لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۴

روسيه خواستار پاسخ سريع ايران به پيشنهاد اتمی آژانس شد


 آندره نسترنکوه، سخنگوی وزارت امور خارجه روسيه
آندره نسترنکوه، سخنگوی وزارت امور خارجه روسيه
آندره نسترنکو، سخنگوی وزارت امور خارجه روسيه، از ايران خواسته است تا بي درنگ به پيشنهاد آژانس بين المللی انرژی اتمی برای تامين سوخت راکتور تحقيقاتی خود پاسخ مثبت بدهد.

وی روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «ما روی پاسخ رسمی مثبت ايران در آينده نزديک حساب می کنيم.»

آقای نسترنکو در حالی از ايران خواسته است تا فورا به پيشنهاد آژانس بين المللی پاسخ مثبت بدهد که دميتری مدودف، رييس جمهور روسيه، روز سه شنبه احتمال تشديد تحريم های ايران در صورت موفق نبودن مذاکرات را رد نکرد.

طبق پيشنهادی که از سوی آژانس بين المللی انرژی اتمی مطرح شده است ايران حدود ۷۵ درصد از ذخيره اورانيوم غنی شده با غلظت پايين خود را برای غنی سازی با عيار بيشتر به روسيه خواهد فرستاد تا بعد اين اوارنيوم غنی شده برای توليد ميله های سوختی به منظور استفاده در راکتور تحقيقاتی تهران به فرانسه منتقل شود.

ايران ابتدا در مذاکرات خود با قدرت های جهانی در ژنو که روز اول ماه اکتبر برگزار شد، با اين طرح موافقت کرد اما بعدا مخالفت خود را با جزئيات این پیش نویس اعلام کرد.

در همين زمينه گلين ديويس، نماينده آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه گفت: واشينگتن تمايل دارد تا فضای لازم برای تصميم گيری درباره اين پيشنهاد را به ايران بدهد.

اين در حالی است که ويليام برنز، معاون امور سياسی وزير خارجه آمريکا، روز سه شنبه گفت: آمريکا همراه با ديگر قدرت های جهانی آماده گفت و گوهای جدی با ايران برای حل شبهات موجود درباره ماهيت برنامه هسته ای اين کشور است.

به گفته آقای برنز، اين شبهات با آشکار شدن تاسيسات غنی سازی اورانيوم در نزديکی قم افزايش يافته اند.

معاون وزير امور خارجه آمريکا همچنين با اشاره این که آمریکا سیاست «تغییر رژیم در قبال ایران» را در نظر ندارد، گفته است: ما همراه با ديگر کشورهای همکار آمريکا در جامعه بين المللی، آماده ايم تا با ايران در مسير همکاری گام برداريم ، نه رويارويی، در مسير تعامل قرار بگيريم، نه دشمنی.

ويليام برنز با اين حال تاکيد کرد: ولی اين خواست ما به گزينه هايی که ايران انتخاب می کند، بستگی دارد؛ به تمايل اين کشور در انجام تعهدات و مسئوليت هايش بستگی دارد.

کشورهای غربی نسبت به برنامه اتمی ایران ابراز نگرانی می کنند. این کشورها معتقدند ایران در صدد است تا در پوشش برنامه هسته ای خود به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح اتمی دست یابد. ایران این اتهام را رد می کند.
XS
SM
MD
LG