لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۰

استقرار ۱۶ هزار نيروی پليس در خيابان های لندن برای مقابله با نا آرامی ها


برای جلوگيری از بروز نا آرامی در چهارمين شب از آغاز شورش های خيابانی در لندن شانزده هزار پليس در خيابان های اين شهر مستقر می شوند. درهمين حال پلیس می گوید مردی که در جريان ناآرامی ها دوشنبه شب مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود، در بيمارستان جان سپرده است.

به گزارش رويترز، پليس لندن، که طی روز های اخير اقداماتش مورد انتقاد بوده، اعلام کرده است که به سختی با اغتشاشگران مقابله خواهد کرد، اين در حالی است که ترديد هایی در خصوص توان پليس برای مقابله با اين نا آرامی ها در دراز مدت وجود دارد.

در حالی که احتمال ادامه نا آرامی ها برای چهارمين شب متوالی پايتخت بريتانيا را تهديد می کند، يک مقام ارشد پليس متروپليتن وعده داد که اقدامات «قاطع» برای مقابله با نا ارامی های انجام خواهد شد.

طبق اين گزارش ۱۶ هزار پليس شامگاه سه شنبه برای بازگردان نظم در خيابان های لندن مستقر خواهند شد .در وضعيت عادی دو هزار پانصد پليس وظيفه برقراری نظم در این شهر را بر عهده داشته اند.

استفان کاوانا، دستيار معاون رييس پليس لندن گفته است: ما برنامه خود را بر اساس مقابله با نا آرامی گسترده طراحی کرده ايم.

تيم گودوين، جانشين رييس پليس لندن، نيز به خبرنگاران گفته است: ما امشب قاطعانه با هر نا آرامی برخورد خواهيم کرد.

وی اضافه کرده است:«اين يک بازی نيست. اين دزدی و خشونت است.»

در همين زمينه، صبح روز سه شنبه، ديويد کامرون، نخست وزير بريتانيا، از تدابير و اقدامات دولت برای پايان دادن به ناآرامی ها خبر داد.

ديويد کامرون همچنين آشوب های خيابانی و نا آرامی در خيابان های بريتانيا را «غير قابل قبول» توصيف کرده است.

گزارش ها حاکی است که تاکنون ۵۶۳ نفر بازداشت شده اند و ۱۰۵ از آنها به ارتباط با خشونت در خيابان های لندن متهم شده اند.

طبق اين گزارش ۱۱۱ پليس نيز براثر شکستگی استخوان یا از ناحيه چشم، سر مجروح شده اند.

گزارش ها حاکی است بسياری از کسانی که طی سه شب گذشته در آشوب های خيابانی، ايجاد حريق وغارت فروشگاهها و شکستن اموال عمومی در لندن و ديگر شهر های بريتانيا شرکت داشته اند، جوانان و نوجوانان بوده اند.

کشته شدن یک نفر در نا آرامی های لندن

در همين حال، پليس اعلام کرده است: مردی که در ناآرامی‌های لندن دوشنبه شب مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود، عصر سه شنبه جان سپرد.

اين نخستين مورد مرگ گزارش شده در ارتباط با آشوب های خيابانی لندن، از زمان آغاز ناآرامی‌ها دراين شهر است.

گفته می شود اين مرد دوشنبه شب، در حالی که در منطقه کرايدون در جنوب لندن مورد اصابت گلوله قرار گرفته است.

نا آرامی ها و آشوب های خيابانی در لندن و ديگر شهرهای بريتانيا از روز شنبه در اعتراض به کشته شدن مارک داگان، ۲۹ ساله، که توسط يک افسر پليس پنج شنبه شب کشته شد، آغاز شده است.

در همين زمينه، «آدريان هنستوک» فرمانده پليس شهری لندن در بيانيه‌ای اعلام کرده بود: «کشته شدن مارک دوگان، پدر چهار فرزند در جريان تيراندازی پليس، اقدامی اسف‌بار است و نيروهای پليس تلاش خود را برای روشن شدن اين قضيه خواهند کرد ولی اين دليل نمی‌شود که اقليت بزهکار به خانه و کار و شغل مردم آسيب بزنند.»

مقامات دولتی و همچنين پليس «اوباش فرصت‌طلب و بزهکاران» را عامل اصلی آشوب های خيابانی اخير می دانند. آشوب هايی که که بدترين ناآرامی بريتانيا از دهه هشتاد ميلادی به اين سو ارزيابی شده است.

اين در حالی است که ساکنان مناطق خسارت‌ديده و برخی از مفسران می‌گويند که تنش‌های اجتماعی در اين محلات و خشم از نابرابری‌های اقتصادی باعث بروز چنين آشوبی شده است.
XS
SM
MD
LG