لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۴

وقایع پس از انتخابات ایران و «فرار هزاران ایرانی به خارج»


صحنه ای از وقایع پس از انتخابات ایران در تهران .
صحنه ای از وقایع پس از انتخابات ایران در تهران .
وال استريت جورنال به نقل از گزارش سازمان ملل متحد نوشته است: پس از انتخابات جنجالی رياست جمهوری ايران درخردادماه گذشته، دست کم ۴۲۰۰ نفر ازشهروندان ايرانی به کشورهای جهان پناهنده شده اند.

در مقاله بلند روز جمعه وال استريت جورنال همچنين امده است: ايرانيانی که کشور خود را ترک می کنند پس از اقامت يکی دوهفته ای در اينجا و انجا نهايتا از کشورهايی همچون استراليا، کانادا و سوئد سر در می اورند و معمولا بلافاصله تقاضای پناهندگی خود را به جريان می اندازند.

نيک اهنگ کوثر، يک کارتونيست سياسی ايرانی در تورنتو، با تشکيل سازمان کوچکی که انرا «ايستگاه قطار زير زمينی» نام گذاشته کوشش دارد تا در صورت نياز فکری و مشورتی ايرانيانی که قصد خروج از ايران را دارند به انها ياری رساند.

وال استريت جورنال می نويسد در تماسی با دفتر نمايندگی ايران درسازمان ملل متحد خواستار اظهار نظر اين دفتر در مورد پناهندگان ايرانی که به خاطر خشونت وسرکوب ايران را ترک می کنند شد، ولی سخنگوی دفتر از ابراز هرگونه نظر خودداری کرد.

اين روزنامه در بخش ديگری نوشته است صادق شجاعی پناهنده جديدی درترکيه پس از هجوم ماموران دولتی به خانه اش وضبط کامپيوتر و هفتصد جلد از کتاب تازه منتشر شده اش، به تازگی از ايران فرار کرده و اکنون وی و همسرش در شهرکی دورافتاده در ترکيه روز را شب وشب را روز می کنند.

صادق شجاعی می گويد: وی از اينکه دوستان و همفکرانش را رها و پشت سر گذاشته احساس گناه می کند.

صادق شجاعی نمونه کوچک ولی درحال گسترش پناهندگان ايرانی است که مشاغلی ازاد، دارند و يا دانشجو، روزنامه نگار، ورزشکار، و يا متعلق به قشرهای روشنفکری و نخبگان جامعه اند.

وال استريت جورنال خاطر نشان می کند خروج وسيع شهروندان ايرانی که در واقع فرار مغزها است، رشد و توسعه ايران را برای سال ها کند کرده است.

حميد دباشی، پروفسور مطالعات ايرانی در دانشگاه کلمبيا، در همين زمينه می گويد: نقش اينترنت وتکنولوژی جديد ارتباطات، شخصيت های بارز اپوزيسيون را به ترک کشورشان تشويق می کند زيرا اين گونه افراد بيرون از ايران بهتر و موثرتر می توانند به فعاليت سياسی خود ادامه دهند.

آقای دباشی می افزايد وی درسال جاری ميلادی درخواست صدها ايرانی را برای ادامه تحصيل در خارج دريافت کرده است که در مقام مقايسه، بيست برابر ميزان سالهای پيش است.

اين پژوهشگر ايرانی در دانشگاه کلمبيا می گويد اين ميزان تقاضا نشان می دهد که تا چه حد جوانان ايرانی با سوابق درخشان علمی خواهان خروج از کشور خود هستند.

وال استريت جورنال نوشته است لزوما همه ی کساني که از ايران خارج می شوند فعالان سياسی نيستند و به عنوان مثال در چند ماه اخير دو ورزشکار رشته کاراته و تيم کشتی، يک گوينده سرشناس تلويزيون دولتی و يک کارگردان جوان سينما همگی در اروپا تقاضای پناهندگی کرده اند.
XS
SM
MD
LG