لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۵۳

«تصرف گذرگاه های مرزی» سوریه با عراق و ترکیه توسط مخالفان


تصویر منتشر شده در یوتیوب از گذرگاه مرزی سوریه و ترکیه
تصویر منتشر شده در یوتیوب از گذرگاه مرزی سوریه و ترکیه
شاهدان عينی در دمشق می گويند درگيری در پايتخت سوريه بامداد جمعه ادامه داشته و مقر اصلی پليس در مرکز اين شهر به آتش کشيده شده است. همچنين گزارش ها حاکی است که مخالفان کنترل چند گذرگاه مهم مرزی سوريه با عراق و ترکيه را به دست گرفته اند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، نبرد نيروهای دولتی و مخالفان مسلح حکومت بشار اسد تا ساعات اوليه بامداد جمعه در دمشق ادامه داشته و شاهدان عينی گفته اند حضور نيروهای دولتی در حال کم رنگ شدن است.

طبق اين گزارش، مقام های عراقی گفته اند گروه های مسلح مخالف حکومت بشار اسد، کنترل گذرگاه مهم مرزی ابو کمال در مرز با عراق را به دست گرفته اند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، نيروهای ارتش آزاد سوريه، گروه مسلح مخالف بشار اسد اعلام کرده اند که کنترل دو گذرگاه مرزی بين سوريه و ترکيه، باب الهوا و جرابلس را به دست گرفته اند.

از سوی دیگر ، شاهدان عينی به رويترز گفته اند که درمنطقه قناوات شورشيان به مقر اصلی پليس استان دمشق حمله کرده، اين مقر پليس را به آتش کشيده و غارت کرده اند.

ابو راطب، يک فعال در دمشق، به خبرگزاری رويترز گفته است: سه خودرو گشت که می خواستند وارد مقر شوند مورد اصابت بمب کنار جاده ای قرار گرفتند.

وی اضافه کرده است:من سه جنازه در يک خودرو ديدم . ديگران نيز می گويند تعداد زيادی جنازه از افراد وابسته به شبيحه (طرفداران بشار اسد) را بر کف خيابان خالد بن الوليد ديده اند. ولی آمبولانس اين جنازه ها را منتقل کرده اند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، چند روز آينده برای حکومت بشار اسد بسيار حياتی و سرنوشت ساز است. ضربه ناشی از کشته شدن مقامات بلند پايه امنيتی سوریه تردید هایی در خصوص توان این رژیم برای مقابله با مخالفان مطرح کرده است.

در همین حال،فعالان سوری می گويند، هم اکنون شورشيان مسلح مخالف بشار اسد کنترل قسمت شمالی دمشق يعنی منطقه بارظه، را در اختيار دارند و نيروهای دولتی از اين منطقه عقب نشينی کرده اند.

طبق اين گزارش نيروهای دولتی از شهرهای «تل» دورمير» در شمال دمشق با تلفات بسيار مجبور به عقب نشينی شده اند.

در همين حال يک فعال سوری در گفت وگوی تلفنی با شبکه راديويی «ان پی ار» آمريکا گفته است، درگيری های پنج روزه در دمشق باعث شده است که مردم در اين شهر با کمبود کالا های اساسی روبه رو شوند.

به علت مخالفت حکومت بشار اسد با حضور رسانه های خارجی در سوريه امکان تاييد يا رد اخبار تلفات درگيری ها در سوريه توسط منابع مستقل وجود ندارد.

در همين حال، تلويزيون دولتی سوريه در حدود ۲۰ جنازه مرد را در منطقه کابون نشان داده که در کنار آنها مقاديری سلاح ديده می شد. اين کشته شدگان شلوار جين و تی شرت بر تن داشتند. تلويزيون دولتی سوريه اين افراد را تروريستی هايی ناميده که در درگيری با نيروهای دولتی کشته شده اند.

در همین حال، مقام های لبنانی می گويند، سيل پناهندگان سوری به سوی مرزهای اين کشور روان است. يک مقام امنيتی اين کشور به رويترز، گفته است که روز پنجشنبه ۲۰ هزار نفر از سوريه وارد لبنان شده اند.

وتوی قطعنامه سوريه

همزمان با گسترش و اوج گرفتن ناآرمی و درگيری ها در سوريه، روسيه و چين روز پنجشنبه برای سومين بار طی ماه‌های اخير، پيش‌نويس قطعنامه‌کشورهای غربی در شورای امنيت را وتو کردند.

يازده کشور از ۱۵ کشور عضو شورای امنيت، به قطعنامه رای مثبت و دو کشور رای ممتنع دادند. اما وتوی روسيه و چين دو کشور از پنج کشور عضو دائم شورای امنيت، برای جلوگيری از تصويب قطعنامه کافی بود.

پيش‌نويس قطعنامه ارائه شده از سوی غرب، پيشنهاد صلح کوفی عنان فرستاده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب برای پايان دادن به بحران سوريه را تحت ماده ۴۱ فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد در می‌آورد.

در صورت تصويب قطعنامه، شورای امنيت سازمان ملل متحد اجازه داشت چنانچه نظام بشار اسد نيرو‌ها و سلاح خود را ظرف مدت ۱۰ روز پس از تصويب قطعنامه از مناطق مسکونی خارج نکند، تحريم‌های جديدی عليه آن اعمال کند.

آمريکا، بريتانيا و فرانسه به شدت از روسيه انتقاد کرده اند.
XS
SM
MD
LG