لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۱۴

واکنش به احتمال «ورود سپاه به فهرست سازمان های تروریستی»


رسانه های آمريکايی روز چهارشنبه گزارش داده اند که دولت آمريکا تصميم گرفته است، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران را در فهرست سازمان های تروريستی قرار دهد
رسانه های آمريکايی روز چهارشنبه گزارش داده اند که دولت آمريکا تصميم گرفته است، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران را در فهرست سازمان های تروريستی قرار دهد

در حالی که رسانه های آمریکا خبر داده اند که واشینگتن تصميم گرفته است سپاه پاسداران ايران را در فهرست سازمان های تروريستی قرار دهد، کاخ سفيد و وزارت امورخارجه آمريکا از اظهار نظر صریح درباره اين اقدام وزارت امور خارجه خودداری کردند.


شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا در کنفرانس خبری روز چهارشنبه گفت درباره هرگونه اقدام احتمالی که در حال بررسی است، صحبت نخواهد کرد.


آقای مک کورمک با اشاره با اقدامات وزارت خزانه داری آمريکا برای تحريم مالی ايران، تصريح کرد واشينگتن می کوشد با تعيين مجازات های مالی ايران را وادار به تغيير رفتار کند.


در همین حال يک مقام وزارت امورخارجه آمريکا که خواست نامش فاش نشود به راديو فردا گفت: مساله قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروريستی در سطح گفت وگوهای داخلی وزارت امور خارجه بوده و هنوز تصميمی در اين زمينه اتخاذ نشده است.


از سوی دیگر، يک مقام آگاه در وزارت امورخارجه ايران نیز در واکنش به خبر احتمال قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست «سازمان‌های تروريستی» گفت:« اين گونه اخبار در چهارچوب فعاليت‌های تبليغاتی - روانی دولتمردان آمريکا عليه ايران است و فاقد ارزش حرفه‌ای است».


گزارش رسانه های آمریکایی


رسانه های آمريکايی روز چهارشنبه گزارش داده اند که دولت آمريکا تصميم گرفته است، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران را در فهرست سازمان های تروريستی قرار دهد.


پيشتر يک مقام آمريکايی که نخواسته نامش فاش شود، به روزنامه واشنگتن پست گفته بود برخی از مقام های وزارت امور خارجه آمريکا بر اين اعتقادند که تمامی بخش های سپاه پاسداران بايد به عنوان سازمان تروريستی شناخته شود؛ اين در حالی است که برخی معتقدند تنها سپاه قدس، که گفته می شود خارج از ايران فعاليت تروريستی دارد، بايد در اين فهرست «بين المللی سازمان های تروريستی» قرار گيرد.


در همين حال، يک مقام آمريکايی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری رويترز گفت ايالات متحده در حال بررسی چنين تصميمی است، اما تصميم «نهايی» در اين باره هنوز اتخاذ نشده است.


در صورتی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان های تروريستی قرار بگيرد، برای نخستين بار خواهد بود که يک سازمان دولتی در اين فهرست قرار گرفته است

در گزارش روزنامه واشينگتن پست آمده است که دولت بوش، در تلاش است تا پيش از نشست مجمع عمومی سازمان ملل که ماه آينده در نيويورک برگزار خواهد شد، تحريم های تازه ای عليه ايران مطرح کند.


همزمان يک مقام آمريکايی به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت که زمان اعلام اين تحريم ها هنوز روشن نيست، و افزود: «تنها می توانم بگويم که در حال وقوع است.»


فهرست گروههايی که برای در تروريسم بين المللی دست دارند، فهرستی است که بعد از حملات ۱۱ سپتامبر برای نخستين بار تهيه شد.


تهيه و به روز کردن اين فهرست از جمله تصميماتی بود که جرج بوش بعد از ۱۱ سپتامبر و با هدف جلوگيری از ارتباطات مالی اين گروهها اتخاذ کرد.


نخستین نهاد در فهرست حامیان تروریسم؟


در صورتی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اين فهرست قرار بگيرد، از انجام هرگونه معامله در خاک آمريکا باز خواهد ماند و دارايی های تک تک اعضايش در آمريکا مسدود خواهد شد.


هنوز روشن نيست که اعضای سپاه چه مقدار دارايی در آمريکا دارند، اما اين تصميم همچنين به آمريکا اجازه می دهد که عليه هرگونه معامله با سپاه پاسداران اقدام کند.


در صورتی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان های تروريستی قرار بگيرد، برای نخستين بار خواهد بود که يک سازمان دولتی در اين فهرست قرار گرفته است.


سپاه پاسداران يک تشکيلات نظامی بسيار عظيم است که به موازات ارتش ايران، از تجهيزات و ادوات سبک و سنگين نظامی برخوردار است و می تواند با نيروهای هوايی، دريايی و زمينی خود، خارج از خاک ايران نيز به عمليات نظامی دست بزند.


اين تشکيلات که در سال های اخير چندين بار از سوی اصلاح طلبان ايران به دخالت مستقيم و غير مستقيم در عرصه سياست روز ايران متهم شده است، از پشتوانه مالی جمهوری اسلامی بهره می برد.


سپاه پاسداران بارها از سوی مقام های آمريکايی متهم شده است که در افغانستان و عراق، فعاليت های گسترده «غير شفاف» دارد و برخی می گويند که اعضای اين تشکيلات در آموزش و تجهيز شبه نظاميان شورشی – به ويژه در عراق- دست دارند.


اين سازمان نظامی که از ساختار و پشتوانه يک ارتش بزرگ برخوردار است، پيش از اين به دليل حمايت از سازمان تندروی حزب الله لبنان، سرزنش شده است.


XS
SM
MD
LG