لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۹

سارکوزی: حمله اسرائيل به ايران فاجعه بار خواهد بود


نيکلا سارکوزی، رييس جمهور فرانسه، روز پنجشنبه گفت: حمله اسرائيل به تاسيسات هسته ای ايران يک «فاجعه مطلق» خواهد بود.

آقای سارکوزی که در حاشيه نشست سران کشورهای عضو گروه «جی هشت» صحبت می کرد، بر ضرورت پیگيری رويکرد ديپلماتيک برای ترغيب ايران به توقف فعاليت های مربوط به غنی سازی تاکيد کرد.

وی همچنين گفت: اسرائيل بايد بداند در اين مسئله تنها نيست و با آرامش به روند نگاه کند. وقتی به نمايندگی از فرانسه تلاش می کنم تا درباره ايران صحبت شود اين پيامی برای اسرائيل است که آنها تنها نيستند.

باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا، خواستار تعامل با ايران برای حل مناقشه هسته ای اين کشور شده است. اين در حالی است که ايران تاکنون پاسخی به پيشنهاد باراک اوباما نداده است.

در همين زمينه نيکلا سارکوزی گفته است: در صورتی که ايران به اين پيشنهاد پاسخ مثبت ندهد، تحريم ها عليه جمهوری اسلامی تشديد خواهد شد.

رییس جمهور فرانسه در پايان نخستين روز از اجلاس سران گروه هشت در شهر لاکوئيلا ايتاليا گفت: گروه هشت به ايران تا ماه سپتامبر مهلت می‌دهد که مذاکره درباره برنامه‌ هسته‌ای را بپذيرد يا اينکه با تحريم‌های سخت‌تر رو به ‌رو شود.

آمريکا، اسرائيل و کشورهای غربی ايران را به تلاش برای دستيابی به تکنولوژی توليد سلاح هسته ای متهم می کنند. اين در حالی است که به دليل اظهارات ضد اسرائيلی رهبران جمهوری اسلامی، اسرائيل، ايران را خطری برای «موجوديت» خود می داند.

مقامات اسرائيل در همين زمينه بارها هشدار داده اند مجبور خواهند بود تا عليه تاسيسات اتمی ايران دست به اقدام نظامی بزنند. آنها می گويند برای حل مناقشه هسته ای ايران همه گزينه ها را مد نظر خواهند داشت.

از سوی ديگر،‌ درياسالار مايکل مولن، رييس ستاد مشترک آمريکا، در تازه‌ترين موضع‌گيری خود درباره برنامه هسته‌ای ايران اظهار داشته است که گرچه حمله نظامی به تاسيسات اتمی ايران يک گزينه است اما چنين اقدامی دارای پيامدهای وخيم و پيش‌بينی ناپذير است.

به گفته اين ژنرال آمريکايی، ايران تا دستيابی يه جنگ‌افزار هسته‌ای احتمالا يک تا سه ‌سال فاصله دارد که مجال اندکی برای راه ديپلماتيک باقی می‌گذارد.

اين در حالی است که ايران می گويد ماهیت برنامه هسته ای اين کشور کاملا صلح آميز است.
XS
SM
MD
LG