لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۶

وزير کشور: انفجار حسينيه شيراز اقدامی خرابکارانه بود


وزير کشور روز چهارشنبه گفت: انفجار فروردين ماه سال جاری حسين سيدالشهدا شيراز خرابکارانه بود
عکس از AFP
وزير کشور روز چهارشنبه گفت: انفجار فروردين ماه سال جاری حسين سيدالشهدا شيراز خرابکارانه بود عکس از AFP

وزير کشور ایران روز چهارشنبه گفت که علت انفجار فروردين ماه سال جاری حسينیه سيدالشهدا شيراز بمبگذاری بود و وزير اطلاعات از بازداشت عامل اصلی اين انفجار خبر داده است.


این در حالی است که شورای امنيت ايران، که ریاست آن برعهده وزیر کشور است، در روز ۲۸ فروردين عامل انفجار در حسينيه ای در شهر شيراز را مهمات جنگی موجود در اين محل اعلام کرده بود.


مصطفی پور محمدی، روز چهارشنبه عامل انفجار حسينيه سيدالشهداء شيراز را «خرابکارانه» خواند که توسط کسانی که وی آنها را « دشمنان ملت بزرگ ايران به اسم سلطنت طلبی و به حمايت کشورهايی که دايه حقوق بشر و دفاع از حقوق ملت‌ها و ضد تروريسم دارند» خوانده، انجام شده است .


در جريان برگزاری مراسم هفتگی کانون فرهنگی «ره پويان وصال» در شامگاه شنبه ۲۴ فروردين انفجاری به وقوع پيوست که دستکم دوازده نفر کشته و بيش از ۲۰۰ نفر زخمی برجای گذاشت.


در همین حال، غلامحسين محسني‌اژه‌اي ، وزیر اطلاعات نیز روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران، گفت:« ‌ فرد اصلي كه در بمب‌گذاري مباشرت مستقيم داشت عصر امروز در حالي كه قصد خروج از كشور را داشت شناسايي و دستگير شد و در هنگام دستگيري نيز مسلح بود » .


وزير اطلاعات ايران درباره دلايل اعلام نشدن خبر بمبگذاری حادثه شيراز را «احتمال لو رفتن اطلاعات کسب شده و فرار عوامل اصلی بمب‌گذاری» دانست.


غلامحسین محسنی اژه ای همچنين درباره هويت عامل اين انفجار گفت:« اين گروه تروريستی با کشورهای آمريکا و انگليس ارتباط داشته و پيش از اين نيز از طريق وزارت امور خارجه به آن کشورها اعلام شده بود اما نه تنها هيچ اقدامی در جلوگيری از اعمال تروريستی آنها صورت نگرفت بلکه حمايت نيز شدند».


وزير اطلاعات ايران به طور مشخص از بردن نام گروهی که مورد حمايت « آمريکا و انگليس» خودداری کرد، اما تصریح کرد:«پنج نفر از عوامل اين گروه شناسايی و بازداشت شدند».


آقای محسنی اژه ای به هویت و نحوه بازداشت این افراد اشاره ای نکرد.


شورای امنیت کشور و مهمات جنگی


پس از وقع این انفجار مسئولیت بررسی علل وقوع انفجار به شورای امنیت کشور ایران که ریاست آن برعهده وزیر کشور، است، سپرده شد.


در حالی که گمانی زنی و اختلاف ها نظر ها بر سر عامل انفجار کانون فرهنگی «ره پويان وصال» جريان داشت، دبيرخانه شورای امنيت ايران، که زير مجموعه وزارت کشور است، در بيانيه ای در۲۸ فروردين اعلام کرد که بررسی های انجام شده نشان می دهد که «عامل انفجار در حسينيه سيد الشهدا در شهر شيراز وجود برخی از مهمات جنگی در اين محل» بوده است.


اين در حالی بود که مسوولان کانون «ره پويان وصال» در حسينه شهدای شيراز تاکيد داشتند که اين انفجار بر اثر بمب گذاری بوده است.


دبيرخانه شورای امنيت کشور در اين بيانيه ضمن رد اخبار و گزارش های پراکنده مبنی بر انتقال مواد انفجاری از بيرون به محل حسينيه، اعلام کرده بود که بر اساس مطالعات و بررسی های ميدانی دقيق صورت پذيرفته از سوی نمايندگان و کارشناسان ارشد اعزامی شورای امنيت کشور به شيراز، مشخص شده است که علت اصلی حادثه انفجار شيراز، ناشی از وجود برخی مهمات جنگی موجود درغرفه « يادمان شهدا» در حسينيه سيدالشهدا بوده است و انفجار هر گونه بمب يا انتقال مواد انفجاری از بيرون در اين حادثه منتفی است.


به رغم انکار مقامات رسمی ايران، گفته های محمد انجوی نژاد، مسئول «کانون ره پويان وصال»، نيز به اين شايعه قوت بخشيد که بمبگذاری عامل وقوع انفجار بوده است.


محمد انجوی نژاد پس از رويداد انفجار گفته بود: ديشب پس از سخنرانی متوجه انفجاری در محل کانون شديم و بعد از کارشناسی، گروه های متخصص به اين نتيجه رسيدند که شخصی مواد منفجره را در زير قفسه ای که مربوط به نمايشگاه «معراج شهدا» است، قرار داده است.


انفجار در کانون


شاهدان عينی گفته اند که انفجار پس از پايان سخنرانی حجت الاسلام سيد محمد انجوی نژاد، رييس کانون فرهنگی، مذهبی رهپويان وصال شيراز و دبير نماز جمعه استان فارس، در قسمت مردانه و در انتهای سالن حسينيه اتفاق افتاده است.


اين کانون، شنبه ها به طور منظم در اين حسينيه برنامه های مذهبی برگزار می کرده و موضوع سخنرانی پيش از وقوع انفجار، «وهابيت و بهايی گری» بوده است.


گزارش ها حاکی است که صدای انفجار تا کيلومتر ها دورتر شنيده شده و شيشه های خانه های اطراف محل انفجار شکسته شده است.


XS
SM
MD
LG