لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۷

فرانسه: در صورت شکست طرح صلح در سوريه ، اقدام نظامی بررسی شود


آلن ژوپه، وزير امور خارجه فرانسه،
آلن ژوپه، وزير امور خارجه فرانسه،
آلن ژوپه، وزير امور خارجه فرانسه، روز چهارشنبه گفته است، در صورتی که طرح صلح کوفی عنان، نماينده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در امور سوريه، با شکست مواجه شود، شورای امنیت بايد استفاده از گزينه نظامی عليه حکومت بشار اسد را در نظر بگيرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، آلن ژوپه گفته است: فرانسه در خصوص به کاری«فصل هفت» سازمان ملل متحد برای حل بحران سوريه با ديگر قدرت های جهانی مذاکره کرده است.

«فصل هفتم» به موضوع استفاده احتمالی از گزينه نظامی برای حل بحران می پردازد.

آلن ژوپه با اين حال تصريح کرده است: فرانسه زمان گزارش آقای عنان در خصوص اوضاع سوريه را در پنجم ماه مه به عنوان ضرب الاجلی برای اجرای کامل طرح صلح توسط حکومت سوريه می داند.

وزير امورخارجه فرانسه همچنين خواستار استقرار ۳۰۰ ناظر سازمان ملل متحد برای سوريه تا ۱۵ ماه مه شده است.

آلن ژوپه که پس از ديدار با تعدادی از مخالفان حکومت بشار اسد صحبت می کرد، همچنين گفت: ما فکر می کنيم بايد به اين طرح صلح فرصت داده شود و ناظران سازمان ملل متحد بايد فورا مستقر شوند.

درهمین حال، فعالان سوری می گويند، به رغم آتش بس اعلام شده، نيروهای دولتی شمار ديگری از شهروندان اين کشور را کشته اند.

به گزارش شبکه خبری الجزايره ،هيات عمومی انقلاب سوريه اعلام کرده است در جريان اصابت يک راکت نيروهای دولتی به يک مجموعه مسکونی درشهر حماه دهها نفرکشته و شماری نيز زخمی شده اند.

فعالان حقوق بشرسوريه می گويند در جريان درگيری های روز چهارشنبه بيش از ۱۰۰ نفر از جمله ۱۶ زن و ۱۳ کودک کشته شده اند.

کوفی عنان روزگذشته گفته بود که وضعيت در سوريه غم انگيز است و اين کشور همچنان به ميزان «غير قابل قبولی» شاهد تداوم خشونت ها است.

احمد فوزی ، سخنگوی کوفی عنان، نيزگفته بود: تصاوير ماهواره ای نشان می دهند که نيروهای نظامی ارتش سوريه از مناظق شهری عقب نشينی نکرده و به پادگان ها باز نگشته اند. اين در حالی است که براساس طرح صلح کوفی عنان دولت سوريه موافقت کرده بود که کليه نيروهای نظامی و سلاح های سنگين خود را از مناظق شهری خارج کند.
XS
SM
MD
LG