لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۳

مخالفان بشار اسد فرودگاه دمشق را «منطقه جنگی» اعلام کردند


مخالفان مسلح بشار اسد، رئيس جمهور سوريه فرودگاه بين المللی دمشق پايتخت اين کشور، را «منطقه جنگی» اعلام کردند.

اين درحالی است که آمريکا و روسيه نسبت به احتمال نتيجه بخش بودن تلاش‌های ديپلماتيک برای حل و فصل بحران سوريه، ابراز نااميدی کردند.

در يک هفته گدشته درگيری ميان نيروهای دولتی و مخالغان در حاشيه پايتخت سوريه شدت گرفت؛ مساله‌ای که باعث شد برخی مسئولان غربی درباره نزديک شدن پايان نظام بشار اسد، گمانه زنی کنند.

اما روسيه و چين که هرکدام از آن‌ها از يکی از طرف‌های تنش در سوريه پشتيبانی می‌کند، پس از مذاکراتی که برای حل و فصل اختلاف‌های خود انجام دادند، شانس يافتن راه حلی ديپلماتيک برای بحران سوريه را کم دانستند.

به گزارش رويترز، هيلاری کلينتون وزير امور خارجه آمريکا که پس از گفت‌و‌گو با همتای روسی‌اش سرگئی لاوروف و همچنين اخضر ابراهيمی فرستاده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، اظهار داشت: «گمان نمی‌کنم کسی معتقد باشد که پيشرفت بزرگی حاصل شده است، هيچ کس نمی‌تواند ميزان دشواری‌ها را تصور کند، اما همه ما نيازمند پشتيبانی از اخضر ابراهيمی در تلاش‌های مشترک هستيم.»

لاوروف نيز گفت که دو طرف بر اعزام مسئولانی برای برگزاری جلسه‌ای ديگر با ابراهيمی به توافق رسيدند. او در عين حال خاطرنشان کرد: «پيش بينی اميدوار کننده‌ای ندارم، همچنان منتظر نتايج هستيم.» او ادامه داد: «ابراهيمی می‌داند که شانس موفقيت از صد در صد بسيار دور است.»

آمريکا و همپيمانان اروپايی و عربيش به نسبت‌های متفاوت از مخالفان بشار اسد حمايت می‌کنند، درحالی که روسيه از نظام او در شورای امنيت سازمان ملل حمايت می‌کند و به همراه چين تا کنون سه قطعنامه ارائه شده از سوی غرب برای افزايش فشار‌ها بر نظام سوريه را وتو کرده است.

از سويی در يک هفته گذشته درگيری ميان نيروهای دولتی و مخالفان در سوريه که بيشتر در استان‌های مختلف داير بود، به حومه و مناطق حاشيه پايتخت انتقال يافت.

بسته شدن راه فرودگاه بين المللی دمشق که حدود ۲۰ کيلومتر از مرکز اين شهر فاصله دارد می‌تواند ضربه مهمی به نيروهای دولتی سوربه ياشد. مخالفان می‌گويند که منطقه فرودگاه همچنان در کنترل نيروهای دولتی قرار دارد اما آن‌ها اين منطقه را از چند محور محاصره می‌کنند.

به گزارش رويترز، نبيل عامر سخنگوی شورای نظامی مخالفان در دمشق گفته است گردان‌هايی که فرودگاه را محاصره می‌کنند، روز پنجشنبه تصميم گرفتند که اين منطقه را نظامی اعلام کنند.

او افزود که از اين پس غير نظاميانی که به فرودگاه نزديک می‌شوند، از اين پس مسئوليت جانشان با خودشان است. او خاطرنشان کرد که مخالفان مسلح دو هفته برای تخليه فرودگاه از غير نظاميان و شرکت‌های هواپيمايی منتظر ماندند.

از سوی ديگر دولت سوريه می‌گويد که نيرو‌هايش در حال دور راندن مخالفان از حونه دمشق است. اما به دليل دشواری حضور خبرنگاران، تحقيق از صحت روايت‌ها از منابع مستقل دشوار است.

در همين حال شبکه خبری سی ان ان به نقل از رابرت فورد سفير آمريکا در سوريه نقل کرده که گفته است: «برای من آشکار است که نظام اسد در حال سرنگونی است.»

فورد که حدود يک سال پيش دولتش او را از سوريه فراخوانده بود اظهار داشت: «با اين وجود واحدهای حامی نظام همچنان از ميزانی از همبستگی برخوردارند و همچنان توانايی مبارزه را دارند با وجود اينکه متحمل شکست می‌شوند. انتظار دارم در روزهای آينده شاهد درگيری‌های تاثيرگذاری باشيم.»

اما رامی عبد الرحمن مدير ديده‌بان حقوق بشر سوريه به خبرگزاری فرانسه گفته است: «به نظرم منطقی نيست که انتظار داشته باشيم درگيری‌ها به زودی به مراحل پايانی خود برسد.»

او ادامه داد: «پيشرفت بزرگ وجود ندارد جز در رسانه‌ها. به طور حتم وضعيت برای هيچ کس خوب نيست.»
XS
SM
MD
LG