لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۱

رویترز: سامسونگ-توتال خريد نفت از ايران را از سر ‌می‌گیرد


خبرگزاری رویترز گزارش داده است، شرکت سامسونگ توتال کره جنوبی بعد از يک سال وقفه، قرارداد خريد نفت از ايران را احيا کرده است.

این خبرگزاری طی گزارشی که روز جمعه ۶ بهمن ماه با استناد به چند منبع آگاه به اين معامله منتشر کرده، می‌گويد که اين شرکت طی سال گذشته واردات نفت (ميعانات گازی) از ايران را متوقف کرده بود، اما برای سال جاری ميلادی قرارداد خريد نفت از ايران را احیا کرده است، چرا که «در مقابل وسوسه نفت ارزان ايران نتوانسته است مقاومت کند».

شرکت سامسونگ توتال، با سرمایه‌گذاری مشترک گروه نفتی توتال فرانسه و گروه صنعتی سامسونگ تشکیل شده است.

رويترز می‌نويسد که بازگشت شرکت سامسونگ توتال کره جنوبی به نفت ايران نمونه نادری از بازگشت شرکت‌ها به خريد نفت ايران بعد از ايجاد موانع تحريمی اتحاديه اروپا و آمريکا است.

به خاطر تحريم‌های جديد اتحاديه اروپا و آمريکا که بخش صادرات نفت و بانکی ايران را هدف قرار داده، موانع زيادی در حمل و انتقال نقت ايران ايجاد شده و صادرات نفت ايران در سال ۲۰۱۲ ميلادی تا نصف کاهش يافت.

اين گزارش می‌افزاید که شرکت توتال سامسونگ بالاخره به خاطر نفت ارزان ايران و مابه‌التفاوت قيمت‌ها راه‌هايی برای احيای خريد نفت ايران يافته است.

اين قرارداد برای شرکت سامسونگ سالانه تا ۶.۷ ميليون دلار هزينه‌های خريد نفت را پايين خواهد آورد.

رويترز می‌نويسد که توقف خريد ميعانات گازی از ايران طی سال گذشته و جايگزينی ميعانات گازی گران قيمت استراليا و روسيه با آن، برای اين شرکت هزينه‌های سرسام‌آوری به همراه داشته، به طوری که سود عملياتی اين شرکت در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۲ تا ۹۰ درصد کاهش يافت.

بر اساس اين گزارش، با احيای خريد نفت ايران توسط شرکت سامسونگ توتال، ديگر پالايشگا‌های کره جنوبی مجبور هستند که خريد نفت از ايران را کاهش دهند تا کره جنوبی به تعهد خود در قبال آمريکا مبنی بر کاهش چشمگير واردات نفت ايران برای معافيت از تحريم آمريکا بتواند پايبند باشد.

کره جنوبی در سال گذشته واردات نفت از ايران را تا ۳۶ درصد کاهش داد و به ۱۵۲ هزار و ۴۰۵ بشکه در روز رساند و اگر سامسونگ توتال بخواهد واردات نفت از ايران را به همان میزان قبلی ادامه دهد و کره هم از بخش‌های دیگر وارداتش را کم نکند، خريد نفت کره از ايران احتمالا تا ۱۰ هزار بشکه در روز افزايش خواهد يافت.

البته مقام‌های کره می‌گويند که ميعانات گازی در ميزان خريد نفت خام ايران محاسبه نمی‌شود و تاکنون آمريکا درباره خريد ميعانات گازی از ايران با کره جنوبی صحبت نکرده است، حتی در آخرين جلسه مقامات دو کشور که در دسامبر سال گذشته بر سر ادامه کاهش واردات نفت خام کره از ايران انجام شده، صحبتی از ميعانات گازی به ميان نيامده است.

ميعانات گازی نوعی نفت خام بسيار سبک است که همراه با گاز از ميدان‌های گازی استخراج می‌شود و بهترين خوراک برای واحدهای پتروشيمی است.
XS
SM
MD
LG