لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۴

روزنامه «روزگار» و هفته‌نامه «شهروند امروز» توقيف شدند


.
.
هیأت نظارت بر مطبوعات در جلسه روز دوشنبه چهاردهم شهريورماه رای به توقيف هفته نامه «شهروند امروز» داده است و روزنامه «روزگار» نيز به دستور شعبه نهم بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه، به مدت دو ماه توقيف شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دادسرای تهران، به دستور شعبه نهم بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه، روزنامه روزگار از روز دوشنبه ۱۴ شهريور ماه به مدت دو ماه توقيف شد.

طبق اين گزارش، روزنامه «روزگار» براساس اعلام جرم دادستان عمومی و انقلاب تهران به اتهام «تبليغ عليه نظام و انتشار مسايل محرمانه کشور» باستناد تبصره ۲ ماده ۵ قانون مطبوعات توقيف شد.

دادسری تهران توضیح بیشتری در خصوص توقیف روزنامه «روزگار» ارائه نکرده است.

توقیف «شهروند امروز»

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، هیات نظارت بر مطبوعات «شهروند امروز» را به اتهام «انتشار مطالبی خارج از حدود مقرر در ماده شش قانون مطبوعات توقيف و به دادگاه معرفی کرد.»

ماده شش قانون مطبوعات به مجموعه‌ای از مصاديق «اخلال‌ به‌ مبانی‌ و احکام‌ اسلام‌ و حقوق عمومی‌ و خصوصی‏» می‌پردازد و بر اساس يکی از بنده‌های اين ماده «افترا به‌ مقامات‌، نهادها، ارگان‌ها و هر يک‌ از افراد کشور و توهين‌ به‌ اشخاص‌ حقيقی‌ و حقوقی‌ که‌ حرمت‌ شرعی‌ دارند، اگرچه‌ از طريق‌ انتشار عکس‌ يا کاريکاتور باشد» از جمله موارد تخلف نشريات محسوب می‌شود.

هیأت نظارت برمطبوعات جزييات بيشتری در خصوص دلايل توقيف هفته‌نامه «شهروند امروز» ارائه نکرده است.
روی جلد هفته نامه شهروند امروز

اين در حالی است که سايت کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران به نقل از يکی از افراد نزديک به «شهروند امروز» نوشته است که «ظاهرا چاپ عکسی روی جلد هفته نامه دليل توقيف آن» بوده است. اين فرد همچنين گفته است که احتمالا انتشار عکس «محمود احمدی‌نژاد»، رييس جمهور ايران، دليل اين توقيف ذکر شده است.

اين دومين باری است که «شهروند امروز» توقيف می‌شود. در دوره نخست، اين نشريه از سال ۱۳۸۵ کارخود را آغاز کرد تا اين که در آبان سال ۱۳۸۷ پس از انتشار هفتاد شماره توقيف شد. در آن دوره محمد قوچانی سردبيری شهروند امروز را برعهده داشت.

اين هفته‌نامه دوره جديد خود را از تاريخ ۱۱ تيرماه سال جاری به سردبيری رضا خجسته رحيمی آغاز کرد ولی بارديگر بيش از سه ماه انتشار (ده شماره) اين هفته نامه تحمل نشد و توقيف شد.

در نخستين شماره از دوره جديد شهروند امروز، رضا خجسته رحيمی در خصوص رويکرد شهروند امروز نوشته بود: «شهروند امروز نمی‌خواهد برنامه‌ای سياسی را هدايت کند و پيش ببرد. ما يک نشريه هستيم و نه يک حزب سياسی. ايدئولوژی سياسی نمی‌پرورانيم امابی‌ايده و فکر هم نيستيم. به دنبال سوژه شهروندی هستيم و نه به دنبال توده‌پروری که از قضا باب ميل سياستمداران است.»

شهروند امروز طی شماره‌های اخير لبه انتقادی خود را متوجه رويکرد «توده‌ای» دولت محمود احمدی‌نژاد کرده بود.
XS
SM
MD
LG