لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۸

هشدار اوباما درباره پیامدهای مداخله نظامی در اوکراین


نیروهای نظامی در کریمه.
نیروهای نظامی در کریمه.
رييس جمهوری موقت اوکراين گفته است که روسيه با استقرار نيرو در شبه جزيره کريمه قصد تحريک کيف را دارد. در همين حال،‌ باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا نسبت به پيامدهای تحرکات نظامی روسيه در اوکراين ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، باراک اوباما روز جمعه ۹ اسفندماه در کاخ سفيد گفته است: عميقا نگران گزارش ها در خصوص تحرکات نظامی روسيه در داخل اوکراين هستيم.

رييس جمهوری امريکا هشدار داده است، هرگونه نقض حاکمیت ملی و تماميت ارضی اوکراين باعث بی ثباتی خواهد شد.

باراک اوباما گفته است: آمريکا همراه با جامعه بين المللی تاکيد خواهد کرد، هرگونه دخالت نظامی در اواکراين هزينه خواهد داشت.

«قصد روسیه» برای تحریک اوکراین

الکساندر تورچينوف، ریيس جمهور موقت اوکراين، روز جمعه ۹ اسفندماه روسيه را متهم کرده است با استقرار نیرو در شبه جزيره کريمه قصد تحريک کيف را دارد و می خواهد اين کشور را وارد یک جنگ ناخواسته کند.

رييس جمهوری موقت اوکراين که در يک برنامه تلويزيونی صحبت می کرد، گفت قصد مسکو اين است که دولت جديد را وادار کند تا به اقدامات تحريک آميز واکنش نشان دهد و از اين طريق شبه جزيره کريمه را تصرف کند.

الکساندر تورجینوف تصریح کرد که روسیه نقشه ای شبیه به آنچه در گرجستان انجام داد،‌ برای اوکراین در سر می پروراند.

در سال ۲۰۰۸ نیروهای روسی به نفع جدایی طلبان ابخاز در گرجستان وارد عمل شدند و با نیروهای گرجی به جنگ پرداختند.

رییس جمهور موقت اوکراین، همچنین از ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، خواسته است دست از تحریک در کریمه بردارد و نیروهای خود را از این شبه جزیره خارج کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه يک مقام بلندپايه دولت جديد اوکراين گفته است، هواپيماهای روسی در حدود ۲ هزار نيرو در پايگاه نظامی در نزديکی مرکز شبه جزيره کريمه پياده کرده اند.

سرگئی کونيتيسن،‌نماينده ويژه رييس جمهور جديد اوکراين در کريمه،‌به يک شبکه تلويزيونی محلی گفته است: ۱۳ هواپيمای روسی هرکدام حامل ۱۳۰ نفر در فرودگاه گواردیسکی، در نزديک فرودگاه سيمفروپل فرود آمدند.

در همین حال، گزارش ها حاکی است که سخنگوی کاخ سفید، روز جمعه، دخالت نظامی احتمالی روسیه در اوکراین را اشتباه خوانده و گفته است: آمریکا اقدامات روسیه را از نزدیک زیر نظر دارد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، سخنگوی کاخ سفید افزوده است: احتمال مداخله نظامی روسیه در اوکراین موجب «نگرانی عمیق» در آمریکا شده و با اظهارات روسیه مبنی بر رعایت تمامیت ارضی اوکراین تطبیق نمی کند.

سخنگوی کاخ سفید تصریح کرده است: جان کری، وزیرخارجه آمریکا در گفت وگوی تلفنی با همتای روس خود در روز جمعه این نگرانی ها را به وی اطلاع داده است.

درهمين حال، در واکنش به اظهارات ويکتور يانوکوويچ، رييس جمهوری برکنار شده اوکراين تحولات در اين کشور، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا گفته است، ويکتور يانوکوويچ مشروعيت خود را از دست داده است.

جين پساکی، سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا روز جمعه گفته است:«باور داريم که يانوکوويچ با رها کردن مسئوليت خود،‌مشروعيتش را از دست داده است. او از اوکراين رفته است.»

ويکتور يانکوويج روز جمعه در يک کنفرانس خبری در روسیه گفته بود که همچنان خود را رييس جمهور مشروع اوکراين می داند و برای آينده کشور مبارزه خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، شورای امنيت سازمان ملل متحد جمعه ۹ اسنفدماه به در خواست مقامات اوکراين نشستی در خصوص وضعيت اين کشور برگزار خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG