لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

حذف سپاهان و ذوب آهن از ليگ قهرمانان آسيا


پس از ناکامی پرسپوليس و استقلال در ليگ قهرمانان ۲۰۱۱ آسيا، تيم های سپاهان و ذوب آهن اصفهان نيز از گردونه اين رقابت ها خارج شدند.

اين دو باشگاه به رغم صعود به مرحله يک چهارم نهايی، با ناکامی مقابل السد قطر و سوان سامسونگ بلووينگز کره جنوبی، راهی به مرحله نيمه نهايی پيدا نکردند.

پرسپوليس در دور مقدماتی با هدايت علی دايی در گروه خود آخر شد و پايين تر از الاتحاد عربستان، بنيادکار ازبکستان و الوحده امارات قرار گرفت.

استقلال هم با سرمربيگری پرويز مظلومی پس از السد قطر و النصر عربستان، در رده سوم گروهش ايستاد و نتوانست به دور بعد صعود کند.

اما سپاهان و ذوب آهن در گروه های اول و چهارم خوش درخشيدند و بالاتر از نمايندگان قطر، امارات و عربستان، در صدر جدول قرار گرفتند.

سپاهان سپس در مرحله يک هشتم نهايی که به صورت تک بازی برگزار می شد بر بنيادکار غلبه کرد. ذوب آهن هم از سد النصر عربستان گذشت.

در يک چهارم نهايی نيز بازی های دور رفت، با نتايج خوبی برای نمايندگان ايران به پايان رسيد. ذوب آهن در کره جنوبی به تساوی ۱-۱ رسيد و سپاهان نيز در خانه با يک گل بر السد غلبه کرد.

اما حضور رحمان احمدی دروازه بان دو اخطاره سپاهان در ترکيب اين تيم، باعث شد کنفدراسيون فوتبال آسيا نتيجه بازی را ۳-۰ به سود نماينده قطر تغيير دهد.

شرح ناکامی نمايندگان فوتبال ايران در ليگ قهرمانان آسيا در زير آمده است.


ذوب آهن ۱ سوان سامسونگ بلووينگز ۲

ديدار دو تيم ذوب آهن و سوان سامسونگ در ورزشگاه فولاد شهر اصفهان و در حضور حدود ۷ هزار تماشاگر برگزار شد.

ذوب آهن در نيمه اول بهتر از حريف بازی کرد و چند موقعيت گلزنی به دست آورد اما هيچکدام از موقعيت هايش به گل تبديل نشد.

در آن سوی زمين، در دقيقه ۴۴ توپ ارسالی سوان سامسونگ بر روی دروازه ذوب آهن در آستانه گل شدن بود که فرشيد طالبی آن را با يک ضربه آکروباتيک از روی خط دروازه برگشت داد.

در وقت های تلف شده نيمه نخست نيز ضربه سر محمد قاضی با اختلاف کمی از کنار دروازه سوان به اوت رفت.

در نيمه دوم اما محمد قاضی در دقيقه ۵۰ با يک شوت زيبا از پشت محوطه جريمه برای ذوب آهن گلزنی کرد.

در ادامه، گل فرشيد طالبی آفسايد اعلام شد. سپس در شرايطی که ذوب آهن فقط ۱۱ دقيقه تا صعود به مرحله نيمه نهايی فاصله داشت، گل تساوی را دريافت کرد.

سانگ مينگ يانگ در دقيقه ۷۹ گل سوان سامسونگ را به ثمر رساند تا کار به تساوی کشيده شود.

با پايان ۹۰ دقيقه و تکرار نتيجه بازی رفت؛ دو تيم در وقت اضافه مجدداً به رويارويی شان ادامه دادند.

در وقت اضافه اول و در دقيقه ۹۶ داور عربستانی يک پنالتی برای سوان گرفت که ماتو اين ضربه پنالتی را به گل تبديل کرد و سوان ۲-۱ از ذوب آهن پيش افتاد.

خليل الغمدی پس از اعلام پنالتی، علی احمدی را با نشان دادن کارت زرد دوم از ميدان اخراج کرد تا ذوب آهن ۱۰ نفره شود.

تماشاگران کم تعداد حاضر در ورزشگاه از نحوه قضاوت خليل الغمدی ناراضی بودند و در پايان مسابقه عليه او شعار دادند.

منصور ابراهيم زاده سرمربی ذوب آهن اصفهان، تيمش را با اين نفرات به ميدان فرستاد.

شهاب گردان، فرشيد طالبی، علی احمدی، محمد صلصالی، سيد محمد حسينی، اسماعيل فرهادی، محمد قاضی، حسين ماهينی، ايگور کاسترو، هوار ملا محمد و ماچادو.

منصور ابراهيم‌زاده سرمربی تيم ذوب آهن در طول ۹۰ دقيقه هيچ تعويضی انجام نداد ولی در وقت اضافه اول و بعد از اخراج علی احمدی، سه تعويض پياپی کرد.

