لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۹

وزير آشتی ملی سوريه: توافق آمريکا و روسيه پيروزی برای دمشق است


علی حيدر، وزير آشتی ملی سوريه،
علی حيدر، وزير آشتی ملی سوريه،
وزير آشتی ملی سوريه توافق بين روسيه و آمريکا بر سر کنترل تسليحات شيميايی سوريه را پيروزی برای حکومت اين کشور خوانده است. در همين حال، نيروهای ارتش سوريه روز يکشنبه مناطقی را در حومه دمشق بمباران کرده اند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، ساکنان مناطقی از حومه دمشق که در کنترل نيروهای مخالف است گفته اند، جنگنده ها و توپخانه ارتش سوريه اين مناطق را بمباران کرده اند.

علی حيدر، وزير آشتی ملی سوريه، به خبرگزاری ريانووستی روسیه گفته است: اين توافق پيروزی برای سوريه بود و ما از دوستان خود در روسيه متشکريم.

اين نخستين واکنش رسمی يک مقام سوريه به توافق روز شنبه بين جان کری، وزير امور خارجه آمريکا و سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه در ژنو بر سر از بين بردن سلاح‌های شيميايی سوريه است.

طبق اين توافق سوريه می بايست ظرف يک هفته فهرست کاملی از تسليحات شيميايی خود ارائه دهد. قرار است که کليه جنگ‌افزار شيميايی سوريه تا نيمه سال ۲۰۱۴ نابود شود.

توافق روز شنبه مساله اقدام نظامی آمريکا عليه سوريه را به دليل استفاده از سلاح شيميايی در حومه دمشق در ۲۱ اوت به تعويق انداخته است و اين در حالی است که روز شنبه باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا تاکيد کرد در صورتی که تلاش های ديپلماتيک در قبال سوريه شکست بخورد، آمريکا اماده است عليه حکومت بشار اسد دست به اقدام بزند.

جان کری که به اسرائيل سفر کرده است، روز يکشنبه در واکنش به اظهار ترديد در خصوص قابل اجرا بودن توافق برای کنترل تسليحات شيميايی سوريه،‌تاکيد کرده است که اين توافق قابليت حل مسئله تسليحات شيميايی سوريه را دارد.

در همين حال، سناتور جمهوريخواه جان مکين، که از مدافعان مداخله نظامی در سوريه است، در زمينه توافق روسيه و امريکا بر سر کنترل تسليحات شيميايی سوريه در ژنو گفته است: اين توافق برای روسيه در خاورميانه موقعيتی ايجاد می کند که اين کشور از سال ۱۹۷۰ تاکنون از آن برخوردار نبوده است.

رئيس ارتش آزاد سوريه نیز روز شنبه ضمن مخالفت با توافق روسيه و آمريکا، آن را به مثابه ضربه‌ای به شورش دو سال و نيمه عليه حکومت اسد دانسته است.

وی تصريح کرده بود که اين توافق می تواند زمينه فرار حکومت بشار اسد از مسئوليت کشتار صدها شهروند سوری به وسيله سلاح های شيميايی در حومه دمشق را فراهم کند.

در همين زمينه به گزارش خبرگزاری رويترز، يک سخنگوی شورای ائتلاف ملی سوريه روز یکشنبه ضمن رد توافق بين روسيه و آمريکا، خواستار ايجاد مناطق امن در سوريه برای جلوگيری از حملات هوايی، موشکی و آتشباری نيروهای ارتش سوريه به مردم این کشور شده است.

نا آرامی در سوریه از دو سال و نیم پیش تاکنون بیش یک صد هزار نفر کشته بر جای گذشته و میلیون ها نفر را نیز آواره کرده است.
XS
SM
MD
LG