لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۵

مراسم بزرگداشت علی شريعتی با «تهديد ماموران امنيتی» لغو شد


علی شريعتی در روز ۲۹ خرداد ۱۳۵۶ درگذشت و علت مرگ او سکته قلبی اعلام شد.
علی شريعتی در روز ۲۹ خرداد ۱۳۵۶ درگذشت و علت مرگ او سکته قلبی اعلام شد.
به دنبال «تهديد ماموران امنيتی» مراسم بزرگداشت علی شريعتی روز جمعه در منزل حبيب الله پيمان لغو شده است و خانواده علی شريعتی در بيانيه ای به صادر نکردن مجوز برای برگزاری مراسم در «حسينيه ارشاد» اعتراض کردند.

به گزارش «جرس» قرار بود این مراسم عصر روز جمعه در منزل حبيب الله پيمان و با سخنرانی آقايان احسان شريعتی، ‌هاشم آغاجری،‌ محمد جواد کاشی برگزار شود، ولی اين مراسم «با تهديد ماموران امنيتی لغو» شد.

در همین زمینه، یکی از نزدیکان برگزارکنندگان این مراسم درگفت وگو با رادیو فردا گفت: ماموران نیروی انتظامی روز گذشته خواستار لغو این مراسم شدند و به همین دلیل روز پنجشنبه برگزار کنندگان مراسم متنی با این مضمون که «با پوزش مراسم به دلیل مخالفت نیروی انتظامی لغو شده است» بر روی جلوی درب ورودی نصب کردند.

وی اضافه کرده است: اما روز جمعه نیروهای انتظامی جلوی محل برگزاری مراسم حاضر شده و متن قبلی را برداشته و متنی جدیدی را روی درب محل مراسم نصب کردند. در این متن که توسط نیروهای انتظامی تهیه شده، نوشته شده است: «مراسم برزگداشت دکتر علی شریعتی به بعد موکول شد- حبیب الله پیمان»

یکی از نزدیکان برگزارکنندگان این مراسم که نخواست نامش فاش شود، اضافه کرده است:«طی سی سال گذشته مراسم بزرگداشت علی شریعتی در این منزل برگزار شده است و این نخستین باری است که این مراسم لغو می شود».

بیانیه خانواده شریعتی

امسال دولت جمهوری اسلامی امسال با برگزاری «بزرگداشت سی و دومين سالگرد درگذشت دکتر شريعتی در حسينيه ارشاد» مخالفت کرد و خانواده علی شريعتی نیز در بيانيه‌ای از اين که با در خواست آنها موافقت نشده ابراز تاسف کرده اند.

خانواده علی شريعتی می‌گويند: «جلسات بزرگداشت و بررسی انديشه‌های علی شريعتی طی سه دهه پس از پيروزی انقلاب، به‌رغم همه فراز و نشيب‌ها و بی‌اعتنايی‌های مسئولان در سخت‌ترين شرايط، هر ساله در اقصی نقاط کشور به‌طور منظم برگزار شده و به‌تدريج بدل به يک سنت نهادين گشته است. حال آنکه امسال دومين سالی است که امکان برگزاری اين مراسم فراهم نمی‌شود.»

خانواده علی شريعتی همچنين گفته‌اند:«تمايل مشهود به غلبه جوّ تک‌صدايی و انحصارطلبی در شرايط کنونی که يکی از نمودهای آن اين‌گونه اعمال محدوديت ها عليه تجمعات و حق آزادی بيان است، سياستی سخت نابخردانه می‌نمايد که به عکس، موجب واکنش جامعه و اقبال بيشتر نسل جوان به انديشه های انتقادی خواهد شد. در اين ميان، اهل فرهنگ و تعهد اجتماعی نمی توانند از کنار چنين اجحافاتی نسبت به نمادها و ميراث تاريخی خود به سکوت بگذرند».

طی دوسال گذشته مقامات دولت جمهوری اسلامی با برگزاری مراسم بزرگداشت مهدی بازرگان، اولین نخست وزیر جمهوری اسلامی، آیت‌الله محمود طالقانی و یدالله سحابی، از رهبران نهضت آزادی، در حسینه ارشاد مخالفت کرده‌اند.

به باور بسياری علی شريعتی ايدئولوگ مسلمانان انقلابی سال ۱۳۵۷ بود و حسينيه ارشاد پيش از انقلاب مرکز اصلی برگزاری سخنرانی های وی بود .

علی شريعتی در روز ۲۹ خرداد ۱۳۵۶ درگذشت و علت مرگ او سکته قلبی اعلام شد.
XS
SM
MD
LG