لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۴

انتقاد از معاذ الخطيب به دليل مذاکره با همپيمانان بشار اسد


معاذ الخطيب رئيس ائتلاف ملی نيروهای مخالف حکومت سوريه، يکشنبه ۱۵ بهمن از آلمان به مقر ائتلاف در قاهره بازگشت تا درباره تصميم خود برای مذاکره با روسيه و ايران، دو پشتيبان اصلی نظام بشار اسد، رئيس جمهور سوريه، توضيحاتی ارائه دهد.

وزرای امور خارجه روسيه و ايران و جو بايدن معاون رئيس جمهور آمريکا، اعلام آمادگی الخطيب برای گفت‌و‌گو با حکومت سوريه را گامی بزرگ در مسير حل و فصل بحران اين کشور عنوان کردند؛ بحرانی که نزديک به دو سال از آغاز آن می‌گذرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران يکشنبه گفت: «چنانچه بخواهيم خونريزی‌ها را متوقف کنيم، نبايد به سرزنش يکديگر ادامه دهيم.» او همچنين ضمن استقبال از آمادگی الخطيب برای گفت‌و‌گو با نظام سوريه، برای ادامه گفت‌و‌گو با اپوزيسيون سوريه ابراز آمادگی کرد.

خبرگزاری ايتارتاس هم به نقل از سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه گزارش داده که درباره اعلام آمادگی الخطيب گفته است: «اين گام بسيار مهمی است چرا که ائتلاف برپايه مخالفت با هرگونه گفت‌و‌گو با نظام اسد شکل گرفته است.»

روسيه و چين تا کنون سه بار قطعنامه‌های ارائه شده از سوی غرب برای افزايش فشار بر حکومت بشار اسد در شورای امنيت سازمان ملل متحد را وتو کرده‌اند.

خبرگزاری دولتی سوريه هم گزارش داده است که بشار اسد يکشنبه با سعيد جليلی دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی ايران ديدار و گفت‌و‌گو کرده است. در اين ديدار اسد گفته است که سوريه «قادر است با هر تجاوزی مقابله کند» و همچنين «می‌تواند با چالش‌های پيش رو و هرگونه تجاوزی که ملت سوريه را هدف قرار داده، روبرو شود.»

در اين زمينه اسد به حمله هوايی که هفته گذشته يکی از پايگاه‌های تحقيقات نظامی در نزديکی دمشق را هدف قرار داد، اشاره کرده است. دولت سوريه اسرائيل را متهم به انجام اين حمله کرده است.

سياستمدارانی از آمريکا، اروپا و خاورميانه که در نشست امنيتی مونيخ آلمان حاضر بودند، از آنچه «شجاعت» الخطيب در خاطر اعلام آمادگی برای گفت‌و‌گو با نظام اسد ناميدند، تمجيد کردند. اما به احتمال زياد الخطيب با انتقادهای تندی از سوی رهبران ائتلاف ملی که در قاهره مقيم هستند روبرو خواهد شد.

معاذ الخطيب چند روز پيش در صفحه فيس بوک خود نوشته بود در صورت آزادی ۱۶۰ هزار زندانی سياسی در سوريه و تمديد گذرنامه‌های شهروندان سوری در خارج از کشور توسط سفارتخانه‌ها، آماده است که با نمايندگان نظام بشار اسد گفت‌و‌گو کند. او همچنين در مونيخ گفت تنها با شخصيت هايی گفت و گو خواهد کرد که دستشان به خون سوری ها آغشته نباشد.

يکی از نزديکان الخطیب در دفتر سياسی ائتلاف ملی اپوزيسيون سوريه به خبرگزاری رويترز گفته است: «او يک توفان سياسی به پا کرده است. ديدار با وزير امور خارجه ايران ضروری نبود زيرا به هيچ وجه فايده‌ای ندارد. ايران به طور کامل از اسد پشتيبانی می‌کند. شايد با وزير امور خارجه سوريه هم ديدار کرده باشد.»

الخطيب به عنوان سدی در مقابله نيروهای سلفی به شمار می‌آيد که اکنون نقشی برجسته در ميان مخالفان مسلح ايفا می‌کنند. او با پشتيبانی از سوی گروه اخوان المسلمين سوريه و شماری ديگر از گروه‌های اپوزيسيون، به عنوان رئيس ائتلاف ملی برگزيده شده است.

يکی از اعضای برجسته ائتلاف ملی سوريه که خواسته نامش فاش نشود هم به خبرگزاری رويترز گفته است: «سخنان صالحی و لاوروف پس از ديدار با الخطيب نشانگر آن است که هيچ کدام از آن‌ها موضع خود را تغيير نداده و همچنان از اسد پشتيبانی می‌کنند.»

صالحی در کنفرانس مونيخ، راه حل بحران سوريه را برگزاری انتخابات در اين کشور دانست. او اما از ضرورت کناره گيری بشار اسد سخنی به ميان نياورد.

در کنفرانس مونيخ همچنين حمد بن جاسم آل ثانی ، نخست وزير و وزير امور خارجه قطر و جان مک کين سناتور آمريکايی، نسبت به بی‌توجهی جامعه جهانی به بحران سوريه ابراز ناخرسندی کردند.

حمد بن جاسم شورای امنيت سازمان ملل متحد را مسئول ادامه بحران و خونريزی‌ها در اين کشور دانست.

البته يک منبع روس در مصاحبه با خبرگزاری رويترز، مذاکرات الخطيب با لاوروف را اقدامی «روتين» ‌ توصيف کرد.

اين منبع خاطرنشان کرد که در اين ديدار «طرح‌های خود را ارائه داديم و سخنان الخطيب را فرصتی برای گفت‌و‌گو با نظام اسد دانستيم. اما اين مساله تا چه اندازه واقعی خواهد بود، دشوار می‌توان در اين باره گمانه زنی کرد.»

در همين زمينه، فواز تتلو يکی از شخصيت‌های اپوزيسيون سوريه گفته است که الخطيب دست به يک ماجراجويی حساب زده برای فشار بر بشار اسد زد.

او در عين حال گفت که نظام بشار اسد نمی‌تواند پيش شرط‌ها را عملی کند و اين نظام در ‌‌نهايت سرنگون خواهد شد.

او ادامه داد که روسيه و ايران استفاده از طرح الخطيب را به شکلی منفی آغاز کردند و نظام و همپيمانانش تلاش می‌کنند از ديدار‌ها و مذاکرات الخطيب به عنوان فرصتی اضافه برای از ميان بردن اپوزيسيون يا تضعيف آن استفاده کنند.

الخطيب در پاسخ به سوال رويترز درباره اينکه آيا طرحش نشانگر ضعف مخالفان يا ناتوانی مخالفان مسلح در پيشروی نيست؟ گفت: «روحيه مخالفان مسلح بالا است و همه روز دست به پيشروی می‌زنند.»
XS
SM
MD
LG