لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۶

از برگزاری مراسم يادبود احمد شاملو جلوگيری شد


ماموران انتظامی ايران، با محاصره کردن امامزاده طاهر مانع از برگزاری مراسم هشتمين سالگرد درگذشت احمد شاملو، شاعر نامدار ايرانی، شدند. (عکس: ایسنا)
ماموران انتظامی ايران، با محاصره کردن امامزاده طاهر مانع از برگزاری مراسم هشتمين سالگرد درگذشت احمد شاملو، شاعر نامدار ايرانی، شدند. (عکس: ایسنا)

ماموران انتظامی ايران، با محاصره کردن امامزاده طاهر و گورستان واقع در آن، روزچهارشنبه دوم مردادماه، مانع از برگزاری مراسم هشتمين سالگرد درگذشت احمد شاملو، شاعر نامدار ايرانی، شدند.


فرخنده حاجی زاده، نويسنده و شاعر که تصميم به شرکت در مراسم روز چهارشنبه را داشت، به راديو فردا گفت: «بعد از ظهر امروز، از چند ساعت قبل از آغاز گردهمايی بر سر آرامگاه احمد شاملو، انبوهی از خودروهای متعلق به نيروهای امنيتی و انتظامی مانع از ورود مردم و نيز هر گونه وسيله نقليه ای به محوطه امامزاده طاهر می شدند.»


خانم حاجی زاده می گوید که پلیس پیش از آغاز مراسم بزرگداشت، فریبرز رییس دانا، عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان را بازداشت کرد.


وی اظهار داشت: «وقتی که ما به محل مراسم رسیدیم متوجه شدیم که پلیس آقای فریبرز رییس دانا را گرفته بود. یک عده ای دیگر از افراد را در پارک چیتگر دستگیر کرده بودند.»


مقام های جمهوری اسلامی ایران بارها با فعالیت های کانون نویسندگان مخالفت کرده و روز چهارشنبه نیز محسن پرویز، معاون فرهنگی وزارت ارشاد نیز این کانون را «غیر قانونی» دانسته بود.


در همین حال، خبرگزاری فارس گزارش داده است که نيروی انتظامی حاضر در اطراف امامزاده طاهر گفته است «اين مراسم فاقد مجوز قانونی است».



این خبرگزاری بدون اشاره به تعداد کسانی که برای حضور در این مراسم به امامزاده طاهر رفته بودند، اضافه کرده است: عده‌ای که طبق هماهنگی قبلی با اتوبوس از تهران به کرج رفته بودند پس از مدتی سرگردانی به تهران بازگشتند.


مراسم يابود احمد شاملو را کانون نويسندگان ايران سازماندهی کرده بود.


هر سال مراسمی در تجلیل از احمد شاملو برگزار می شود.

کانون نویسندگان در بیانیه ای به همین مناسبت اعلام کرده بود:« احمد شاملو پرستار بی خواب پروانه و شبنم، در سراسر زندگیِ پر فراز و نشيب خود، نه سکوت را تاب آورد و نه سرسپردگی را. شعر رهائی بخشِ او، جز صلای آزادی، هرگز برای خاموشی و فراموشی سروده نشد».


کانون نویسندگان ایران تصریح کرده است که «کلام و کردار آزادی خواهانه او که مَنِش و سرمشقِ نسل های پُر اميد امروزی ماست، ما را جز به راهِ مبارزه برای تحکيم و گسترش آزادیِ انديشه و بيان دعوت نمی کند».


احمد شاملو، شاعر، نويسنده، روزنامه نگار و مترجم ايرانی که در سال ۱۳۰۴ در تهران به دنيا آمده بود.


وی روز دوم مرداد ۱۳۷۹ در پی يک دوره بيماری طولانی در بيمارستان ايران مهر تهران در گذشت.


احمد شاملو در امامزاده طاهر در مهرشهر کرج، در غرب تهران، به خاک سپرده شده است.


شاملو شعر را متاثر از نيما آغاز کرد اما راهی نو گشود که سرنوشت وزن و عروض را در شعر پارسی برای هميشه دستخوش تحول ساخت.


با اين همه شاملو فقط شاعر ۱۸ مجموعه شعر نبود. ترجمه ۳۳ رمان و شعر و نمايشنامه به فارسی، تصحيح سه ديوان از متون کهن، چند دهه تاليف فرهنگنامه چند ده جلدی «کتاب کوچه»، تاليف ده اثر برای کودکان و بالاخره سردبيری دستکم سيزده هفته نامه و ماهنامه، از او تصوير متفاوتی می سازد.


گورستان امامزاده طاهر که پيکر شمار چشمگيری از هنرمندان ايرانی معاصر در آن جا به خاک سپرده شده است، در سال های اخير به نام «آرامگاه هنرمندان» شهرت يافته است.


XS
SM
MD
LG