لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۳

«احتمال انتصاب» اخضر ابراهيمی به عنوان نماينده سازمان ملل در امور سوريه


اخضر ابراهيمی
اخضر ابراهيمی
ديپلمات‌ها در شورای امنيت سازمان ملل متحد گفته اند که احتمال دارد اخضر ابراهيمی ديپلمات کهنه کار الجزايری، به عنوان نماینده ویژه سازمان ملل متحد در بحران سوریه منصوب شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز این دیپلمات های گفته اند که اخضر ابراهیمی جانشنين کوفی عنان خواهد شد تا به تلاش‌ها برای حل و فصل بحران سوريه ادامه دهد.

کوفی عنان که پيش‌تر به عنوان فرستاده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب برای حل و فصل بحران سوريه انتخاب شده بود، چندی پيش اعلام کرد که نمی‌تواند به ماموريت خود ادامه دهد و بيشتر از مدت زمان اعلام شده برای اين ماموريت، در اين سمت باقی نخواهد ماند.

ماموريت کوفی عنان حدود ۲۰ روز ديگر پايان خواهد پذيرفت.

ديپلمات‌هايی که خواستند نامشان فاش نشود، به خبرگزاری رويترز گفتند که نيمه هفته آينده، بيانيه‌ای درباره جانشنين آقای عنان صادر خواهد شد. آن‌ها در عين حال تغيير ناگهانی تصميم در آخرين لحظه را بعيد ندانستند.

اخضر ابراهيمی پيش‌تر نماينده سازمان ملل متحد در عراق و افغانستان نيز بود.

درگیری ها در حلب

شهر حلب روز شنبه شاهد درگيری‌های شديد ميان نيروهای دولتی و ارتش آزاد سوريه، مخالفان مسلح بشار اسد رئيس جمهور اين کشور، بود که بيشتر به صورت جنگ و گريز در منطقه صلاح الدين جريان داشت.

به گزارش خبرگزاری رويترز، ارتش آزاد سوريه در پی حمله گسترده نيروهای دولتی، گلوله باران توپخانه‌ای و همچنين پايان ذخيره جنگی، ناچار شد از منطقه صلاح الدين عقب نشينی کند و در محله‌های مجاور آن مستقر شود.

طبق اين گزارش پس از آن فرماندهان گردان‌های ارتش آزاد سوريه جلسه‌ای برای تعيين استراتژی برگزار کردند که جزئيات آن اعلام نشد. اما بنا بر خبرهای منتشره، تصميم‌های گرفته شده، شامل آمادگی برای عملياتی عليه اهداف مشخص دولتی می‌شود.

شبکه خبری الجزيره گزارش داد که گردان التوحيد وابسته به ارتش آزاد سوريه، طی حمله‌ای غافلگير کننده به گردان پدافند هوايی در نزديکی فرودگاه حلب، شماری از نيروهای اين گردان را کشت و زخمی کرد. مخالفان در اين حمله موفق شدند تعدادی از خودروهای حامل اسلحه ضدهوايی به همراه ذخيره آن را به غنيمت برده و سپس از محل عمليات عقب نشينی کنند.

اين گزارش می‌افزايد که نيروهای ارتش آزاد سوريه در منطقه سبع بحرات نيز با نيروهای دولتی درگير شدند و موفق شدند هفت تانک ارتش دولتی را منهدم کنند.

خبرنگار الجزيره تاکيد می‌کند که نيمی از شهر حلب همچنان در کنترل مخالفان قرار دارد.

مناطق الصاخور، طريق الباب، الشعار، مساکن هنانو، صلاح الدين و قاطرجی، در معرض گلوله بارات مستمر توپخانه و و هوايی قرار دارند.

در همين حال، گلوله باران توپخانه‌ای بسياری از مناطق سوريه ادامه دارد. در دمشق پايتخت سوريه، شماری از منازل در منطقه عسالی در نتيجه گلوله باران توپخانه‌ای تخريب شدند.

به گزارش شبکه خبری شام، در نتيجه گلوله باران داريا، التل و المعضميه واقع در حومه دمشق، شماری از ساکنان اين مناطق کشته و زخمی شدند.

مناطقی از درعا و حمص هم در معرض گلوله باران توپخانه‌ای و هوايی قرار گرفتند.

نخست وزير جديد

بشار اسد رئيس جمهور سوريه روز پنجشنبه، نخست وزير جديدی انتخاب کرد تا جايگزين نخست وزير پيشين جدا شده از نظام او شود.

به گزارش خبرگزاری دولتی سوريه، بشار اسد وائل الحلقی وزير پيشين بهداشت را به سمت نخست وزيری برگزيد. او سنی مذهب و از استان درعا است که جرقه اعتراض‌های سوريه در آن زده شد.

رياض فريد حجاب نخست وزير پيشين سوريه چند روز پيش از نظام بشار اسد جدا شد و به اردن گريخت.

جدايی حجاب دومين ضربه سخت را در چند هفته اخير به نظام بشار اسد وارد آورد.

پيش از آن چهارتن از سران نظامی و امنيتی سوريه از جمله وزير دفاع اين کشور در انفجار دفتر سازمان امنيتی ملی در دمشق، کشته شدند.
XS
SM
MD
LG