لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۲

خدمات بانکی سوييفت به ايران از روز شنبه قطع می شود


«انجمن ارتباطات ميان‌بانکی جهانی» که به اختصار سوييفت خوانده می‌شود روز پنجشنبه، در بيانيه‌ای اعلام کرد، کليه خدمات خود را به آن دسته از بانک ها و نهادهای مالی ايرانی که مشمول تحريم‌های اتحاديه اروپا و آمريکا هستند، از روز شنبه ۲۷ اسفندماه قطع می کند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، لازارو کمپوس، مدير اجرايی سوييفت، در اين زمينه گفته است:«تصميم اتحاديه اروپا سوييفت را مجبور به این اقدام کرد.»

وی اضافه کرده است:«قطع ارتباط بانک ها، گامی فوق العاده و بی سابقه ای برای سوييفت است. اين رويداد نتيجه مستقيم اقدامات بين المللی و چند جانبه در راستای تشديد تحريم های مالی عليه ايران است.»

اقدام سوئيفت برای قطع ارتباط با نهادهای مالی ايرانی مورد تحريم پس از تصميم اخير شورای اتحاديه اروپا صورت می گيرد که توقيف اموال و دارايی های شماری از افراد و نهادها مرتبط با برنامه هسته ای ايران را تشديد کرد.

شورای اتحاديه اروپا اعلام کرده بود:« اين شورا موافقت کرد که هيچ پيام های تخصصی مالی به آن دسته از افراد و اشخاصی که اموال و دارايی هايشان مسدود شده ارائه نشود.»

مقر «انجمن ارتباطات ميان‌بانکی جهانی» در بروکسل است. سوييفت يک کد شناسايی ويژه برای بانک‌ها و موسسات مالی بين‌المللی است که از طريق آن می‌توانند نقل و انتقال پول برای خريد و فروش کالا و خدمات را انجام دهند. اين کد بزرگ‌ترين و مهم‌ترين سيستم ارتباط الکترونيکی جهان برای بانک‌هاست.

به گزارش رويترز، ايران يکی از استفاده‌کنندگان از اين سيستم است و قطع ارتباط با سویيفت باعث خواهد شد که ايران يکی از مسير های اصلی تجارت با دنيا را از دست بدهد. بانک های ايرانی بخش بزرگی از مبادلات تجاری خود را با استفاده از همين سيستم انجام می‌دهد.

طبق اين گزارش در سال ۲۰۱۰ ، دستکم ۱۹ بانک و ۲۵ موسسه متعلق به ايران ۲ ميليون مبادله پولی و مالی برون مرزی را از طريق سوئيفت انجام داده اند.

بانک های صادرات، پست، ملت و سپه که پیشتر توسط امريکا به دليل ارتباط با برنامه هسته ای ايران و حمايت از تروريسم مورد تحريم قرار گرفته اند، شامل اقدام قطع ارتباط با سویيفت خواهند شد.

طرح قطع خدمات سازمان سوييفت که برای ايران نقشی حياتی دارد، نخستین بار توسط دو سناتور آمريکايی در کميته امور بانکی مجلس سنای آمريکا مطرح شده بود.
XS
SM
MD
LG