰۵، آمريکا و اسرائيل ضمن ابراز نگرانی از قرار داد تسليحاتی ميان روسيه و ايران اعلام کرده بودند ايران می تواند با استفاده از اين موشک ها به کشورهای همسايه خود حمله» کند.


وزير دفاع ايران در واکنش به اين اظهارات گفته بود ايران «هرگز به کشورهای همسايه حمله نخواهد کرد».


بر اساس قرارداد ۷۰۰ ميليون دلاری بين ايران و روسيه، مسکو دو سال پيش يک سامانه دفاع موشکی موسوم به «تور- ام يک» را در اختيار جمهوری اسلامی گذاشت.


موشک های سری تور- ام يک تنها در روسيه توليد می شوند و مدل هايی که به گفته وزير دفاع روسيه به ايران ارسال شده اند، برای ساقط کردن اهداف هوايی تا ارتفاع شش هزار متری، کاربرد دارند.


برد موشک های اين سيستم بين ۱۲ تا ۱۴ کيلومتر برآورد می شود.


جمهوری اسلامی ايران بهمن ماه سال ۱۳۸۵ اعلام کرد که آتشبار موشکی تور ام- يک را با موفقيت آزمايش کرده است.


فروش سلاح های پيشرفته از جمله سيستم جديد دفاع موشکی انتقاد کشورهای آمريکا و اسراييل را بر انگيخته است.


تام کيسی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا سال گذشته و در واکنش به فروش سيستم جديد دفاعی روسيه به ايران گفته بود: « فروش چنين تسليحاتی به کشوری که از تروريسم دفاع می کند جايز نيست.»


مقامات روسيه بارها انتقادات ايالات متحده آمريکا را ناديده گرفته اند و گفته اند که قصد دارند موشک ها و هواپيماهای پيشرفته را به ايران بفروشند.


XS
SM
MD
LG