لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۴

بازدید صلیب سرخ جهانی از زندان مرکزی دمشق


 بشار اسد در دیدار با جاکوب کلنبرگر، رئيس سازمان صليب سرخ جهانی
بشار اسد در دیدار با جاکوب کلنبرگر، رئيس سازمان صليب سرخ جهانی
مقام های سوری برای اولين بار به کميته ای از سازمان صليب سرخ سوريه اجازه سرکشی به زندان مرکزی دمشق را دادند.

جاکوب کلنبرگر، رئيس سازمان صليب سرخ جهانی اعلام کرد که کميته ای از اين سازمان يکشبنه موفق شدند از زندان وابسته به وزارت کشور سوريه بازدید کنند. او اما از بيان جزئيات بيشتر خودداری کرد.

جاکوب کلينبرگر ابراز اميداوری کرد که اجازه سرکشی به ديگر زندان ها داده شود و گفت: «اين گام مهمی است تا بتوانيم فعاليت های خود در سوريه را توسعه بخشيم.»

جاکوب کلينبرگر در دو روز گذشته گفت و گوهايی با مسئولان سوری و در راس آن ها بشار اسد انجام داده بود.

در همین حال، فعالان حقوق بشر در سوريه از عمليات امنيتی گسترده در شهر حمص و حماه خبرداده اند و می گويند، دست کم ۹ نفر بر اثر تيراندازی نيروهای امنيتی در روز دوشنبه کشته شده اند.

عمر ادلبی، سخنگوی کميته های محلی هماهنگی اعتراض های سوريه، در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: «نيروهای امنيتی به محله الخالديه حمص يورش برده و دست کم دو نفر را به ضرب گلوله کشتند.»

او همچنين اضافه کرد:«نيروهای امنيتی و ارتش مجهز به بيش از ۳۰ خودروی زرهی به شهر حماه يورش برده و به سمت مرکز اين شهر حرکت کردند. اين يورش با شليک سنگين و بی هدف آتش همراه بود.»

در همين زمينه، اتحاديه کميته های محلی هماهنگی اعتراض ها در بيانيه ای اعلام کرد: «نيروهای امنيتی به شهر السبيل در معرت النعمان واقع در حومه شهر ادلب يورش برده و ده ها نفر را دستگير کردند.»

اين بيانيه افزوده است که خودروهای زرهی ارتش اين شهرک را به محاصره خود در آوردند.

اين بيانيه همچنين از يافتن گوری دست جمعی که در آن هفت جنازه دفن شده اند، در نزديکی روستای الرامی در منطقه جبل الزاويه خبر داده و افزوده است: «اهالی سعی کردند جنازه ها را به بيرون بکشند اما نيروهای ارتش به آن ها حمله کرده و در منطقه مستقر شدند.»

درگيری نظامی

اهالی منطقه المعظميه دمشق صبح دوشنبه با صدای سنگين تيراندازی و انفجار در فرودگاه نظامی «مزه» از خواب بيدار شدند. اين فرودگاه شاهد جدا شدن شماری از نظاميان مستقر در آن بود که با نيروهای ديگر درگير شدند.

تا کنون شماری از نظاميان ارتش سوريه در اعتراض به سرکوب معترضان از اتش جدا شده اند. آخرين آن ها در جمعه گذشته در مناطق دوما، حرستا و کفر بطنا واقع در حومه دمشق بود.

نزديک به شش ماه از آغاز اعتراض ها در سوريه می گذرد. خواست معترضان سرنگونی نظام حاکم بر سوريه به رهبری بشار اسد رئيس جمهور اين کشور است. اعتراض ها با سرکوب نيروهای امنيتی و ارتش روبرو شد که حاصل آن تا کنون نزديک به ۳ هزار کشته، صدها زخمی و هزاران زندانی بود.

بيش از ۳ هزار کشته تا کنون

از سوی ديگر سايت «شهدای سوريه» که به جمع آوری آمار قربانيان اعتراض ها می پردازد، اعلام کرد شمار کشته شدگان توسط نيروهای امنيتی از زمان آغاز اعتراض ها در سوريه، به ۳۱۰۵ نفر رسيده است.
اين سايت اطلاعات خود را از منابع حقوق بشری و کميته های هماهنگ کننده اعتراض ها به دست می آورد.

برای پايه اين گزارش، ۱۸۹ نفر از کشته شدگان کودک، ۲۷۹۰ نفر مرد و ۱۲۵ نفر ديگر زن بوده اند.

اين سايت به تفکيک شمار کشته شدگان در استان ها نيز پرداخته و نوشته است: «شهر حمص در مرکز سوريه با ۸۳۸ کشته در صدر و پس از آن شهر درعا با ۶۷۸ قربانی در رتبه دوم آمار کشته شدگان قرار دارد.شهر سويدا در جنوب اين کشور تنها با ۳ کشته کمترين قربانيان را داشته است.»

برپايه اين گزارش، بيشترين شمار کشته شدگان ماه ژوئن گذشته در جمعه ای که جمعه عشاير نامگذاری شده بود، رقم خورد که در آن دست کم ۲۰۹ نفر کشته شدند. بيشتر اين قربانيان در دو استان ادلب و لاذقيه بودند.

استفاده از عوامل سرکوب ۱۹۸۲ حماه

روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط در شماره دوشنبه خود به نقل از منابع غربی نوشت که بشار اسد از افسران بازنشسته ای را که در سرکوب خونين سال ۱۹۸۲ شهر حماه شرکت داشتند، بار ديگر به کار گرفته است.

در سال ۱۹۸۲ اعتراض هايی توسط گروه اخوان الملسمين در شهر حماه در گرفت. ارتش سوريه اين شهر را محاصره و بمباران کرد. آمار دقيق آن حادثه مشخص نيست. فعالان سوری از بيش از ۳۰ هزار کشته در آن سرکوب سخن می گويند. در آن هنگام حافظ اسد رئيس جمهور سوريه بود.

الشرق الاوسط در گزارش خود نوشته است: «علی دوبا و محمد خولی از عوامل امنيتی خطرناک و همچنين نايف العاقل مشاور امنيتی سابق به کاخ رياست جمهوری فراخوانده شدند.»

اين گزارش افزوده است: «فراخواندن اين ژنرال های سابق بيانگر اين است که نظام حاکم بر سوريه پس از شکست طرح های امنيتی و نظامی در صدد است ضربه سنگينی به جنبش اعتراضی وارد کند.»
XS
SM
MD
LG