لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۱

رويترز: ترکيه در واردات نفت ايران دچار مشکل شده است


خبرگزاری رويترز با استناد به گفته های چند منبع تجارت نفت و کشتيرانی گزارش کرده است که ترکيه برای واردات نفت از ايران طی ماه جاری، بخاطر قطع پوشش بيمه نامه نفتشکهای حامل نفت ايران توسط شرکتهای اروپايی دچار مشکل شده است و محموله های نفتی ايران در نيمه راه خود به تانکرهای ذخيره نفت در مصر تخليه شده است و امکان رساندن آن به ترمينالهای نفتی ترکيه وجود ندارد.

ترکيه که نيمی از نيازهای نفت خام خود را از ايران تامين می کند، قبلا با کاهش ۲۰ درصدی واردات نفت از ايران توانست که از تحريمهای آمريکا به مدت شش ماه معاف شود. اما، بعد از اجرا شدن دور جديد تحريمهای اتحاديه اروپا، در اول ژوئيه، درست دو روز بعد از تحريم بانک مرکزی ايران توسط ايالات متحده آمريکا، شرکتهای بيمه اروپايی که ۹۰ درصد از بيمه نامه نفتکشهای جهان را پوشش می دادند، ارائه بيمه نامه به کشتی های حامل نفت ايران را متوقف کردند، موضوعی که باعث شده است واردات نفت پالايشگاه دولتی «توپراش» ترکيه از ايران بيشتر از آنچه که گمان می رفت کاهش يابد.

يک منبع در شرکت کشتيرانی ترکيه به خبرگزاری رويترز گفته است که نفتکشهای خود ترکيه تا اول ژوئيه نفت ايران را به مقصد ترکيه حمل می کردند، اما بعد از تحريمهای اتحاديه اروپا اين کار امکان ندارد. بگفته وی، نفتکشهای ترکيه هم اکنون تمرکز کاری خود را معطوف حمل نفت عربستان، ليبی و عراق کرده اند.

اين در حالی است که تانير ييلديز وزير انرژی و منابع طبيعی ترکيه روز جمعه به خبرنگاران گفت که مشکلی در واردات نفت از ايران نيست. در رابطه با مشکل حمل نفت ايران، شرکت توپراس از جواب دادن به سوال اين خبرگزاری امتناع کرده است.

کارشناسان بر اين عقيده اند که تحريم ارائه بيمه نامه، سنگينترين تحريم از سری تحريمهای يکجانبه غرب عليه ايران است که برای وادار کردن اين کشور به رفع نگرانيهای جامعه جهانی از برنامه مناقشه برانگيز هسته ای وضع شده است. بيش از نيمی از درآمدهای دولت جمهوری اسلامی ايران از محل صادرات نفت تامين مي شود. ايران اصرار دارد که برنامه هسته ای اش صلح آميز است.

رويترز می گويد که بعد از اجرا شدن دور جديد تحريمهای غرب عليه ايران، علاوه بر قطع صادرات نفت ايران به اروپا، فروش نفت اين کشور به مشتريان عمده آسيايی خود، از جمله چين، هند، ژاپن و کره جنوبی نيز دچار اختلال شده است، بطوری که صادرات نفت ايران در ماه جای با کاهشی دو برابری به ۱.۱ ميليون بشکه در روز رسيده که به معنی از دست رفتن ماهانه افزون بر ۳ ميليارد دلار درآمد نفتی اين کشور است.

ترکيه طی ماه می، روزانه ۱۶۰ هزار بشکه نفت از ايران خريده بود که ۱۰۰ هزار بشکه آن در بندر «سيدی کرير» مصر تحويل نفتکشهای ترکيه شده بود و بقيه توسط خود نفتکشهای ايران از طريق کانال سوئز به ترکيه حمل شده بود.

يک منبع ترک به خبرگزاری رويترز گفته است که به نفتکشهای ترکيه گفته شده است که حدالمقدور از (حمل نفت ايران) از مسير بندر سيدی کرير مصر اجتناب کنند.

بندر سيدی کرير مصر در کرانه دريای مديترانه واقع شده است که با خط لوله «سوميد» به ترمينال «عين سوخنا» در کانال سوئز وصل شده است، محلی که نفت عربستان، ايران و مصر را به بازارهای اروپايی می رساند.

يک منبع تجاری به خبرگزاری رويترز گفته است که بنا به اطلاعاتی که بدست آنها رسيده، هم اکنون ۷ ميليون بشکه نفت ايران در بندر سيدی کرير بدون مشتری مانده است و چندين «تاجر کمتر شناخته شده» اين محموله نفتی را برای فروش پيشنهاد می دهند.

اخيرا، مقامات ايران از تشکيل کنسرسيومی از شرکتهای خصوصی برای فروش ۲۰ الی ۳۰ درصد از نفت صادراتی ايران خبر داده بودند. اين کنسرسيوم، برای اولين بار وظيفه فروش بخشی از نفت خام ايران را برعهده خواهد گرفت، کاری که تاکنون بصورت انحصاری شرکت ملی نفت ايران انجام می داد.

يک منبع تجارت نفت به اين خبرگزاری گفته است که مطمئن است که تلاشهايی برای فروش محموله نفت ايران برای کشورهای غيراروپايی انجام خواهد شد، اما به اعتقاد وی، بخاطر تحريمها اين کار «بسيار مشکل» خواهد بود. وی می گويد که (برای خريد) اين محموله بخاطر اينکه نام ايران را يدک می کشد، چند روز پيش نتواستم به حساب يک مباشر کشتی در اروپا پول واريز کنم. بگفته وی، بانکها از تحريمهای وضع شده عليه ايران به شدت هراس دارند.

مرکز مطالعات جهانی انرژی، سی جی ای اس، برآورد کرده است که ايران تنها خواهد توانست برای سال جاری ميلادی ۴۲ ميليارد دلار از محل فروش نفت درآمد داشته باشد. ايران در سال گذشته ميلادی ۷۲ ميليارد دلار نفت خام فروخته بود.
XS
SM
MD
LG