لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۱

دو روحانی اهل سنت در زاهدان به دار آویخته شدند


سایت «سنی آنلاین» می گوید این عکس دو روحانی اهل سنت: عبدالقدوس ملازهی و محمد يوسف سهرابی است
سایت «سنی آنلاین» می گوید این عکس دو روحانی اهل سنت: عبدالقدوس ملازهی و محمد يوسف سهرابی است

اعدام دو روحانی اهل سنت در سحرگاه چهارشنبه گذشته از سوی دادگستری استان سيستان و بلوچستان تائيد شد.


مولوی عبدالقدوس ملازهی و مولوی محمد يوسف سهرابی دو رحانی اهل سنت که در زاهدان اعدام شدند آذر ماه گذشته در جريان حمله نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی به مدرسه علميه شاه جمال بازداشت شده بودند.


دادگستری سيستان و بلوچستان با انتشار اطلاعيه که تائيد کرد که دو روحانی اهل سنت سحرگاه چهارشنبه ۲۱ فروردين به حکم کی از شعب دادگاه انقلاب زاهدان به دار آويخته شده اند.


در اطلاعيه ای که از سوی دادگستری اين استان در تلويزيون محلی سيستان و بلوچستان و همچنين خبرگزاری ايسنا منتشر شد از روحانيان اعدام شده اهل سنت به عنوان«مخلان امنيت اجتماعی که قصد ايجاد تفرقه بين شيعه و سنی را داشتند» نامبرده شده و تاکيد شده که«دستگاه‌های قضايی٬ امنيتی و انتظامی جمهوری اسلامی اجازه‌ی برافروختن آتش نفاق و اختلاف را توسط هر کسی و در هر لباس و مذهبی نخواهند داد».


دادگستری سيستان و بلوچستان همچنين بدون ذکر نام دو روحانی اهل سنتی که چهارشنبه اعدام شدند در اطلاعيه خود روحانيان اعدام شده را«مولوی‌نما» ناميده و آنان را متهم کرده که«حوزه‌ علميه و مسجد و مدرسه را لانه‌ شوم تروريست‌ها قرار دادند و توسط نيروهای جان‌برکف امنيتی و انتظامی، در صحنه‌ جرم و جنايت دستگير شده و امروز به دار مجازات آويخته شدند».


  • دادگستری سيستان و بلوچستان با انتشار اطلاعيه که تائيد کرد که دو روحانی اهل سنت سحرگاه چهارشنبه ۲۱ فروردين به حکم کی از شعب دادگاه انقلاب زاهدان به دار آويخته شده اند

استان سيستان و بلوچستان که در جنوب شرقی ايران واقع است از جمله استان هايی است که مذهب اکثريت جمعيت ۲ ميليون ۴۰۰ هزار نفری آن «سنی» است.


دادگستری سيستان و بلوچستان در اطلاعيه خود ناآرامی های دو سال اخير در اين استان را به «دشمنان» نسبت داده و ادعا کرده«امروز مزدوران ديگری، شيعه را با نام سنی می‌کشند».


دادگستری سيستان و بلوچستان همچنين در اطلاعيه خود پيش بينی کرده«شايد فردا،اهل تسنن هدف آماج اين نامردمان قرار گيرند».


سايت سنی آنلاين که ارگان حوزه علمی دارالعلوم زاهدان، عالی ترين مدرسه اهل سنت در ايران نيز در گزارشی کوتاه خبر اعدام دو روحانی اهل سنت در زاهدان را تائيد کرده است.


بنابر گزارش اين سايت«سحرگاه روز چهارشنبه ۲۱ فروردين ۸۷ دو تن از روحانيون اهل‌سنت که در حادثه «چاه‌جمال» ايرانشهر دستگير شده بودند طی حکم قضايی از سوی دادگستری زاهدان به دار آويخته شدند».


