لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۶

رويترز: روسيه پيش از رای گيری مجمع عمومی، برخی کشورها را تهديد کرده بود


به گزارش خبرگزاری رويترز ديپلمات ها گفته اند، پيش از رای گيری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص همه پرسی در شبه جزيره کريمه در روز پنجشنبه، روسيه شماری از کشورهای اروپای شرقی و آسيای ميانه را تهديد کرده بود که به این قطعنامه رای مثبت ندهند.

طبق اين گزارش در حالی خبر تهديد روسيه به اقدام تلافی جویانه عليه شماری از کشور ها منتشر شده است که مسکو پيشتر کشورهای غربی را به فشار های «شرم آور»‌ از طريق تهديدهای سياسی و اقتصادی برای وادار کردن کشورهای عضو سازمان ملل به حمايت از این قطعنامه سازمان ملل متحد متهم کرده بود.

شماری از ديپلمات ها در سازمان ملل متحد که از بيم واکنش مسکو خواستند نامشان ذکر نشود، گفته اند، روسيه کشورهايی چون مولداوی، قرقيزاستان، و تاجيکستان و همچنين تعدادی از کشور های افريقايی را به اقدامات تلافی جويانه تهديد کرده بود.

از سوی ديگر، سخنگوی دفتر نمايندگی روسيه در سازمان ملل متحد،‌ گزارش ها در خصوص تهديد روسيه عليه شماری از کشورهای برای مخالفت با قطعنامه سازمان ملل را رد کرده و گفته است: هرگز کشوری را تهديد نکرده ايم. فقط شرايط را توضيح داده ايم.

اين در حالی است که اين ديپلمات ها می گويند، جزييات تهديد روسيه به اقدامات تلافی جويانه عليه اين کشور ها مشخص نبوده است. آنها می گويند، با اين حال روسيه هشدار داده بود که در صورت حمايت از اين قطعنامه مسکو دست به اقدامات تلافی جويانه خواهد زد که می تواند در بر گيرنده برخی اقدامات از جمله اخراج کارگران مهاجر از روسيه يا توقف صادرات گاز باشد.

با این حال،‌ روز پنجشنبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ۱۰۰ رای موافق، ۱۱ رای مخالفت و ۵۸ رای ممتنع همه پرسی ۱۶ مارس برای استقلال شبه جزيره کريمه را تصويب کرد. اين قطعنامه الزام آور نبود و بيشتر بيانگر ديدگاه جامعه بين المللی در قبال بحران اوکراين است.

ندری دِشيتسيا، وزير امور خارجه موقت اوکراين، در اين جلسه گفته بود الحاق کريمه به روسيه توافق‌های امنيت بين‌المللی را به شدت تحت الشعاع قرار داده است.

او با ترغيب مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصويب اين قطعنامه گفته بود اين يک ماه هزينه‌های زيادی را بر اوکراين تحميل کرده است.

پس از وزير خارجه اوکراين، ويتالی چورکين نماينده روسيه در سازمان ملل اين قطعنامه را «تهاجمی» خوانده و گفته بود روسيه نمی‌تواند به درخواست مردم کريمه «برای به رسميت شناختن حق تعيين سرنوشت‌شان» بی‌تفاوت باشد.

توماس ماير هارتينگ نماينده اتحاديه اروپا نيز در اين جلسه استفاده از زور برای تغيير مرز‌ها و اقدامات روسيه را که نقض منشور سازمان ملل متحد دانسته و محکوم کرده بود.
XS
SM
MD
LG