لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۷

وزارت اطلاعات: اخلالگران در دانشگاه تهران دستگیر شدند


تظاهرات دانشجویان چپگرا در مراسم شانزده آذر سال گذشته در دانشگاه تهران
تظاهرات دانشجویان چپگرا در مراسم شانزده آذر سال گذشته در دانشگاه تهران

در حالی که پیشتر منابع دانشجویی خبر از بازداشت دانشجویان چپگرا داده اند، وزارت اطلاعات نیز از بازداشت افرادی که قصد برگزاری تظاهرات در برابر دانشکده فنی دانشگاه تهران داشتند، خبر داده است.


به گزارش خبرگزاری رسمی دولت ايران، اين وزارتخانه دربيانيه خود با اشاره به بازداشت افرادی که آنها را «اخلالگر» خوانده، اعلام کرده است:«(اين افراد که به) قصد برگزاری تجمع غيرقانونی در مقابل دانشکده فنی دانشگاه تهران وارد دانشگاه شده بودند، با هوشياری مامورين سازمان اطلاعات استان تهران شناسايی و دستگير شدند».


وزارت اطلاعات ايران اشاره ای به تعداد بازداشت شدگان و تاريخ بازداشت آنها نکرده است، اما تصريح کرده است اين افراد «کارت جعلی دانشجويی» به همراه داشته اند.


وزارت اطلاعات در بيانيه خود تصريح کرده است که افراد بازداشت شده توسط کسانی که اين وزارت خانه آنها را «گروهی از معاندين نظام و جريانات انحرافی» خوانده، از شهرهای مختلف برای برگزار تظاهرات به دانشگاه تهران فراخوانده شده بودند.


وزارت اطلاعات ايران با اشاره به اين که اين افراد از «قبل اقدام به تهيه تيروکمان، جمع آوری سنگ و ساخت نارنجک‌های صوتی قوی کرده» اند، می افزايد:«از دستگير شدگان مقادير قابل توجهی نشريات موهن، کتب ضاله، اعلاميه‌های حاوی توهين به مقدسات و مشروبات الکلی کشف و ضبط گرديده است».


هر چند بيانيه وزارت اطلاعات اشاره ای به زمان اين بازداشت ها نکرده است، اما پيشتر فعالان دانشجويی ايران از بازداشت دانشجويان «چپگرا» خبر داده بودند.


منابع خبری دانشجویی می گویند:«با گذشت حدود يک هفته از بازداشت ۲۲ دانشجوی دانشگاه های تهران، هنوز هيچ گونه اطلاعی از وضعيت آنان در دست نيست».


مجيد اشرف نژاد، از دانشجويان چپگرا روز دوشنبه ۱۲ آذر در گفت و گويی با راديو فردا گفته بود که تعدادی از دانشجويان دانشگاه تهران در طی هفته گذشته بازداشت شده اند.


وی افزوده بود: «از زمانی که هفته گذشته دانشجويان «آزادی خواه و برابری طلب» بيانيه ای در مورد گردهم آيی روز دانشجو صادر کرد، تهديدها آغاز شد.»


آقای اشرف نژاد، از اعضای دانشجويان «آزادی خواه و برابری طلب» گفته بود که بازداشت دانشجويان «فعال چپ» از روز يکشنبه گذشته با دستگيری مهدی گرايلو آغاز شده است.


آقای اشرف نژاد اضافه کرده بود که الناز جمشيدی، انوشه آزادفر، مهدی گرايلو، سعيد حبيبی و آقای کريم زاده از جمله بازداشت شدگان هستند.


در همين حال به رغم بازداشت دانشجويان «چپگرا» اين دانشجويان روز سه شنبه مراسمی در دانشگاه تهران برگزار کردند.


پيمان عارف، از دانشجويان اخراجی در همین زمینه به راديو فردا گفته بود: «علی‌ رغم موج بازداشت‌ های دانشجويان چپگرا طی چند روز گذشته، دانشجويان آزادی ‌خواه و برابری طلب همان ‌گونه که پيش از اين نيز اعلام کرده بودند، از پيش از ظهر سه شنبه در محل دانشگاه تهران تجمع کردند.»


XS
SM
MD
LG