لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۶

ژينوس سبحانی، منشی سابق کانون مدافعان حقوق بشر آزاد شد


.
.
ژينوس سبحانی، منشی سابق کانون مدافعان حقوق بشر که چند روز بعد از تعطيلی دفتر اين کانون در دی ماه گذشته، بازداشت شده بود، عصر روز چهارشنبه آزاد شد.

بر اساس اعلام کانون مدافعان حقوق بشر، ژينوس سبحانی روز چهارشنبه ۲۱ اسفند ماه با ارائه وثيقه ۷۰ ميليون تومانی، آزاد شده است.

نرگس محمدی سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر در گفت‌وگو با راديو فردا بدون اشاره به جزئيات بيشتری در اين ارتباط، خبر آزادی خانم سبحانی را تأييد کرد.

خانم سبحانی از شمار بهائيانی بود که در ۲۵ دی ماه توسط نيروهای امنيتی بازداشت شد. نيروهای امنيتی در آن روز با مراجعه به خانه‌های چند خانواده بهايی، علاوه بر خانم سبحانی، چهار نفر ديگر را نيز بازداشت کردند.

مقامات قضايی چندی پس از دستگيری خانم سبحانی اتهامَ‌های وی را اقدام عليه امنيت ملی و تبليغ عليه نظام اعلام کردند، گرچه اين اقدام از سوی فعالان مدنی به منزله فشار روز افزون بر فعالان قوق بشر ارزيابی شده بود..

از جمله شيرين عبادی، برنده ايرانی جايزه صلح نوبل، بازداشت ژينوس سبحانی را فشار دولت بر مدافعان حقوق بشر در ايران توصيف کرد.

خانم سبحانی، تا زمان مهر و موم دفتر کانون مدافعان حقوق بشر در اول دی ماه گذشته، منشی اين کانون و نيز عضو کانون مشارکت برای پاکسازی مين بود.

اما آن طور که شيرين عبادی به راديو. فردا گفته بود، وی پس يورش مأموران به دفتر کانون، بازخريد شده، و از آن پس در آنجا سمتی نداشت.

کانون مدافعان حقوق بشر نيز در بهمن ماه ۸۷، با غيرقانونی خواندن بازداشت خانم سبحانی، اين اقدام را از شمار اقدامات زنجيره‌ای خوانده بود که عليه اين کانون تدارک ديده شده است.

در بيانيه کانون مدافعان حقوق بشر از عدم رعايت ضوابط دادرسی عادلانه در مورد خانم سبحانی به ويژه در دوران تحقيقات انتقاد شده و آمده بود که وی از ملاقات با خانواده و وکلای خود محروم مانده است.
XS
SM
MD
LG