لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۴

مخالفان اسد: يک هواپيمای نظامی سوريه در ادلب سرنگون شد


یک جنگنده ارتش سوریه در حال بمباران مناطقی در اطراف حلب
یک جنگنده ارتش سوریه در حال بمباران مناطقی در اطراف حلب
ارتش آزاد سوريه ، مخالفان مسلح بشار اسد رئيس جمهور اين کشور، اعلام کرد که نيرو‌هايش پنجشنبه ۹ شهريور، يک جنگنده ميگ نيروی هوايی ارتش دولتی سوريه را در استان شمالی ادلب سرنگون کرده‌اند.

به نظر می‌رسد مخالفان مسلح بشار اسد، در فاز جديد عمليات خود، نيروی هوايی سوريه را هدف قرار گرفته‌اند. روز چهارشنبه نيز نيروهای ارتش آزاد سوريه با حمله به فرودگاه نظامی شهر تفتناز ادلب، دستکم ۱۰ هليکوپ‌تر را منهدم کردند.

نيروهای دولتی سوريه از برتری هوايی نسبت به نيروهای مخالفان برخوردارند. نيروهای دولتی اقدام به گلوله باران هوايی مناطق تحت کنترل مخالفان کرده و آن‌ها را مجبور به عقب نشينی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، در بيانيه ارتش آزاد سوريه آمده است که جنگنده ارتش سوريه، بر فراز منطقه الذيابيه سرنگون شده است.

تلويزيون العربيه تصاويری از لحظه سرنگون شدن جنگنده اتش گرفته منتشر کرد در حالی که شخصی با چتر نجات از آن به بيرون می‌پرد.

از سوی ديگر، شهر حلب شاهد درگيری ميان نيروهای دولتی و مخالفان در منطقه بستان الپاشا بود. به گزارش شبکه خبری الجزيره، نيروهای دولتی سعی داشتند وارد اين منطقه بشوند. همچنين مناطق مساکن هنانو و سيف الدوله در حلب در معرض گلوله باران توپخانه‌ای نيروهای دولتی قرار گرفتند.

نيروهای دولتی برای روز دوم به عمليات خود در منطقه جوبر در حومه دمشق ادامه می‌دهند. گزارش ها حاکی است که در اين عمليات چندين نفر کشته و زخمی شدند.

شبکه سوری حقوق بشر از تيرباران شماری از فعالان معترض توسط نيروهای دولتی در نزديکی منطقه ملعب در شهر جنوبی درعا خبر داده است.

شبکه خبری شام گزارش داده است که کاروانی از تانک‌ها وارد اردوگاه فلسطينی نشين يرموک دمشق شدند. به نظر می‌رسد اين اقدام برای يورش مجدد به مناطق التضامن و حجر الاسود باشد. شمار زيادی از نيروهای ارتش آزاد سوريه در اين دو منطقه مستقر هستند.

ديده‌بان حقوق بشر سوريه از درگيری شديد ميان مخالفان مسلح و نيروهای دولتی در منطقه القابون در حاشيه شرقی دمشق خبر داده است.

منطقه جسر الجوره در نزديکی پايگاه امنيت نظامی در ديرالزور نيست شاهد درگيری ميان نيروهای دولتی و مخالفان است. منطقه آل بوکمال در مرز با عراق نيز در معرض حملات هوايی و توپخانه‌ای نيروهای دولتی قرار گرفت.

خبرگزاری دولتی سوريه در گزارشی از عمليات «موفقيت آميز» نيروهای دولتی در حمص خبر داد. بنا بر اين گزارش، طی اين عمليات، دستکم ۳۰ «تروريست» کشته شدند. مقام‌های دولتی سوريه به مخالفان «تروريست» می‌گويند.

شبکه سوری حقوق بشر اعلام کرد تا ساعات بعد از ظهر روز پنجشنبه، دستکم ۴۰ نفر در مناطق مختلف سوريه کشته شدند.

از سويی، ديده‌بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد که در سه هفته گذشته، هواپيما‌ها و توپخانه‌ای ارتش دولتی سوريه، دستکم ۱۰ نانوايی را در حلب هدف قرار دادند. بنا بر اين گزارش اين حملات به کشت و زخمی شدن هزاران نفر که برای خريد نان به صف ايستاده بودند، انجاميده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، در اين گزارش ارتش سوريه به هدف قرار دادن غير نظاميان متهم شده‌اند.

در همين حال، شورای امنيت سازمان ملل متحد شامگاه پنجشنبه برای تصميم گيری بر سر کمک‌های بشر دوستانه به غير نظاميان در سوريه، تشکيل جلسه خواهد داد.
XS
SM
MD
LG