لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۷

«تحريم آمریکا علیه شرکت های روسی غيرقانونی است»


کارشناسان معتقدند تحریم های آمریکا به صنایع نظامی روسیه لطمه خواهد زد
کارشناسان معتقدند تحریم های آمریکا به صنایع نظامی روسیه لطمه خواهد زد

روسيه روز شنبه ششم ژانويه تحريم های آمريکا عليه شرکت های روسی را که با ايران و سوريه همکاری نظامی می کنند غير قانونی خواند.


وزارت امور خارجه روسيه در بيانيه ای اعلام کرد:«اين اولين بار نيست که آمريکا به طورغيرقانونی قوانين داخلی خود را برعليه شرکت های خارجی تعميم داده و می کوشد تا آنها را وادار به اطاعت از قوانين آمريکا کند».


آمريکا، روزجمعه اعلام کرد بيست وچهارشرکت خارجی ازجمله چند شرکت روسی ، چينی و کره شمالی راکه با برنامه های تسليحاتی ايران و سوريه همکاری کرده اند تحريم کرده است.


براساس اين قانون، دولت آمريکا، شرکت های خارجی راکه با ايران وسوريه همکاری های موشکی وتسليحاتی دارند، مجازات می کند ومانع ازفروش وانتقال توليدات وتکنولوژی حساس شرکت های آمريکایی به آن ها می شود

اين بيانيه به تصميم آمريکا برای اعمال تحريم عليه افراد و شرکت ها تسليحاتی روسی چون «روسوبرون اکسپورت» اشاره می کند.


براساس اين قانون، دولت آمريکا، شرکت های خارجی راکه با ايران وسوريه همکاری های موشکی وتسليحاتی دارند، مجازات می کند ومانع ازفروش وانتقال توليدات وتکنولوژی حساس شرکت های آمريکایی به آن ها می شود.


شرکت دولتی روسوبرون اکسپورت يکی از بزرگترين شرکت های تسليحاتی جهان است. اين شرکت اخيرأ شرکت «وی.اس.ام.پی.او-آويسما»، که بزرگترين توليد کننده تيتانيوم جهان است، را خريداری کرده است. اين شرکت اکنون بزرگترين عرضه کننده تيتانيوم به صنايع هواپيمايی آمريکا و اروپا است.


در ماه اوت آمريکا به دليل همکاری شرکت های روسی روسوبرون اکسپورت و سوخو، تولید کننده هواپیما های جنگی، در برنامه های سلاح های موشکی و کشتار جمعی ايران، تحريم هايی برعليه اين دو شرکت اعلام کرد.


در ماه نوامبر آمريکا تحريم عليه سوخو را لغو کرد. سوخو به همراه شرکت بوئينگ در حال توسعه هواپيمای منطقه ای روسيه (آر.آر.تی) است.


در سال ۲۰۰۵ روسيه به عنوان بزرگترين صادر کننده تسليحات نظامی در جهان شناخته شده است. اين کشور بيشتر توليدات خود را به کشورهای جون ايران، هند، چين و ونزئلا می فروشد.


آمريکا ايران را متهم می کند که از برنامه توليد انرژی هسته ای خود به عنوان سرپوشی برای توليد سلاح هسته ای استفاده می کند.


XS
SM
MD
LG