لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۷

راهکار نشست تهران برای بحران سوريه: تشکيل گروه تماس، برقراری آتش‌بس


نشست مشورتی تهران در باره بحران سوريه روز پنجشنبه با «حضور ۲۹» کشور برگزار شد و در بيانيه پايانی اين نشست بر «ضرورت بررسی تشکيل گروه تماس» برای گفت‌وگو بين دولت سوریه و مخالفان تاکيد و از پيشنهاد ايران برای برقراری آتش‌بس سه ماه حمايت شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ايرنا، علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران، شامگاه پنجشنبه در کنفرانس خبری «نشست مشورتی تهران» از آمادگی برخی از مخالفان بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، برای حضور در نشستی در تهران خبر داد.

وزير امور خارجه ايران نام اين گروه‌ها را مشخص نکرده است و از سوی ديگر گروه‌های مخالف حکومت بشار اسد تاکنون اين گفته علی اکبر صالحی را تاييد نکرده‌اند.

علی اکبر صالحی همچنين «تشکيل گروه تماس از سوی برخی کشورهای بی طرف و همچنين آتش بس برای مدتی» را دو پيشنهاد مهم مطرح شده در نشست مشورتی تهران درباره بحران سوريه دانسته است.

وزير امور خارجه ايران گفته است: تحقق آتش‌بس و تشکيل گروه تماس برای مديريت طرفين درگير در سوريه نياز به رايزنی بيشتر دارد.

وی اضافه کرده است: منتظريم کدام کشورها علاقمند تشکيل گروه تماس هستند.

به گزارش واحد مرکزی خبر در بيانيه پايانی نشست مشورتی تهران آمده است: «تاکيد بر ضرورت بررسی تشکيل گروه تماس از ميان کشورهای شرکت‌کننده در نشست تهران با هدف توقف خشونت‌ها و آغاز گفت و گوهای فراگير بين دولت سوريه و مخالفان»

اين بيانيه اضافه کرده است: «استقبال از پيشنهاد جمهوری اسلامی ايران مبنی بر درخواست از طرف‌های درگير برای توقف درگيري‌ها وخشونت‌ها برای مدت سه ماه بمنظور پيگيری گفت‌وگو و راهکارهای مسالمت‌آميز به مناسبت عيد فطر بعنوان يکی از مهمترين اعياد مسلمين.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه بيشتر شرکت‌کنندگان در اين نشست مشورتی را سفرای کشورهايی مختلف حاضر در تهران تشکيل می‌دادند.

ايران يکی از حاميان اصلی حکومت بشار اسد در جريان نا آرامی‌های ۱۷ در سوريه بوده است. جمهوری اسلامی کشور‌های غربی و عرب منطقه را متهم می‌کند برای تقويت موقعيت اسرائيل در منطقه از گروه‌های افراطی در سوريه حمايت می‌کنند تا از اين طريق «محور مقاومت» که شامل ايران، سوريه و حزب الله لبنان است را از کار بيندازند.

انتقاد آمریکا از نقش ایران

در حالی نشست مشورتی تهران درباره بحران سوريه برگزار شده است که آمريکا می‌گويد ايران نقشی «شرورانه» در سوريه ايفا می‌کند.

سوزان رايس، سفير امريکا در سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه گفته است: اتحاد ايران، حکومت بشار اسد و حزب الله، که «محور مقاومت» خوانده می شود، برای «منطقه بد» است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه خانم رايس که با شبکه «ان بی سی» صحبت می کرد، گفته است:«آنها اين مساله را به عنوان محور مقاومت به همراه حزب الله لبنان می دانند، بنابراين ترديدی نيست که ايران نقشی شرورانه ای نه تنها در سوريه بلکه در منطقه ايفا می کند و فعالانه از حکومت بشار اسد حمايت می کند.»

سوزان رايس در ادامه گفته است: يکی از دلايلی که ما درباره آن شفاف هستيم اين است که در نهايت می بايست و بايد بشار اسد برود ، اين است که اين اتحاد (محور مقاومت) نه تنها برای سوريه بد است که برای منطقه و منافع ما نيز بد است.
XS
SM
MD
LG