لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۵

سيدنی شلدون رمان نويس آمريکایی درگذشت


سيدنی شلدون ۱۸ رمان نوشته که از روی نیمی از آنها فیلم سینمایی و تلویزیونی ساخته شده است
سيدنی شلدون ۱۸ رمان نوشته که از روی نیمی از آنها فیلم سینمایی و تلویزیونی ساخته شده است

سيدنی شلدون، رمان نويس معروف آمريکايی که در طول سال ها با نوشتن داستان های رمانتيک و محبوب عموم توانست ميليون ها نسخه از اين کتاب ها را در آمريکا و سراسر جهان بفروش برساند در ۸۹ سالگی در بيمارستانی در شهر «رنچو ميراژ» در جنوب لس آنجلس درگذشت.

سيدنی شلدون نويسنده ای با توانايی های مختلف علاوه بر نوشتن فيلمنامه، نمايشنامه های موزيکال برای تاترهای برادوی و خلق سريال های تلويزيونی معروفی چون «دخترشاه پريان» در دهه پنجاه و شصت آمريکا و برنده شدن جوايز فيلمنامه نويسی اسکار و نمايشنامه نويسی «تونی» در سن پنجاه و دو سالگی به رمان نويسی روی آورد و در مدت کوتاهی به يکی از پرفروش ترين و معروف ترين نويسندگان آمريکا و جهان تبديل شد.


رمان های سيدنی شلدون اغلب بر محور شخصيت های مونٍثی می گردند که علاوه بر زيبايی و ثروت سرشار از قوه جاذبه و جنسيتی خارق العاده ای نيز برخوردارند و اين داستان ها اکثرا بر مدار بی وفايی، خيانت، بی احتياطی و بی خردی شخصيت اصلی دور می زند و با چنان هنر و مهارتی نوشته شده است که خواننده را حتی لحظه ای تا پايان رساندن کتاب آرام نمی گذارد.


دومين رمان سيدنی شلدون «آن سوی نيمه شب» درباره عشق نافرجام يک خلبان آمريکايی در جنگ جهانی دوم و يک دختر جوان فرانسوی که در سال ۱۹۷۴ منتشر شد، بيش از ۳۰۰ ميليون نسخه در ۱۸۰ کشور دنيا فروش داشته است.

دومين رمان سيدنی شلدون «آن سوی نيمه شب» درباره عشق نافرجام يک خلبان آمريکايی در جنگ جهانی دوم و يک دختر جوان فرانسوی که در سال ۱۹۷۴ منتشر شد، بيش از ۳۰۰ ميليون نسخه در ۱۸۰ کشور دنيا فروش داشته است.


اين کتاب به ۵۱ زبان زنده دنيا از جمله اردو که زبان رايج در پاکستان و هندوستان است ترجمه و منتشر شده است. اين کتاب به مدت ۵۳ هفته در صدر فهرست پرفروش ترين کتاب نيويورک تايمز قرار داشته است.


بيش از نيمی از ۱۸ رمان سيدنی شلدون تبديل به فيلم های سينمايی و تلويزيونی شده اند.


در دهه ۹۰ ميلادی طرفداران داستان های او به حدی رسيدند که شبکه تلويزيونی سی بی اس، امتياز ساختن فيلمی از تازه ترين رمان او« اگر فردا بيايد» را پيش از آنکه چاپ شود به مبلغ يک ميليون دلار خريداری کرد.


هنگامی که رمان «بادبان های خدای» سيدنی شلدون يکبار ديگر با جلب توجه خوانندگانی بيش از هميشه به صدر فهرست پرفروش ترين کتاب سال رسيد منتقد ادبی مجله تايمز چارلز چامپلين درباره او نوشت: «سيدنی شلدون با ارضای هرچه بيشترخوانندگان خود برخلاف جهت منتقدين ادبی حرکت می کند که محبوبيت و کيفيت را هم طرازنمی دانند».


سيدنی شلدون در يک مصاحبه راديويی در سال ۱۹۸۷ درمورد رمان و رمان نويسی گفته بود: «من بارها و بارها کتاب هايم را بازنويسی می کنم. گاه اين کار يکسال و شايد بيشتر طول می کشد. اما در يک کتاب قدرت تخيل انسان هيچگونه محدوديتی ندارد» .


او افزوده بود:« شما مي توانيد ازهر تعداد شخصيتی که می خواهيد در يک کتاب استفاده کنيد و بدون آنکه نگران زيادی مخارج شويد مي توانيد به اين شخصيت ها ثروت يا کشتی تفريحی بدهيد .نويسندگی يک حرفه بی نظير است چرا که ستاره اصلی يک کتاب همان نويسنده آن است».


XS
SM
MD
LG