لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۹

پيشنهاد سوريه برای مذاکرات صلح با اسرائيل


نيکلا سارکوزی، رییس جمهوری برای سفره دو روزه ای به دمشق سفر کرده است.
(عکس از AFP)
نيکلا سارکوزی، رییس جمهوری برای سفره دو روزه ای به دمشق سفر کرده است. (عکس از AFP)

بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، روز پنجشنبه، در دمشق گفت: که کشورش پيشنهادی را از طریق ترکیه به اسرائيل ارائه کرده است و پیش از آغاز هرگونه مذاکره مستقیم، منتظر پاسخ مقامات اسرائیلی به این پیشنهاد است.


رييس جمهوری سوريه تاکيد کرد: اين پيشنهاد به مثابه چارچوبی برای مذاکرات مستقيم صلح بين دو کشور خواهد بود.


بشاراسد که پنجشنبه دردمشق ميزبان نشست چهارجانبه ای با شرکت رييس جمهوری فرانسه، نخست وزيرترکيه و اميرقطربود، گفت، «چهاردورمذاکرات پيشين سوريه و اسرائيل جدی بوده و طرفين درجستجوی دستورالعملی بوده اند که براساس آن مذاکرات به صورت مستقيم درآيد».


بشاراسد افزود: کشورش طرحی شامل شش بند به ترکيه ارائه کرده که ازاسرائيل می خواهد ازارتفاعات جولان عقب نشينی کند.


آقای اسد اضافه کرد: سوريه درانتظارپاسخ اصولی دولت اسرائيل است تا براساس آن، مذاکرات غيرمستقيم درماههای آينده به گفت وگوهای رودررو تبديل شود.


اما آقای اسد تاکيد کرد که چنين پيشرفتی با وجود دولت کنونی آمريکا امکان پذيرنيست. وی گفت: «هنگامی که رييس جمهوری ديگری درکاخ سفيد باشد که به لزوم مذاکرات با سوريه معترف باشد، می توان درانتظارپيشرفت بود».


دولت جورج بوش ازتجديد تماس های سياسی اسرائيل وسوريه استقبال زيادی نکرده بود.


آقای اسد خبرداد که مذاکرات صلح کشورش با اسرائيل به تعويق افتاده ولی تصريح کرد که «سوريه همچنان خواهان ادامه تماسهای صلح با اسرائيل است» و«آمادگی آنرا دارد که مذاکرات ازحالت غيرمستقيم به صورت مستقيم و رودررو درآيد».


  • «اهود اولمرت به ما قول داده بود که اسرائيل ازتمامی سرزمينهای سوری عقب نشينی می کند و بخاطر صلح واقعی آماده پرداخت بهای لازم هست».
بشار اسد، رییس جمهوری سوریه

ریيس جمهوری سوريه خطوط اساسی صلح موردنظرکشورش با اسرائيل را نيزتشريح کرد.


کناره گیری مذاکرات کننده اسرائیلی


اسرائيل هم تاييد می کند که دليل تاخيردورپنجم مذاکرات غيرمستقيم با سوريه، کناره گيری آقای يورام توربوويچ، ازدفترنخست وزيری اسرائيل، است.


پس ازآنکه اهود اولمرت دوماه پيش اعلام کرد که ازمقام نخست وزيری به دليل اتهامات مالی وارده کنارمی رود، آقای يورام توربوويچ همان شبی که دورچهارم مذاکرات با سوريه را به پايان برده بود، دربازگشت به اسرائيل ازدفتر نخست وزيری کناره گيری کرد.


آقای توربوويچ ابرازآمادگی کرده که داوطلبانه رياست هيات اسرائيلی درمذاکرات صلح با سوريه را دردست داشته باشد. اما مشاورحقوقی دولت اسرائيل گفته است: اين کارنبايد داوطلبانه باشد و آقای توربوويچ بايد حقوق بگيرد.


درعين حال، طبق قانون اسرائيل کسی که ديگرمسند رسمی سياسی ندارد، نمی تواند به عنوان ديپلمات مستقل حقوق بگيرد.


اين مسئله يک مشکل فنی ايجاد کرده و دفترنخست وزيری و مشاورحقوقی دولت اسرائيل اعلام کردند که برای پيداکردن چارچوب جديدی که ادامه کار آقای توربوويچ را فراهم کند، تلاش می کنند.


