لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۶

اتحاديه اروپا و اوکراين بخش سياسی «توافق همگرايی» را امضا کردند


امضا بخش سیاسی توافق همگرایی در بروکسل
امضا بخش سیاسی توافق همگرایی در بروکسل
در حالی که تنش بر سر الحاق شبه جزيره کريمه بین روسیه و کشورهای غربی به اوج خود رسیده است، اتحاديه اروپا و اکراين روز جمعه ۲۱ مارس بخش سیاسی یک توافق برای همکاری اقتصادي را امضا کردند.

آرسنی ياتسنيوک، نخست وزير اوکراين، روز جمعه در بروکسل پايتخت بلژيک و در مقر اتحاديه اروپا، بخش سياسی «توافق همگرايی» را با ۲۸ کشور اروپايی امضا کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رهبران اتحاديه اروپا همچنين بر سر کاهش وابستگی خود برای خريد انرژی از روسيه توافق کرده اند.

«توافق همگرايی» که شامل همکاری سياسی و همچنين تجارت آزاد می شود،‌همان توافقی است که ویکتور یانووکویچ، رییس جمهوری سابق اوکراين، از امضای ان خودداری کرد. خودداری ویکتور یانووکویچ از امضای این توافق باعث اعتراضات گسترده در اوکراین شد که در نهایت به برکناری ويکتور يانووکويچ منجر شد.

اتحاديه اروپا پيشتر اعلام کرده که در اوايل بهار، اين توافق را به صورت کامل با اوکراين امضا خواهد کرد.

در همین حال،‌ولاديمير پوتين، رئيس جمهوری روسيه، روز جمعه مصوبه پارلمان این کشور در خصوص پيوستن شبه جزيره کريمه به روسيه را امضا کرده است.

یکشنبه گذشته در شبه جزیره کریمه همه پرسی پیوستن به روسیه برگزار شد که بنا بر اعلام مقام های کريمه اکثريت رای دهندگان به اين الحاق رای مثبت دادند. اوکراين می گويد اين همه پرسی خلاف قانونی اساسی اين کشور است.

اين همه پرسی در حالی برگزار شد که آمريکا و ديگر کشورهای غربی درباره پيامدهای آن به روسيه هشدار داده بودند.

به دنبال همه پرسی پیوستن شبه جزیره کریمه به روسیه، تنش بین روسیه با آمریکا و اتحادیه اروپا به اوج خود رسیده است و کشورهای غربی تحریم‌هایی علیه مقام‌های نزدیک به ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، وضع کرده اند.
XS
SM
MD
LG