لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۶

شان پن، رييس هيئت داوران کن شد


شان پن، ستاره هالیود به عنوان رییس هیئت داوران جشنواره کن انتخاب شد
شان پن، ستاره هالیود به عنوان رییس هیئت داوران جشنواره کن انتخاب شد

شان پن، بازيگر و فيلمساز معروف آمريکايی رييس هيئت داوران شصت و يکمين دوره جشنواره فيلم کن شد. جشنواره کن قرار است از ۱۴ تا ۲۵ ماه مه امسال در فرانسه برگزار شود.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، برگزار کنندگان جشنواره روز پنجشنبه اعلام کردند، شان پن، که به خاطر بازی در فيلم رودخانه مرموز در سال ۲۰۰۴ اسکار بهترين بازيگر مرد را از آن خود کرده است رياست هيئت داوران امسال را به عهده خواهد گرفت.


شان پن ۴۷ ساله فرزند ناخلف قديمی هاليوود پيش از معروفيت خود به عنوان بازيگر و فيلمساز، به خاطر ازدواج بحث برانگيزش در ميانه دهه هشتاد ميلادی با مدونا، خواننده معروف پاپ، شهرت يافت.


شان پن در اظهارنظری در اين رابطه گفت: «به نظر می رسد که سينما در همه جای دنيا، به شکل فزاينده ای متحول می شود. فيلم های برخاسته از نسل جديد سينماگران بی نهايت پراستعداد که تاثر، تخيل و تفکر را برمی انگيزند، بيشتر و بيشتر می شوند.»


پن ادامه داد: «جشنواره فيلم کن از مدت ها پيش مرکز جهانی کشف موج های نوينی از فيلمسازان است. به همين دليل است که بی صبرانه منتظرم تا به عنوان ریيس هيئت داوران در اين جشنواره حضور يابم.»


تری فرمو، نماينده جشنواره کن، انتخاب شان پن به عنوان رييس هيئت داوران را بديهی خواند چرا که به نظر وی «پن تجسم سينمای مستقل آمريکا است همچنان که تصويری از آمريکايی است که دوست داريم.»


شان جاستين پن در ۱۶ اوت ۱۹۶۰ در سانتا مونيکا به دنيا آمد. لئو پن، پدر او، کارگردان سريال های تلويزيونی و مادرش، ايلين ريان، بازيگر بودند.


۲۱ ساله بود که به صحنه «برادوی» پا گذاشت و مقابل دوربين قرار گرفت.


با نقش يک پليس در فيلم رنگ ها (۱۹۸۸) ساخته دنيس هاپرمطرح شد و در سال ۱۹۹۱ با فيلم دونده سرخ پوست برای نخستين بار پشت دوربين قرار گرفت. اين اولين تجربه کارگردانی شان پن که برگرفته از جنگ ويتنام و ترانه ای از بروس اسپرينگستين، خواننده راک آمريکايی بود، با موفقيت همراه شد. پس از آن با ساختن دو فيلم (The Crossing Guard (۱۹۹۵) و سوگند (۲۰۰۱) اين موفقيت تکرار شد.


شان پن از ۱۹۹۶ به اين سو، سه بار نامزد دريافت اسکار بهترين بازيگر مرد شده است که بالاخره در سال ۲۰۰۴ برای بازی در فيلم رودخانه مرموز ساخته کلينت ايستوود اين جايزه را به دست آورد. در همين سال بود که به خاطر بازی در همين فيلم جايزه گلدن گلوب را نيز به دست آورد.


وی يک بار نيز جايزه خرس نقره ای جشنواره برلين را برای بازی در فيلم راه رفتن مرد مرده (۱۹۹۶) ساخته تيم رابينز را از آن خود کرده است.


آخرين فيلم شان پن، درون طبيعت وحشی نام دارد که مورد توجه منتقدين سينما قرار گرفته است. اين فيلم در پايان دسامبر گذشته برترين فيلم سنديکای بازيگران هاليوود شناخته شد و با دو بار نامزدی در گلدن گلوب امسال به نظر می رسد که يکی از اميدهای اسکار امسال باشد.


داستان اين فيلم در باره دانشجويی است که تصميم می گيرد همه چيز را ترک کرده و در آلاسکا زندگی کند.


شان پن در عرصه سياسی نيز بسيار فعال است.او يکی از مخالفان سياست های دولت آمريکا محسوب می شود و همواره عليه جنگ فعاليت کرده است.


سفر او به عراق در هنگامه آغاز جنگ به منظور اعلام مخالفت با سياست های آمريکا و سفر جنجالی دو سال پيش او به ايران پيش از انتخابات رياست جمهوری و تهيه گزارش هايی برای روزنامه های آمريکا و همچنين ملاقات سال گذشته او در آمريکا با اکبر گنجی، فعال عرصه حقوق بشر، پس از آزادی گنجی و خروج اش از ايران و پذيرايی از گنجی در خانه اش؛ نمونه های در اين مورد هستند.


شان پن در هفته های اخير به خاطر جدايی از همسر دومش، رابين رايت پن، که او نيز يکی از بازيگران معروف هاليوود است؛ مورد توجه مطبوعات و رسانه ها قرار گرفت. آن ها پس از يازده سال زندگی مشترک و داشتن دو فرزند ۱۴ و ۱۶ ساله تصميم به جدايی گرفتند. شان و رابين در چندين فيلم با هم همبازی بودند.


XS
SM
MD
LG