لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۵

عربستان: برنامه هسته ای ايران تهديد ها عليه کشورهای منطقه را افزايش داده است


سعودالفيصل، وزير امور خارجه عربستان سعودی،
سعودالفيصل، وزير امور خارجه عربستان سعودی،
سعودالفيصل، وزير امور خارجه عربستان سعودی، روز سه شنبه گفته است، برنامه هسته ای ايران سطح تهديد ها عليه کشورهای خليج فارس را افزايش داده است و از جمهوری اسلامی خواسته برای کاهش تنش ها بر سر برنامه هسته ای اين کشور، با قدرت های جهانی همکاری کند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، سعود الفيصل که درپايان نشست کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس در جده با خبرنگاران صحبت می کرد، گفت:«با اطمينان می توان گفت برنامه هسته ای ايران سطح تهديد های منطقه را افزايش داده است. پس اين برنامه خطرناک است.»

وزير امور خارجه عربستان ابراز اميدورای کرده است که جمهوری اسلامی رويکرد و سياست های خود را تغيير داده تا از اين طريق از «منطقه و ايران» حفاظت کند.

سعود الفيصل تصريح کرده است: «نمی توانم تصورم کنم که ايران علت نابودی منطقه بشود چرا که اين کشور بزرگترين بازنده خواهد بود.»

وزير امور خارجه عربستان اضافه کرده است: «ما اميدورايم ايران برنامه هسته ای خود را متوقف کند و به کشورهای منطقه اطمينان دهد.»

کشورهای روسيه، آمريکا، بريتانيا، فرانسه و چين به همراه آلمان، کشورهای موسوم به ۱+۵، در تلاشند تا از طريق مذاکره و تحريم ها ايران را به همکاری، تعلیق غنی سازی اورانیوم و تایید صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی، هدایت کنند.

اين درحالی است که قرار است دور سوم مذاکرات ايران گروه ۱+۵، در ۱۷ ژوئن در مسکو برگزار خواهد شد.

دور تازه مذاکرات ايران با ۱+۵ پش از يک وقفه ۱۵ ماهه در ۲۶ فروردين ماه سال جاری در استانبول آغاز شد. دور دوم اين مذاکرات نيز در سوم و چهارم خرداد ماه در بغداد برگزار شد که دو طرف به نتيجه ای نرسيدند.

در پايان اين مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ ضمن سازنده خواندن اين گفت وگو ها، به اختلافات جدی اذعان کرده و گفتند که توافق کرده اند که اين مذاکرات را در مسکو ادامه دهند.

جزاير سه گانه

سعود الفيصل همچنين در اين نشست خبری بارديگر در خواست خود را درباره آنچه که اشغال جزاير سه گانه درخليج فارس توسط ايران خوانده تکرار کرده است.

وزير امورخارجه عربستان گفته است:«بحران بزرگی اکنون درخليج (فارس) به علت اشغال جزاير امارات متحده توسط ايران وجود دارد.»

درپی سفر استانی محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری ايران به جزيره ابوموسی در روز ۲۳ فروردين، دور تازه از اختلاف نظر و تنش بين ايران و امارات متحده عربی بر سر حاکميت جزاير سه‌گانه بالا گرفت.

اين تنش پس از آن به ديگر کشورهای عربی نيز کشيده شد و شاهزاده نايف بن عبدالعزيز، وليعهد و وزير کشور عربستان، روز ۱۴ ارديبهشت آن چه را که «اشغال» جزيره ابوموسی توسط ايران خواند، محکوم کرد.

روز ۲۷ ارديبهشت، رامين مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، در واکنش به اين اظهارات، طرح يا تکرار هرگونه ادعا در خصوص جزاير سه‌گانه را اظهاراتی «نسنجيده» تلقی کرد و چنين مواضعی را کاملا مردود و «فاقد وجاهت سياسی و حقوقی» دانست.
XS
SM
MD
LG