لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۸

فرانسه: مخالفان بشار اسد در پاریس سفیر خواهند داشت


تظاهرات در مقابل سفارت سوریه در پاریس
تظاهرات در مقابل سفارت سوریه در پاریس
فرانسوا اولاند رئيس جمهور فرانسه شنبه ۲۷ آبان اعلام کرد که کشورش «سفير ائتلاف ملی نيروهای اپوزيسون و انقلاب سوريه» را به منظور مستقر شدن در پاريس خواهد پذيرفت.

اين موضوع را فرانسوا اولاند پس از دیدار با معاذ الخطيب، رئيس ائتلاف ملی سوريه در کاخ اليزه در پاريس اعلام کرد.

در همين حال خشونت‌ها در سوريه همچنان ادامه دارد. مخالفان موفق شدند يک فرودگاه نظامی در شرق اين کشور را به کنترل خود در آورند.

سفير اپوزيسيون سوريه در پاريس

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پس از ديداری يک ساعت و نيمه با رئيس ائتلاف ملی سوريه، رئيس جمهور فرانسه به خبرنگاران گفت: «ائتلاف سفيری در سوريه تعيين خواهد کرد.»

معاذ الخطيب رئيس ائتلاف ملی سوريه نيز به خبرنگاران گفت منذر ماخوس سفير اين ائتلاف در فرانسه خواهد بود. ماخوس يکی از اعضای هيات سوری بود که رئيس جمهور فرانسه ديدار کرد. او از طيفه علوی است که بشار اسد رئيس جمهور سوريه نيز به آن منتسب است. به گفته الخطيب: «ماخوس يکی از توانمند‌ترين شخصيت‌های سوری است و ائتلاف را در پاريس نمايندگی خواهد کرد.»

«ائتلاف ملی نيروهای اپوزيسون و انقلاب سوريه» هفته گذشته با حضور اکثر طيف‌ها و گروه‌های مخالف حکومت بشار اسد، در دوحه پايتخت خطر اعلام موجوديت کرد.

از سويی، فرانسوا اولاند به نقل از الخطيف گفت که دولت آينده سوريه که آن را ائتلاف تشکيل خواهد داد، «همه بخش‌های جامعه سوريه به ويژه مسيحيان و علوی‌ها را در بر خواهد گرفت.»

او همچنين خاطرنشان کرد که دفتر ماخوس، در محلی غير از سفارتخانه کنونی سوريه «که فرانسه مالک آن نيست» خواهد بود.

سفارت سوريه در پاريس همچنان به کار خود ادامه می‌دهد اما سفير آن ديگر مورد پذيرش دولت فرانسه نيست.

معاذ الخطيب نيز گفت که مانعی در تشکيل دولت انتقالی نمی‌بيند.

او ادامه در ادمه گفت: «مردم سوريه يکديگر را شناختند. همه ما يک دست هستيم. تمام مشکلات فرهنگی و نژادی را خودمان حل خواهيم کرد.»

معاذ الخطيب در راس هياتی از ائتلاب ملی سوريه، صبح شنبه به کاخ اليزه رسيد و مورد استقبال رئيس جمهور فرانسه و لورن فابيوس وزير امور خارجه اين کشور قرار گرفت.

بنا بر اعلام دفتر رياست جمهوری فرانسه «راه‌های حمايت از مناطق آزاد شده توسط مخالفان از جمله موارد مطرح شده در مباحثات دو طرف بود.»

موضع جديد فرانسه در پذيرش سفير ائتلاف ملی سوريه چهار روز پس از به رسميت شناختن اين ائتلاف اعلام می‌شود.

فرانسوا اولاند تاکيد کرد که تلاش خود را به منظور «قانع کردن کشورهای غربی و اروپايی» برای به رسميت شناختن شورای ملی سوريه، ادامه خواهد داد.

باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا که کشورش از مهترين پشتيبانان متحد شدن اپوزيسيون سوريه بود، ائتلاف جديد را «نماينده مشروع خواست مردم سوريه» دانست. آمريکا هنوز ائتلاف ملی را به عنوان «تنها نماينده مردم سوريه» به رسميت نشناخته است.

بريتانيا که وزير خارجه‌اش روز جمعه با الخطيب و دو معاونش ديدار و گفت‌و‌گو کرده است، گفته است که کشورش برای اعلام موضع خود در قبال ائتلاف ملی سوريه، چند روز زمان نياز دارد تا بتواند اوضاع را ارزيابی کند.

فرانسوا اولاند پيش‌تر متعهد شده بود که مساله مسلح کردن معترضان سوريه را با مقام‌های اتحاديه اروپا به بحث خواهد گذاشت. البته فابيوس روز پنجشنبه اقرار کرد که اين اقدام «دشوار» خواهد بود.

کشورهای غربی از جمله ايالات متحده آمريکا تا کنون مسلح کردن معترضان سوری به اسلحه پيشرفته را نپذيرفته‌اند. آن‌ها بيم آن دارند که اين اسلحه، در اختيار تندروهای اسلامگرايی قرار گيرد که در ميان مخالفان بشار اسد ديده می‌شوند.

يک فرودگاه در دست مخالفان

در همین حال، خبرگزاری فرانسه به نقل از ديده‌بان حقوق بشر سوريه گزارش داده است که روز شنبه منطقه التضامن در جنوب دمشق و اردوگاه فلسطينی نشين يرموک، در معرض حملات توپخانه‌ای ارتش سوريه قرار گرفتند.

در منطقه حجر الاسود دمشق نيز مخالفان مسلح با نيروهای دولتی درگير شدند.

تلويزيون دولتی سوريه در نوار خبری خود، بيانيه‌ای صادر شده از گروهی با نام «کميته مردمی اردوگاه يرموک» منتشر کرد که در آن آمده است: «به گروه‌های مسلح تروريست اجازه ترور اردوگاه را برای محقق کردن اهداف دشمن صهيونيستی نمی‌دهيم؛ دشمنی که در حال تجاوز به غزه است و در اردوگاه يرموک توسط ايادی تروريست خود اين تجاوز را عملی می‌کند.»

مقام‌های دولتی سوريه به مخالفان خود «گروه‌های مسلح تروريست» می‌گويند.

در حومه دمشق، منطقه حرستا نيز هدف حملات خمپاره‌ای نيروهای دولتی قرار گرفت که طی آن چندين نفر کشته و زخمی شدند.

تلويزيون دولتی سوريه نيز از کشته شدن شش غير نظامی در نتيجه اصابت خمپاره به ورودی منطقه مسيحی و دروزی نشين جرمانا در جنوب شرق دمشق خبر داد. بنا بر اين گزارش، اين خمپاره توسط نيروهای مخالفان شليک شده است.

در شهر آلبوکمال واقع در استان ديرالزور در شرق سوريه، دستکم ۱۰ تن از نيروهای مخالفان در درگيری با نيروهای دولتی کشته شدند. اين درگيری‌ها پس از آن روی داد که مخالفان موفق شدند فرودگاه زراعتی حمدان را به تصرف خود در آورند. اين فرودگاه توسط نيروهای نظامی به عنوان محلی برای فرود آمدن و سوخت گيری هليکوپترهای نظامی استفاده می‌شد و در آن ده‌ها خودروی زرهی و توپخانه مستقر شده بودند.

حلب نيز شاهد ادامه درگيری‌ها ميان نيروهای دولتی و مخالفان بود.
XS
SM
MD
LG