لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۷

تاکيد دولت اوکراين بر ادامه عمليات نظامی علیه جدایی طلبان


درحالی که آرسن آواکوف، وزير کشور موقت اوکراين، روز شنبه سوم ماه مه بر ادامه عمليات نظامی در شرق اوکراين تاکيد کرده است، يکی از رهبران جدايی طلب طرفدار روسيه از تشکيل ارتش برای حرکت به سمت «کی يف» خبر داده است.

به گزارش شبکه تلويزيونی «سی ان ان» آرسن آواکوف گفته است، واحد های ويژه ارتش در حال عمليات برای پايان دادن به اقدامات تحريک آميز جدايی طلبان هستند.

طبق اين گزارش، عمليات ارتش در روز شنبه در محور شهر کراماتورسک در شرق اوکراين متمرکز بود. اين شهر در ۱۶ کيلومتری جنوب اسلوويانسک واقع شده و نيروهای دولتی از ساکنان اين شهر خواسته بودند تا از منازل خود خارج نشوند.

ويدئوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی تصاويری از سوختن اتوبوس ها و دود ناشی از آنها را در خيابان های کراماتورسک نشان می دهد.

در همين زمينه، يک مقام دفتر رياست جمهوری اوکراين روز شنبه گفته است، محاصره اسلوويانسک توسط نيروهای دولتی کامل شده و حلقه محاصره با گذشت زمان تنگ تر خواهد شد.

اين در حالی است که روسيه عمليات نظامی ارتش اوکراين را محکوم کرده است.

سرگئی لاوروف،‌وزير امور خارجه روسيه در گفت وگوی تلفنی با جان کری همتای آمريکايی خود گفته است، واشينگتن بايد از نفوذ خود برای پايان دادن به عمليات نظامی دولت اوکراين عليه معترضان استفاده کند. وزير خارجه روسيه خواستار نقش بيشتر سازمان امينت و همکاری اروپا برای اجرای توافقنامه ژنو و برگزاری گفت وگوی ملی در اوکراين شده است.

جان کری وزير خارجه آمريکا نيز در مقابل از آزاد شدن هفت ناظر نظامیِ سازمان امنيت و همکاری اروپا، ابراز رضايت کرده ، ولی گفته است که حل بحران اوکراين، منوط به قطع حمايت روسيه از جدايی طلبان در این کشور است.

در همین حال، والری بولوتف، رهبر جدايی طلبان در منطقه لوهانسک از تشکيل «ارتش جنوب شرقی» برای کل منطقه خبر داده است.

والری بولوتف در يک پيام ويدئويی با اعلام مقرارات منع آمد و شد گفته است:ارتش جديد فقط وظيفه دفاع از منطقه را برعهده نخواهد داشت بلکه تلاش خواهد کرد به سمت «کی يف»، پايتخت حرکت کرده وآن را تصرف کند.

بحران‌ در شرق و جنوب اوکراین در حالی دنبال می‌شود که ناظران اروپایی و دستیاران اوکراینی‌شان که از روز چهارم اردیبهشت‌ماه به اسارت جدایی‌طلبان هواخواه روسیه درآمده بودند، آزاد شده‌اند.

جدایی‌طلبان در شهر اسلاوینسک هشت تن از ناظران سازمان امنیت و حفاظت اروپا را ربودند که سه روز بعد یکی از آنها را به علت ابتلا به بیماری دیابت آزاد کردند. افراد آزاد شده شامل هفت ناظر اروپایی و پنج دستیار اوکراینی آنها هستند.

بحران‌ در اوکراین با مرگ ۴۶ نفر در روز جمعه در بندر جنوبی اودسا وارد مرحله تازه‌ای شده است. روسیه می گوید، این درگیری نشان‌دهنده آن است که دولت موقت کی‌یف در حال تحریک ملی‌گرایان اوکراینی است.
XS
SM
MD
LG