لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۴

معاون بشار اسد: نبرد بین نيروهای دولتی سوریه و مخالفان پیروز ندارد


فاروق الشرع، معاون بشار اسد رئيس جمهور سوريه تاکيد کرده است که هيچ کدام از دو طرف یعنی حکومت سوریه يا مخالفان حکومت اين کشور، قادر به پيروزی در نبرد نظامی با يکديگر نيستند. او همچنين دعوت به «توافق تاريخی» در سوريه و تشکيل دولت وحدت ملی با اختيارات فراگير به منظور حل و فصل بحران کرد.

اين در حالی است که لورن فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه، گفته است که حکومت بشار اسد در آينده اين نزديک سرنگون خواهد شد. در مقابل حسن نصرالله، دبيرکل حزب الله لبنان تاکيد کرد که مخالفان در سوريه، قادر به پيروزی نيستند.

الشرع: دعوت به توافق تاريخی

فاروق الشرع در مصاحبه با روزنامه لبنانی الاخبار گفته است: «مخالفان نمی‌توانند از راه نظامی پيروز شوند و نبرد را به سود خود پايان دهند. عمليات نيروهای امنيتی و ارتش هم نمی‌تواند پيروزی را برای آن‌ها به ارمغان بياورد.»

الشرع در اين مصاحبه که بخش‌هايی از آن را سايت روزنامه الاخبار منعکس کرده و قرار است دوشنبه ۲۷ آذر، متن کامل آن منتشر شود، دو طرف درگير در سوريه را دعوت به «توافق تاريخی کرد که مانع از ويرانی کامل سوريه شود.» او ادامه داده است: «سير حوادث ما را به جای بدی می‌برد که در آن اوضاع از بد به بد‌تر منتقل می‌شود.»

معاون رييس جمهور سوريه اظهار داشته است: «هر روز راه حل‌های نظامی و سياسی از دسترس دور‌تر می‌شوند. بايد اکنون در موقعيت دفاع از سوريه قرار گيريم نه اينکه به نبرد برای وجود يا عدم وجود فرد يا نظام ادامه دهيم.»

او تاکيد کرده است: «نيروهای مخالفان چه مدنی باشند و مسلح، يا اينکه از ارتباطات خارجی بهره‌مند باشند، نمی‌توانند مدعی شوند که تنها نماينده مردم سوريه هستند. همچنين نظام حاکم با ارتش اعتقادی و احزابش که حزب بعث در مقدمه آن‌ها قرار دارد، نمی‌تواند به تنهايی و بدون شرکايی جديد، تغييری ايجاد کند.»

الشرع دعوت به اعتماد سازی ميان طرف‌های بحران کرد و گفت: «راه حل بايد سوری باشد، البته از راه توافقی تاريخی که کشورهای اصلی منطقه و کشورهای عضو شورای امنيت سازمان ملل متحد را دربر گيرد. اين توافق بايد در درجه نخست، شامل متوقف کردن همه انواع خشونت‌ها باشد و سپس دولت وحدت ملی با اختيارات گسترده تشکيل شود.»

درباره اوضاع ميدانی، الشرع اظهار داشت: «کاهش شمار تظاهر کنندگان مسالمت آميز، باعث افزايش شمار افراد مسلح شد. درست است که فراهم کردن امنيت برای شهروندان، وظيفه هر دولت است. اما اين هدف با پی گرفتن راه حل امنيتی برای بحران متفاوت است. نمی‌توان اين دو را يکی دانست.»

فابيوس: پايان اسد نزديک است

لورن فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه ابراز عقيده کرده است که سرنگونی حکومت بشار اسد نزديک خواهد بود و بايد از ائتلاف جديد مخالفان برای جلوگيری از چيره شدن تندرو‌ها در سوريه حمايت کرد.

فابيوس، يکشنبه ۲۶ آذر در مصاحبه با راديو بين المللی فرانسه اظهار داشت: «معتقدم که پايان بشار اسد نزديک است. حتی روس‌ها در اين باره بحث می‌کنند.»

او يادآور شد که هرچه زمان تنش در سوريه طولانی‌تر شود، امکان قدرت گرفتن تندروهای دينی بيشتر می‌شود.

وزير امور خارجه فرانسه تاکيد کرد: «بهترين راه برای دفاع از سوريه در مقابل تندرو‌ها، پشتيبانی از ائتلاف ملی سوريه است.»

هفته گذشته بيش ار ۱۰۰ کشور جهان که در گروه دوستان مردم سوريه حضور دارند، «ائتلاف ملی نيروهای اپوزيسيون و انقلاب سوريه» را به عنوان تنها نماينده مشروع مردم اين کشور، به رسميت شناختند. اکثر کشورهای عربی، کشورهای عضو اتحاديه اروپا و آمريکا، عضو گروه دوستان مردم سوريه هستند.

وزير امور خارجه فرانسه در ادامه گفت‌و‌گوی خود گفت: «ائتلاف مخالفان را متحد می‌کند. مشکل، تضمين اين مساله است که در صورت سرگونی نظام اسد، سوريه دچار هرج و مرج نشود. می‌خواهيم جلوی هرگونه تنش فرقه‌ای گرفته شود.»

او تاکيد کرد: «مشکل تنها امروز نيست، بلکه فردا هم هست. هنگامی که بشار اسد سرنگون شود، اين افراد مسلح کجا می‌روند؟ آيا بايد آن‌ها را در مالی و ديگر کشور‌ها بيابيم؟»

نصرالله: مخالفان در سوريه پيروز نخواهند شد

حسن نصر الله دبيرکل حزب الله لبنان گفت که مخالفان در سوريه نمی‌توانند در نبرد با نيروهای نظام بشار اسد پيروز شوند.

به گزارش شبکه لبنانی المنار، نصرالله که يکشنبه ۲۶ آذر در بيروت پايتخت لبنان سخنرانی کرده است، اظهار داشت: «هرکس گمان کند مخالفان می‌توانند پيروز شوند، سخت در اشتباه هستند.تنش در سوريه ميان نظام و مردم نيست. در سوريه نظامی وجود دارد که مردم با او هستند و در مقابل، گروهی وجود دارد که از سوی قدرت‌های منطقه‌ای و بين المللی پشتيبانی می‌شود، اين پشتيبانی به مقابله مسلح انجاميد.»

او با خطاب قرار دادن گروه القاعده ادامه داد: «برخی کشور‌ها در جهان اسلامی و غربی، برای شما در سوريه دام گستراندند. ميدان سوريه را باز کردند تا آنجا برويد و همديگر را بکشيد. شما در اين دام افتاديد. به فرض اينکه اين گروه‌ها توانستند به دستاوردی دست يابند، نخستين کسی که در سوريه، هزينه پرداخت خواهد کرد، همين گروه‌ها خواهند بوز، همانگونه که در کشورهای ديگر پرداخت کردند.»

حزب الله لبنان همپيمان نظام بشار اسد است. اپوزيسيون سوريه و برخی کشورهای غرب، حزب الله لبنان را متهم به کمک به نظام بشار اسد در نبرد با مخالفان می‌کنند
XS
SM
MD
LG