پيشتراعلام شده که ازنظرسوريه، دورپنجم مذاکرات غيرمستقيم اسرائيل وسوريه «ازحساسيت زياد» برخورداراست زيرا بايد به مساله مرزهای دوکشوربپردازد.


بشار اسد پنجنشبه تاکيد کرد: «سوریه خواهان حمايت بين المللی ازمذاکرات صلح با اسرائيل است تا اطمينان يابد رهبر بعدی اسرائيل نيز راهی را خواهد رفت که اهود اولمرت نخست وزيرکنونی اسرائيل درپيش گرفت».


آقای اسد گفت، «اولمرت به ما قول داده بود که اسرائيل ازتمامی سرزمينهای سوری عقب نشينی می کند و بخاطر صلح واقعی آماده پرداخت بهای لازم هست».


  • اسرائيل تاييد می کند که دليل تاخيردورپنجم مذاکرات غيرمستقيم با سوريه، کناره گيری آقای يورام توربوويچ، ازدفترنخست وزيری اسرائيل، است

ریيس جمهوری سوريه موعد احتمالی دورپنجم مذاکرات کشورش و اسرائيل را اعلام نکرد اما رسانه های اسرائيل آنرا «بلافاصله پس ازرفع مشکل فنی استعفای سرپرست ارشد مذاکرات» دانستند.


سوريه خواهان مالکيت دوباره خود بربلنديهای جولان است. اين منطقه درنبرد «شش روزه» سال ۱۹۶۷ توسط اسرائيل تصرف و چند سال بعد، رسما به خاک اسرائيل الحاق شد.


اسرائيل به نوبه خود می خواهد که سوريه ازهم پيمانی با جمهوری اسلامی ايران، حزب الله لبنان و گروههای عضو «مقاومت» مانند حماس دورشود.


انتخابات حزب حاکم اسرائيل «کاديما» می تواند برمذاکرات صلح با سوريه اثرات مهمی داشته باشد. خانم ليونی که بنابرارزيابي ها به رهبری اين حزب خواهد رسيد، چندان ازگفت وگوهای اخير با سوريه خشنود نبوده است.


ریيس جمهوری سوريه درنشست چهارجانبه پنجشنبه دمشق، ازاينکه فرانسه سياست تازه ای درقبال سوريه درپيش گرفته، ابرازخرسندی دوباره کرد و گفت، نقش فرانسه و اتحاديه اروپا، فضای خاورميانه و تماسهای سياسی سوريه واسرائيل را تحت تاثيرمثبت قرارداد.


نيکلا سارکوزی، که ازچهارشنبه برای يک ديداردوروزه به دمشق رفته بود، آمادگی فرانسه را برای نظارت برگفت وگوهای اسرائيل و سوريه در مرحله ای که به صورت مستقيم درآيد، اعلام کرد.


پنجشنبه نشست چهارجانبه سران سوريه، فرانسه، قطروترکيه دردمشق برگزارشد، که ازديد بسياری از ناظران خروج سوريه ازانزوا پس ازسالها ارزيابی شده است.


ترکيه ميزبان چهاردورمذاکرات غيرمستقيم اسرائيل و سوريه ازماه مه تا کنون بوده است. نيکلا سارکوزی که کشورش ریيس دوره ای اتحاديه اروپا را تا پايان سال ۲۰۰۸ برعهده دارد، دراشاره ای غيرمستقيم به اين که ترکيه برای پيوستن به اتحاديه اروپا سالهاست تلاش می کند، گفت: نقش ترکيه درتماسهای سياسی اسرائيل وسوريه بسيارمهم است و اين امر، نتيجه تلاشهای رجب طيب اردوغان نخست وزيرترکيه بوده است.


مسائل مهم مرتبط با لبنان و عراق نيزدرنشستهای دوجانبه روسای جمهوری سوريه و فرانسه، و نيز درنشست چهارجانبه رهبران سوريه، فرانسه، ترکيه و قطر دردمشق مطرح شد.


دراين ميان، رسانه های اسرائيل اعلام کردند که آقای سارکوزی نامه ای را به اميرقطرداده تا آنرا ازطريق خالدمشعل رهبرحماس بدست سربازاسرائيلی اسيردرغزه برساند.


اين نامه، توسط پدراين سرباز برای پسرش درهشتصدمين روزاسارت او نوشته شده است. خانواده گيلعاد شاليط تابعيت دوگانه فرانسوی-اسرائيلی دارند.


XS
SM
MD
LG