مدرسه دالعلوم زاهدان همچنين اعلام کرد که اين دو روحانی به نام های مولوی عبدالقدوس ملازهی (خواهرزاده و داماد مولانا محمد عمر سربازی و مدير حوزه علميه دارالفرقان چاه‌جمال ايرانشهر) و مولوی محمد يوسف سهرابی در حادثه چاه‌جمال ايرانشهر به جرم همکاری و همدستی با افراد مسلح دستگير شده و پس از چند ماه بازداشت در يک دادگاه غيرعلنی حکم اعدام‌شان صادر و سحرگاه روز چهارشنبه به اجرا درآمد».


بنابر همين گزارش اجساد اين دو رواحانی اهل سنت به خانواده‌هايشان تحويل داده نشده و جسد آنان روز چهارشنبه توسط نيروهای امنيتی در قبرستان زاهدان دفن شدند.


هشدار گروه ريگی


سايت های نزديک به مقامات امنيتی در تهران نيز ضمن انتشار خبر اعدام اين روحانی اهل سنت اتهام آنان را وابستگی به گروه جندالله اعلام کردند.


گروه جندالله که از مدتی قبل به «چنبش مقاومت ملی ايران» تغيير نام داده به رهبری عبدالمالک ريگی طی دو سال گذشته طی درگيری های پراکنده ای با سپاه پاسداران تعدادی از آنان را کشته و در مسئوليت چندين بمبگذاری در اين استان را پذيرفته است.


سايت خبری اما غير رسمی تابناک، وابسته به محسن رضايی فرمانده اسبق سپاه پاسداران، در همين خصوص از پخش فيلم اعترافات اين دو مولوی در تلويزيون محلی سيستان و بلوچستان در شب های قبل از اعدام آنان خبر داده است.


مولوی عبدالقدوس ملازهی و مولوی محمد يوسف سهرابی ۲۲ آذر ماه ۸۶ طی حمله نيروهای امنيتی و اطلاعلاتی جمهوری اسلامی به مدرسه علميه سنی ها در روستای شاه جمال در اطراف شهرستان ايرانشهر به همراه ۱۱ تن ديگر بازداشت شدند.


در جريان اين حمله درگيری مسلحانه ای در گرفت که بنابر گزارش های رسمی مقامات محلی در سيستان و بلوچستان منجر به کشته شدند ۵ مامور امنيتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی شد و دستکم ۴ تن که مقامات دولتی آنان را وابسته به گروه عبدالمالک ريگی معرفی کردند، و يک زن کشته شدند.


وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با انتشار اطلاعيه ای در همان زمان مدعی شد«در اين عمليات ‪ ۱۵۰ ‬پوند تی ان تی، ۲۰گلوله توپ ‪ ۱۰۷ ميلی متری،آر پی جی هفت، دستگاه کنترل از راه‌دور و چاشنی الکترونيکی انفجار بمب، تيربار، نارنجک دستی و تعدادی سلاح سبک و مقادير زيادی مهمات کشف و ضبط» کرده است.


اما گروه «جنبش مقاومت مردمی ايران،جندالله» امروز با انتشار اطلاعيه ای در سايت های اينترنتی مولوی عبدالقدوس ملازهی و مولوی محمد يوسف سهرابی دور حانی اعدام شده را«دو عالم ربانی و مجاهد حقانی اهل سنت» ناميد که«به اتهام حق خواهی و قيام عليه ظلم و ستم اعدام» شده اند.


اين گروه همچنين ادعا کرده که «اعدام کردن علمای اهل سنت،بلوچستان را به سوی بحرانی آتش زا سوق داده است».


در اين اطلاعيه گروه جندالله به همه غير بوميان ساکن استان سيستان و باوچستان هشدار داده و تاکيد کرده«از همه غير بوميان ساکن در بلوچستان می خواهد منطقه را ترک نمايند تا هدف حمله گروه های مسلح منطقه قرار نگيرند زيرا قبلا گروه های مسلح اعلام کرده اند در صورت اعدام شدن علمای ايرانشهر غير بوميان را هدف قرار می دهند».


XS
SM
MD
LG