لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۰

دادستان تهران :۳۰ نفر از متهمان اصلی اختلال در بازار ارز دستگير شدند


به دنبال افزايش شديد قيمت ارز های خارجی در هفته گذشته، دادستان تهران روز شنبه از بازداشت ۳۰ نفر از «متهمان اصلی اختلال در بازار ارز» خبر داده است. در همین حال، گفته می شود تعدادی از نمایندگان مجلس طرح دو فوریتی ممنوعیت فروش ارز در بازار آزاد را یکشنبه به هیات رییسه مجلس تقدیم می کنند.

عباس جعفری دولت آبادی،دادستان عمومی و انقلاب تهران به واحد مرکزی خبر گفته است: تاکنون سی نفر از متهمان اصلی اخلال در بازار ارز کشور بازداشت شده اند و تحقيقات از آنان از طريق کارشناسان مجرب آغاز شده است.

دادستان تهران در ادامه با اشاره به اين که از اين عده مقادير زيادی ارز و سکه طلا که از طريق خريد و فروش غير مجاز به دست آمده، اضافه کرده است:‌ فقط از يکی از اين متهمان ۴۰۰ هزار دلار کشف و ضبط شده است.

عباس جعفری دولت آبادی همچنين گفته است: اقدام دادستانی تهران در مبارزه با جرايم ارزی، اخلال گران بازار ارز و قاچاق ارز و طلا در چارچوب وظايف قانونی دستگاه قضايی آغاز شده و دادستانی تهران با همکاری پليس و نيروهای امنيتی پس از شناسايی اخلال گران عمده بازار ارز مبادرت به دستگيری و بازداشت آنان کرده است.

در حالی دادستان تهران از بازداشت ۳۰ نفر به عنوان متهمان اصلی اختلال در بازار ارز خبر داده است که نمايندگان مجلس سياست های دولت محمود احمدی نژاد را يکی از عوامل اصلی افزايش قيمت ارزهای خارجی می دانند.

در همين زمينه، عطا الله حکيمی،عضو کميسيون اقتصادی مجلس گفته است: تحريم‌ها تنها ۲۰ درصد بر اقتصاد کشور تاثير گذاشته است و ۸۰ درصد ديگر بحران موجود در بازار بخصوص بازار ارز و طلا بر اساس عدم اجرای صيحيح قوانين از سوی رئيس دولت ايجاد شده است.

به گزارش خبرگزاری کار ايران، ايلنا، اين عضو کميسيون اقتصادی مجلس با اشاره به اين که سوال از رئيس جمهور حلال مشکلات نخواهد بود، تصريح کرد: اگر بخواهيم در اين برهه از رئيس جمهور در مجلس سوال کنيم قطعا احمدی‌نژاد با پرداختن به حاشيه دوباره از پاسخگويی به نمايندگان سرباز می‌زند و به سوالات شفاف و روشن پاسخ نمی‌دهد.

بازاریان تهران روز چهارشنبه در اعتراض به «بی‌ثباتی اقتصادی»، «سوء مدیریت دولتی» و «افزایش شدید قیمت ارز» دست به اعتصاب زدند. پلیس برای برخورد با معترضان اقدام به ضرب و شتم آنها کرده و به طرف آنها گاز اشک‌آور پرتاب کرد.

بنا بر گزارش‌ها بازار بزرگ تهران روز پنجشنبه نیز در اعتراض به وضعیت اقتصادی ایران و بی ثباتی نرخ ارز نیمه‌تعطیل بود.

به دنبال تشديد تحريم های آمريکا عليه جمهوری اسلامی که از اواخر سال گذشته ميلادی شدت گرفته است، ريال ايران بيش از ۶۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است. افزايش قيمت ارزهای خارجی در اين مدت نيز باعث گرانی مواد غذايی و ساير کالاهای اساسی در کشور شده است.

طرح دو فوريتی مجلس برای ممنوعيت فروش ارز در بازار آزاد

از سوی ديگر يک عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس نيز از ارائه طرح دو فوريتی ممنوعيت فروش ارز در بازار خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، نادر قاضی پور با اشاره به اين که «به دنبال اصلاح امور هستيم،» گفته عاست:«نمی شود در اين مملکت روزی هزار تومان بر قيمت دلار افزوده شود و کسی هم مديريت نکند.»

اين نماينده مجلس درخصوص تلاش جمعی از نمايندگان برای ارائه طرح دو فوريتی ممنوعيت فروش ارز در بازار آزاد، گفت: «ما با اين طرح می خواهيم عدم کفايت اقتصادی رئيس جمهور را مطرح کنيم ، معتقديم دولت نمی تواند بازار را مديريت کند و اين آشفتگی را سامان دهند.»

نادر قاضی پور همچنين گفته است:« نمی شود در اين مملکت يک شبه قيمت دلار هزار تومان افزايش يابد اما کسی مديريت نکند.»

به گفته اين نماينده مجلس ين طرح روز يکشنبه به هيات رئيسه مجلس تقديم می شود.
XS
SM
MD
LG