لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۵

اسرائیل: سه تانک ارتش سوریه وارد بلندی‌های جولان شدند


سخنگوی ارتش اسرائيل اعلام کرد که سه تانک ارتش سوريه وارد منطقه‌ای حائل و خالی از سلاح در بلندی‌های جولان شدند. به گفته او اسرائيل در اين باره شکايتی تسليم سازمان ملل متحد کرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، سخنگوی ارتش اسرائيل در اين باره گفته است: «پس از ورود سه تانک ارتش سوريه به منطقه‌ای خالی از سلاح در بلندی‌های جولان که حد فاصل دو کشور است، اسرائيل شکايتی تسليم ناظران سازمان ملل کرد.»

او خاطرنشان کرد که اين حادثه، صبح شنبه ۱۳ آبان در فاصله‌ای نزديک به پايگاه‌های نظامی اسرائيل در بلندی‌های استراتژيک جولان روی داد.

رسانه‌های اسرائيلی نيز اعلام کردند که تانک‌های ارتش سوريه به منظور نبرد با مخالفان مسلح نظام حاکم بر اين کشور وارد روستای بير عجم واقع در جنوب شرق قنيطره شدند.

راديو دولتی اسرائيل از آماده باش ارتش اين کشور در بلندهای جولان پس از اين حادثه خبر داد.

بلندی‌های جولان در جنگ سال ۱۹۶۷ ميلادی به اشغال اسرائيل در آمد. اسرائيل اين منطقه را در سال ۱۹۸۱، بخشی از خاک خود اعلام کرد؛ اقدامی که از سوی سازمان ملل متحد به رسميت شناخته نشده است.

تلاش مخالفان برای کنترل فرودگاه نظامی تفتناز

از سوی ديگر، شماری از مخالفان مسلح بشار اسد رئيس جمهور سوريه، از صبح شنبه، حمله به فرودگاه نظامی تفتناز در استان ادلب را به منظور در دست گرفتن کنترل آن آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، نيروهای گروه «جبهه اسلامی برای آزادسازی سوريه» اعلام کردند که از صبح شنبه، حملات خود را به فرودگاه نظامی تفتناز با استفاده از موشک اندازهای کاتيوشا و دستکم سه تانک آغاز کردند.

نيروهای دولتی سوريه از فرودگاه تفتناز برای سوخت گيری جنگنده‌ها و هليکوپترهای خود به منظور انجام عمليات در مناطق شمال اين کشور استفاده می‌کنند.

تلاش برای کنترل فرودگاه نظامی تفتناز توسط مخالفان به منظور جدا کردن حلب، بزرگ‌ترين شهر سوريه از ديگر بخش‌های اين کشور صورت می‌گيرد. مخالفان توانستند بخش‌های بزرگی از حلب را که پايتخت اقتصادی سوريه نيز به شمار می‌آيد، به کنترل خود در آورند. پيش‌تر منطقه معرةالنعمان را که در اتوبان حلب-دمشق قرار دارد، به کنترل خود در آورده بودند. اکنون در تلاشند راه ارتباطی حلب با جنوب را نيز در اختيار بگيرند تا مانع از رسيدن نيرو و مهمات به نيروهای دولتی که در حلب با مخالفان در نبرد هستند شوند.

يکی از مخالفان مسلح بشار اسد در اين باره به خبرگزاری رويترز گفته است: «تمام هواپيماهايی که ادلب را بمباران می‌کنند، از همين فرودگاه پرواز می‌کنند. اگر اين فرودگاه را آزاد کنيم، مسير حلب به ادلب امن خواهد.»

از سويی ديده‌بان حقوق بشر سوريه، از حملات هوايی ارتش سوريه به روستای بنش که در نزديکی فرودگاه نظامی تفتناز قرار دارد خبر داده است.

شبکه خبری الجزيره به نقل از ديده‌بان حقوق بشر سوريه نيز گزارش داده است که نيروهای ارتش آزاد موفق شدند روز شنبه سه پايگاه ارتش دولتی اين کشور را در منطقه دوما واقع در شرق دمشق به تصرف خود در آورند.

از سوی ديگر اتحاديه کميته‌های هماهنگی اعتراض‌ها اعلام کرده است که نيروهای دولتی از بامداد شنبه، مناطق در حومه شرقی دمشق را گلوله باران می‌کنند.

اما در مقابل نيروهای ارتش آزاد در پی حملات نيروهای دولتی، مجبور به عقب نشينی از منطقه الحفه واقع در استان لاذقيه شدند که پيش‌تر به کنترل خود در آورده بودند.

نشست مخالفان در قطر

طيف‌های مختلف اپوزيسيون سوريه قرار است از روز يکشنبه سلسله نشست‌های خود را با هدف تشکيل يک شورای رهبری جديد و همچنين دست‌يابی به توافقی بر سر دولت موقت در دوحه پايتخت قطر آغاز کنند.

به گزارش شبکه خبری الجزيره پيش از اين روزهای جمعه و شنبه، ۲۵ تن از شخصيت‌های اپوزيسیون سوريه در امان پايتخت اردن با حضور رياض حجاب نخست وزير جدا شده از نظام بشار اسد گرد هم آمده بودند.

حاضران در نشست امان بر سر تشکيل گروهی با نام شورای طرح ملی سوريه با هدف تشکيل رهبری سياسی جديد اپوزيسيون و پس از آن تشکيل دولت موقت به توافق رسيدند.

محمد العطری سخنگوی رياض حجاب به خبرگزاری رويترز گفته است که نشست امان به عنوان مقدمه‌ای برای «نشست فراگير دوحه» برگزار شده است.»

اين توافق‌ها پس از آن صورت گرفت که هيلاری کلينتون وزير امور خارجه آمريکا روز چهارشنبه بر ضرورت متحد شدن اپوزيسیون سوريه و پايه‌ريزی تشکيلاتی فراگير‌تر از شورای ملی تاکيد کرده بود. سخنان هيلاری کلينتون با مخالفت شورای ملی سوريه روبرو شد.
XS
SM
MD
LG