لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۸

«عزت الله سحابی به کما رفت»


پس از انتشار برخی گزارش‌ها از وخامت حال عزت‌الله سحابی، يکی از فعالان ملی مذهبی روز دوشنبه درباره وی به رادیو فردا گفت: سطح هوشياری آقای سحابی بعداز عمل جراحی طی يک دو روز اخير کاملا تقليل يافته و وی به نوعی در کما است.

بنا بر گزارش‌ها عزت الله سحابی، رييس شورای فعالان ملی-مذهبی هفته گذشته و به علت شکستگی استخوان ران به بيمارستان منتقل شد و مورد عمل جراحی قرار گرفت اما پس از آن دچار «خونريزی مغزی» شد که بار دیگر مورد عمل جراحی قرار گرفت.

مرتضی کاظميان، از فعالان ملی- مذهبی، در خصوص وضعيت عزت الله سحابی به راديو فردا گفت:«متاسفانه پس از عمل جراحی برای شکستگی استخوان ران و سپس کاهش پلاکت‌های خون، سطح هوشياری ايشان کاملا تقليل پيدا کرده بود و در سحطی است که پزشکان نمی‌توانند معالجات ايشان را ادامه دهند و به نوعی ايشان در کما هستند.»

در همين زمينه، پيشتر روز دوشنبه خبرگزاری جمهوری اسلامی ، ايرنا، به نقل از منابع بيمارستانی در بيمارستان «پارسيان» گزارش داده بود که حال عزت الله سحابی «وخيم‌تر از روز قبل شده» و وی از شب گذشته به کما رفته است.

يکی از پزشکان عزت الله سحابی در گفت و گو با ايرنا گفته است: ميزان پلاکت‌های خون عزت‌الله سحابی بشدت پايين آمده است و در اين شرايط انجام هر نوع عمليات جراحی روی وی بسيار خطرناک است.

براساس اين گزارش‌ها، عزت الله سحابی هم اکنون در بخش «ای سی يوی» بيمارستان پارسيان بستری است.

عزت الله سحابی، متولد سال ۱۳۰۹ است و فعاليت‌های سياسی و تشکيلاتی خود را پس از حوادث ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ آغاز کرد.

وی به هنگام تاسيس نهضت آزادی در سال ۱۳۴۰ به اين حزب پيوست . عزت الله سحابی به همراه آيت الله محمود طالقانی، مهدی بازرگان و يدالله سحابی به عنوان شورای مرکزی نهضت آزادی فعاليت می‌کرد.

عزت الله سحابی از آغاز فعاليت‌های سياسی خود نزديک به ۱۵ سال را در زندان‌های دوران شاه و جمهوری اسلامی گذارنده است.

عزت الله سحابی همچنين در سال ۱۳۷۹ نيز به همراه دهها فعال ملی مذهبی و عضو نهضت آزادی بازداشت شد و نزديک به دوسال را در زندان گذارند.

فشار های امنيتی بعداز انتخابات

مرتضی کاظميان در خصوص فشار های امنيتی بر عزت الله سحابی پس از انتخابات رياست جمهوری ۱۳۸۸ می‌گويد: «به دليل همراهی و همدلی مهندس سحابی و زيرمجموع ايشان، يعنی شورای فعالان ملی مذهبی، از جنبش سبز ، ميرحسين موسوی و مهدی کروبی چه در دوران انتخابات و چه بعد از آن منجر به افزايش فشارها شد و به طور مشخص در زمستان سال گذشته و پيش از عيد مهندس سحابی به رغم وضعيت بيماری احضار شدند.»

مرتضی کاظميان می‌افزايد: «مهندس سحابی به دادسرای مقدس واقع در اوين احضار، که در آنجا مورد بازجويی و تهديد قرار گرفتند.»

مرتضی کاظميان در ادامه می‌گويد به رغم بيماری مهندس سحابی، نيروهای امنيتی و قضايی جمهوری اسلامی به هاله سحابی دختر عزت الله سحابی که هم اکنون در زندان به سر می‌برد اجازه نداده که به ديدار پدرش برود.
XS
SM
MD
LG