ذوب آهن با اين شکست وداع زودهنگامی با ليگ قهرمانان آسيا داشت. به اين ترتيب نايب قهرمان فصل گذشته، در مرحله يک چهارم نهايی حذف شد.

سرمربی تيم فوتبال سوان سامسونگ کره جنوبی در پايان بازی گفت: می دانستيم چگونه بايد ذوب آهن را شکست دهيم.

يونگ سونگ هو تاکيد کرد که اگر در نيمه نخست بازی خوبی ارائه نکرده اند، علت اصلی اش زمين ناهموار ورزشگاه بود که گردش توپ را با مشکل مواجه می کرد.

منصور ابراهيم زاده هم در پايان مسابقه با انتقاد از داور بازی گفت: او پنالتی روی محمد قاضی را نگرفت و فکر ‌می‌کنم گل فرشيد طالبی نيز درست بود. البته بايد آن صحنه را دوباره ببينيم. ضمن اين که پنالتی سوان سامسونگ پنالتی نبود.

سرمربی ذوب آهن در پاسخ به اين سوال که تيمش بعد از گلزنی برنامه نداشت، گفت: برنامه تيم ما اين بود که نظم تيمی را حذف کنيم و گل‌های بيشتری بزنيم، اما موقعيت‌های گلزنی از دست رفت، يک فرصت را هوار خراب کرد و ديگری را ايگور کاسترو از دست داد.

ابراهيم زاده از عملکرد علی احمدی بازيکن اخراجی تيمش هم ابراز نارضايتی کرد و گفت؛ حرکت احساسی اين بازيکن باعث شد داور پنالتی بگيرد.

السد قطر ۱ سپاهان اصفهان ۲

سپاهان اصفهان در دوحه و در حضور حدود ۳ هزار تماشاگر مقابل السد قطر به ميدان رفت.

اين تيم برای اين که دست کم بازی را به وقت اضافی بکشاند، به ۳ گل احتياج داشت و به همين خاطر سراپا هجومی ظاهر شد.

عمادرضا بازيکن عراقی سپاهان در دقيقه ۶ و حسن اشجاری با يک شوت سرکش و زيبا در دقيقه ۲۷ برای نماينده ايران گلزنی کردند.

در دقايق پايانی نيز سپاهان بر شدت حملاتش افزود تا بازی را به وقت اضافی بکشد اما در دقيقه ۷۹ بازيکن السد گلزنی کرد تا اين ديدار با نتيجه ۲-۱ به سود سپاهان تمام شود.

سپاهان با وجود برد در هر دو بازی رفت و برگشت، به دليل اشتباه غير قابل توجيه و به زمين فرستادن بازيکن محروم، ناباورانه از گردونه مسابقات حذف شد.

رحمان احمدی، دروازه بان سابق پرسپوليس در بازی رفت دو اخطاره بود و نبايد بازی می کرد، اما مانند اشتباهی که برای تيم اميد رخ داد، به ميدان رفت تا با رای کنفدراسيون فوتبال آسيا، نماينده ايران سه بر صفر بازنده باشد.

لوکا بوناچيچ سرمربی سپاهان از بازيکنان زير در مقابل السد استفاده کرد.
رضا محمدی، محسن بنگر، سيد جلال حسينی، حسن اشجاری، حسن جعفری (احمد جمشيديان)، مهدی نصيری، مهدی کريميان، اميد ابراهيمی، هاشم بيگ زاده (محرم نويد‌کيا)، سيد مهدی سيد صالحی و عماد رضا.

خورخه فوساتی سرمربی السد قطر پس از صعود به مرحله نيمه‌نهايی ليگ قهرمان آسيا گفت: تصميم AFC انگيزه بازيکنان سپاهان را بيشتر کرده بود و شانس با ما يار بود که بعد از گلی که خورديم، توانستيم به بازی برگرديم.

او درباره اين که تيمش هر دو بازی رفت و برگشت را باخته است، گفت:‌ اين اشتباه السد يا فدراسيون قطر که نبوده است!

لوکا بوناچيچ سرمربی سپاهان هم پس از بازی گفت که تيمش با قانون AFC حذف شده اما در عين حال به اين قانون احترام می‌گذارد.

بوناچيچ گفت: «هم در خانه خودمان برنده شديم و هم در خارج از خانه، اما حذف شديم. مثل اين می‌ماند که ما به رم رفته باشيم اما پاپ را نبينيم!»

بوناچيچ تاکيد کرد: اين دو پيروزی به بازيکنان ما انگيزه می‌دهد تا در ليگ ايران خوب کار کنيم. من با مس کرمان نيز السد قطر را شکست داده بودم و اين بار هم اين کار را انجام دادم.
XS
SM
MD
LG