لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۴

شرط روسیه برای تحویل جایگزین «اس-۳۰۰» به ایران


سیستم «اس-۳۰۰»
سیستم «اس-۳۰۰»
روسيه می گويد که اگر ايران از شکايت چهار ميلياردی خود عليه اين کشور صرف نظر کند، حاضر است پيرامون تحويل يک سامانه ضدهوايی مشابه «اس-۳۰۰» با ايران مذاکره کند.

به گزارش خبرگزاری اينترفکس روسيه، دميتری راگوزين معاون نخست وزير اين کشور جمعه ۸ شهريورماه اعلام کرد که دولت مسکو ممکن است پيرامون فروش سيستم ضدهوايی مشابه سامانه ضدموشکی «اس-۳۰۰» با دولت ايران وارد مذاکره شود، اما پيش شرط آن، اين حادثه تنها زمانی اتفاق خواهد افتاد که پيش زمينه آن، بازگرفتن پرونده شکايت خود عليه روسيه و متوقف کردن آن است.

قرارداد تحويل سيستمهای موشکی پدافند هوايی «اس-۳۰۰» روسيه به ايران در اواخر سال ۲۰۰۷ ميلادی امضا شد و قرار بود روسيه ۵ سامانه را به ارزش حدود ۸۰۰ ميليون دلار به ايران تحويل دهد.

اما دولت مسکو ۷ اکتبر ۲۰۱۰، بعد از تصويب قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنيت سازمان ملل عليه ايران در ژوئن اين سال اعلام کرد که اين قرارداد را بصورت يکطرفه لغو کرده است.

ايران در واکنش به لغو اين قرارداد عليه «روس آبارون اکسپورت» به دادگاه بين المللی داوری ژنو در سوئيس شکايت کرده و خواستار دريافت غرامت ۴ ميليارد دلاری شده است.

قبلا اخباری پيرامون تمايل روسيه برای جايگزين کردن سيستم ضدهوايی «آنتی-۲۵۰۰» بجای «اس-۳۰۰» برای فروش به ايران منتشر شده بود، موضوعی که سفير ايران در مسکو اعلام کرد که «ايران منتظر پيشنهاد مشخص از طرف روسيه است».

آقای راگوزين با اين وجود گفته است که همکاری تجهيزات نظامی روسيه با ايران در چهارچوب ليست فروش اقلام صادراتی مجاز به ايران خواهد بود، چرا که دولت مسکو متعهد به رعايت قوانين بين المللی (تحريمهای سازمان ملل) عليه ايران است. وی گفت که روسيه از اين ليست عدول نخواهد کرد.

بگفته وی، روسيه در همين چهارچوب حاضر به همکاری نظامی با ايران است، خصوصا با اين پيش شرط که شکايتی عليه روسيه توسط ايران در ميان نباشد.

روز گذشته، مدير شرکت انحصاری توليد سامانه های پدافند هوايی روسيه اعلام کرده است که قطعات سامانه ضد موشکی «اس-۳۰۰» که قرار بود به ايران فروخته شود، هم اکنون از هم جدا شده و ديگر سامانه های ياد شده وجود خارجی ندارند.
XS
SM
MD
LG