لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

اسپانيا؛ اولين فيناليست يورو ۲۰۱۲


تيم ملی فوتبال اسپانيا با برتری مقابل پرتغال، راهی فينال چهاردهمين دوره جام ملتهای اروپا شد.

نخستين ديدار از مرحله نيمه نهايی اين رقابت ها؛ با حضور ۴۸ هزار تماشاگر در دونتسک اوکراين و به قضاوت چاکر از ترکيه برگزار شد.

دو تيم در پايان ۱۲۰ دقيقه به تساوی بدون گل رسيدند و در ضربات پنالتی، اسپانيا با نتيجه ۴-۲ پيروز شد.

در پايان اين ديدار، سرجيو راموس به عنوان بهترين بازيکن ميدان انتخاب شد.

شاگردان ويسنته دل بوسکه تاکنون بهترين خط دفاعی يورو را داشته و فقط يک گل دريافت کرده اند. آنها پيش از اين مسابقه دروازه شان را ۳۰۰ دقيقه بسته نگه داشته بودند.

حالا ۱۲۰ دقيقه ديگر به رکورد کاسياس افزوده شد تا سنگربان رئال مادريد با ۴۲۰ دقيقه مقاومت، چشم انتظار مهاجمان حريف فيناليست شان بماند که از بين دو تيم ايتاليا و آلمان انتخاب خواهد شد.

تنها گلی که اسپانيا در جام چهاردهم خورده، در همان بازی نخست مقابل ايتاليا بود که دانيله ده روسی به ثمر رساند.

اتفاقات مهم مسابقه

نيمه نخست با ميدانداری نسبی اسپانيا در جريان بود که توپ در دقيقه ۲۹ به آندرس اينيستا رسيد. او توپ را به شکل خطرناکی از روی دروازه بيرون فرستاد.

دو دقيقه بعد با جنگندگی بازيکنان پرتغال، توپ در پشت محوطه جريمه اسپانيا و سمت چپ به کريستيانو رونالدو رسيد. او با شوتی زمينی دروازه اسپانيا را هدف گرفت که بی نتيجه بود.

در دقيقه ۵۴ سسک فابرگاس به جای آلوارو نگردو در ترکيب اسپانيا قرار گرفت که نخستين تعويض مسابقه بود. شش دقيقه بعد بوسکتس به خاطر اعتراض به داور کارت زرد گرفت و در همان دقيقه ديويد سيلوا جای خود را به خسوس ناواس داد.

در دقيقه ۶۷ ژاوی با شوتی سنگين دروازه پرتغال را تهديد کرد ولی توپ او همان جايی رفت که روی پاتريسيو حضور داشت.

پنج دقيقه بعد خطايی پشت محوطه جريمه اسپانيا روی رونالدو رخ داد. خود او ضربه ايستگاهی را زد که با فاصله کمی از بالای دروازه بيرون رفت.

در دقيقه ۸۳ پرتغال مجدداً صاحب ضربه آزاد شد. رونالدو ضربه را زد که خورد به دست آربلوا تا داور به او کارت بدهد. رونالدو باز پشت توپ ايستاد و مجدداً توپ را بيرون زد.

ژاوی هرناندز که خسته نشان می داد در دقيقه ۸۷ از بازی بيرون رفت و پدرو رودريگز جای او را گرفت.

سه دقيقه بعد در آخرين موقعيتی که طی ۹۰ دقيقه خلق شد، بازيکنان پرتغال با ضد حمله‌ای خطرناک، موقعيت ثبت گل برتری و خلق شگفتی را داشتند ولی شوت رونالدو خارج از چهارچوب بود.

در دقيقه ۱۰۴ اينيستا در موقعيت تک به تک قرار گرفت که پاتريسيو با واکنشی فوق‌العاده توپ را دفع کرد و دروازه اش را نجات داد. اين جدی ترين موقعيت اسپانيا در سی دقيقه وقت اضافه بود.

در پايان ۱۲۰ دقيقه اين بازی با تساوی بدون گل به پايان رسيد تا مثل جدال ايتاليا و انگلستان، ضربه‌های پنالتی تعيين کننده باشد.

پنالتی ها

*نخستين ضربه پنالتی اسپانيا را ژابی آلونسو از دست داد. او که هر دو گل تيمش مقابل فرانسه را به ثمر رسانده بود، در ۱۰۱مين بازی ملی مقهور سرپنجه های سريع پاتريسيو شد.

* ژائو موتينيو که در پورتو توپ می زند نيز ضربه خود را برای پرتغال هدر داد. پنالتی او را ايکر کاسياس دفع کرد.

*اينيستا به زيبايی دروازه پاتريسيو را گشود.

*په په پشت توپ ايستاد. مدافع رئال مادريد روبروی دروازه بان رئال مادريد. نحوه دورخيز و ضربه زدن او مانند کريس رونالدو بود. ضربه اش ريسک زيادی داشت اما گل شد.

*جرارد پيکه نيز توانست پنالتی سوم اسپانيا را به هدف بزند.

*نانی که در منچستريونايتد بازی می کند به زيبايی گلزنی کرد. او با قدرت هرچه تمام تر به زير توپ کشيد و طاق دروازه کاسياس را لرزاند.

*زيباترين پنالتی را سرجيو راموس نواخت. او مانند آندره پيرلو مقابل انگلستان، ضربه اش را چيپ زد تا گل حساسی را به آرامی در وسط دوازه بکارد.

*برونو آلوز ضربه چهارم پرتغال را از دست داد.

*فابرگاس پنجمين پنالتی‌ تيمش را نواخت. توپ به تير عمودی خورد اما طوری زاويه گرفت که بچرخد داخل دروازه.

به اين ترتيب اسپانيا به فينال رسيد و ضربه پنجم پرتغال که قرار بود رونالدو شليک کند نيز لغو شد.

ويسنته دل بوسکه در پايان بازی گفت: بايد در وقت‌های اضافه عملکرد بهتری نشان داديم زيرا پرتغالی ها خسته شده بودند. اما در اين وضعيت هم ساده نبود که بتوانيم از دفاع خوب آنها عبور کنيم. بازيکنان ما ديدارهای زيادی انجام داده‌اند ولی حالا بايد نمايش‌ خوب خود را در يک بازی ديگر نيز ادامه دهند.
XS
SM
MD
LG