لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۷

نخست‌وزیر روسیه: شانس بشار اسد برای حفظ قدرت هر روز کمتر می‌شود


دمیتری مدودوف، نخست وزير روسيه
دمیتری مدودوف، نخست وزير روسيه
دمتری مدودف، نخست وزير روسيه، گفته است که شانس بشار اسد، ریيس جمهوری سوريه برای حفظ قدرت خود هر روز کمتر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رويترز، دمیتری مدودف اين سخنان را در مصاحبه با شبکه آمريکايی «سی ان ان» مطرح کرده، اما خبرگزاری‌ها، متن مصاحبه را از دفتر نخست وزير روسيه دريافت کرده‌اند.

دمیتری مدودف در اين مصاحبه، ابراز عقيده است که روزهای حضور بشار اسد در قدرت، شايد اندک باشد. او در عين حال خواستار گفت‌و‌گو بین دولت و اپوزيسيون سوريه شد.

نخست وزير روسيه در اين مصاحبه گفته است: «معتقدم که با مرور هر روز، هر هفته و هر ماه، شانس اسد برای ادامه حضور در قدرت کمتر می‌شود، اما من باز تاکيد می‌کنم که اين مردم سوريه هستند که سرنوشت خود را تعيين می‌کنند؛ نه روسيه و آمريکا و نه هيچ کشور ديگری.»

او ادامه داده است: «ماموريت آمريکا و ديگر قدرت‌های اروپايی و منطقه‌ای اين است که طرف‌های درگير را به نشست پای ميز مذاکره قانع کنند، نه اينکه تنها از اسد بخواهند از قدرت کناره گيری کند و پس از آن همچون قذافی (رهبر سابق ليبی) اعدام شود يا اينکه همچون حسنی مبارک (ریيس جمهوری پيشين مصر) محاکمه شود.»

روسيه مهم‌ترين همپيمان بين المللی حکومت بشار اسد است. روسيه و چين تا کنون سه بار قطعنامه‌های شورای امنيت را که کشورهای غربی به منظور افزايش فشار بر نظام اسد ارائه کرده بودند وتو کرده‌اند.

بنا بر آخرين اعلام سازمان ملل متحد، خشونت‌ها در سوريه تا کنون بيش از ۶۰ هزار کشته برجای گذاشته است. با وجود این، روسيه هر بار تاکيد می‌کند که از اسد حمايت نمی‌کند بلکه تنها با هرگونه دخالت خارجی در اين کشور مخالف است.

دمیتری مدودف در سخنان خود، تند‌ترين انتقادهای روسيه به بشار اسد را مطرح کرد. او همچنین «رهبری و اپوزيسيون سوريه» را «لجباز» توصيف کرد که به يک اندازه، مسئوليت افزايش خشونت‌ها و تبديل شدن آن‌ها به جنگ داخلی را بر عهده دارند.

نخست وزير روسيه اظهار داشت: «او بايد سريع‌تر عمل می‌کرد تا بخشی از اپوزيسيون را که معتدل است و حاضر به مذاکره بود، برای ايستادن کنار خود جذب کند. او دو بار مرتکب خطا شد که شايد کشنده باشد.»

روسيه بار‌ها از کشورهای غربی و عربی خواسته که بر مخالفان در سوريه برای گفت‌و‌گو با بشار اسد فشار بياورند. اما دمیتری مدودف تاثير کشورش بر بشار اسد را «محدود» توصيف کرد و گفت: «چند بار به طور شخصی با بشار اسد تماس گرفتم و به او گفتم: اصلاحات را اجرا کن، گفت‌و‌گو کن... معتقدم که متاسفانه رهبری سوريه آمادگی اين را ندارد.»

او ادامه داده است: «اما از سوی ديگر نبايد اجازه داد به مرحله‌ای رسيد که نخبه سياسی کنونی در سوريه با زور اسلحه کنار رود چرا که در اين صورت جنگ داخلی چند دهه ادامه خواهد يافت.»

روسيه بزرگ‌ترين صادر کننده سلاح به سوريه است. همچنين تنها پايگاه نظامی روسيه در خارج از کشورهای عضو اتحاد جماهير شوروی سابق، در بندر طرطوس سوريه قرار دارد.
XS
SM
MD
LG