لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۸

جلال طالبانی: در اعدام صدام دخالتی نداشتم


جلال طالبانی می گوید از تاریخ اعدام صدام حسین اطلاع نداشته است
جلال طالبانی می گوید از تاریخ اعدام صدام حسین اطلاع نداشته است

جلال طالبانی رييس جمهوری عراق می گوید اجرای حکم اعدام صدام حسین، به امضای رییس جمهوری نیازی نداشته و او از زمان دقیق اجرای حکم اعدام بی خبر بوده است.


در بيانيه رييس جمهوری عراق که روز سه شنبه منتشر شد، گفته شده که رييس جمهوری ازتاريخ اعدام اطلاعی نداشته است.


در اين بيانيه آقای طالبانی بر مخالفت خود با حکم اعدام تاکید کرده اما گفته است به خاطر احترام به استقلال قوه قضاييه، به ویژه در موردی که وی حق دخالت نداشته، در اين مساله مداخله نکرده است.


در اين بيانيه همچنين به نامه آقای طالبانی به کابينه در باره نظر وی در باره حکم اعدام صدام حسين اشاره شده و آمده است: «من از دخالت در تصميم دادگاه ويژه خودداری کردم زیرا بر پایه ماده ۲۷ قانون دادگاه، حکم دادگاه قابل تجديد نظر نيست».


نخست وزير عراق روز سه شنبه دستورتحقيق در باره فيلمی که توسط يک تلفن همراه از مراسم اعدام صدام حسين گرفته شده بود را صادر کرد

کمیته تحقیق در ارتباط با فیلم اعدام صدام حسین


نخست وزير عراق روز سه شنبه ۲ ژانويه دستورتحقيق در باره فيلمی که توسط يک تلفن همراه از مراسم اعدام صدام حسين گرفته شده بود را صادر کرد.


سامی العسکری يکی از مشاوران سياسی نوری المالکی نخست وزير عراق به خبرگزاری آسوسيتدپرس گفته است آقای مالکی دستور تشکيل یک کميته حقیقت یاب برای تعیین هويت فردی که در جريان مراسم اعدام صدام حسين شعار داده و شخصی که به وسيله تلفن همراه از مراسم فيلم گرفته داده است.


اين فيلم که به طور گسترده در اختیار رسانه ها قرار گرفته، حاوی صدای مشاجره صدام حسين با شاهدان مراسم است. در اين فيلم شاهدی نام «مقتدا صدر» رهبر تندرو شيعه عراق را بر زبان می آورد و صدام حسين به مسخره نام مقتدا صدر را تکرار می کند و می گويد «اين است مردانگی شما؟». کسی در پاسخ او می گويد «برو به جهنم» .


فيلم منتشر شده با روايت قبی مقام های دولتی عراق از مراسم اعدام حسين در تناقض آشکار است. موفق الربيعی مشاور امنيت ملی عراق پيشتر گفته بود «صدام حسين در هم شکسته بود» و «ترس در چهره او هويدا بود».


صدام حسين سحرگاه شنبه ۳۰ دسامبر به جرم جنايت عليه بشريت به دار آويخته شد. پس از آن که دادگاه تجديد نظر حکم دادگاه عالی جنايی عراق در باره صدام حسين در روز سه شنبه تاييد کرد، مقام های عراق پس از گذشت چهار روزاين حکم را اجرا کردند.


تظاهرات مسلحانه در تکریت


درهمين حال هزاران سنی که برخی از آنها به سلاح و موشک مسلح بودند در تکریت زادگاه صدام حسين، دست به تظاهرات زدند.


به گفته کارشناسان، انتشار اين فيلم ويدیويی دو دقيقه و نيمی می تواند باعث گسترش به خشونت های قومی در عراق شود.



XS
SM
MD
LG