لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۹

يانوکوويچ: کودتا شده است، استعفا نمی‌کنم


درحالی که مخالفان کنترل ادارات دولتی و پارلمان اوکراین در کیف را در دست گرفته اند، ویکتور یانوکوویچ، رییس جمهوری این کشور گفته است که از قدرت کناره گیری نخواهد کرد و رویدادهای روز شنبه در کیف، پایتخت، را کودتا خوانده است.

گزارش ها حاکی است که تظاهرکنندگان دفتر رياست جمهوری اوکراين را در «کيف»، پايتخت اين کشور، به تصرف خود در آورده اند.

به گزارش رويترز، مخالفان هم اکنون دفاتر رياست جمهوری را در اختيار دارند. اوستيپ کرياديک، يکی از مخالفان که مسئوليت محافظت از مقر رياست جمهوری را برعهده دارد به اين خبرگزاری گفته است: ما تازمانی که رييس جمهوری آينده سرکار بيايد از اين ساختمان ها محافظت خواهيم کرد.

وی تصريح کرده است که ويکتور يانوکوويچ هرگز به قدرت باز نخواهد گشت.

در همین حال از شهر خارکوف در اوکراین خبر می‌رسد که یولیا تیموشنکو، نخست وزیر سابق این کشور و از مخالفان سرسخت آقای یانوکوویچ، بعدازظهر روز شنبه از بیمارستانی در این شهر مرخص شده است.

خانم تیموشنکو که از آغاز اعتراضات خواستار برکناری ویکتور یانوکوویچ بوده در همین روز شنبه از زندان آزاد شد.

اما ولادیمیر ریباک، رئیس پارلمان اوکراین که از حامیان ویکتور یانوکوویچ به شمار می‌آید، از سمت خود استعفا کرده و رييس جديد پارلمان انتخاب شده است.

در همين حال آرسن آواکوف، از سوی پارلمان به عنوان وزير کشور جدید اوکراین انتخاب شده است. وی گفته است، معتراضان بدانند که پليس از خواسته های انها حمايت می کند.

به رغم اين که روز جمعه رهبران مخالفان و دولت اوکراين برای پايان دادن به اعتراضات در پايتخت توافق کردند، تظاهرات روز شنبه نيز ادامه داشت.

به گزارش رويترز در جريان اعتراض اخير در کيف دست کم ۷۷ نفر کشته شده اند.

از سوی ديگر،‌گزارش ها حاکی است که ويکتور يانوکوويچ اعلام کرده است که ازقدرت کناره گيری نخواهد کرد و اتفاقات اخير در کيف را «کودتا» خوانده است.

ويکتور يانوکوويچ در يک برنامه تلويزيونی از پيش ضبط شده که روز شنبه ساعت چهار بعدازظهر به وقت محلی پخش شد، اعلام کرد که «محافظت از مردم» را وظيفه خود می داند و برای «پايان دادن به خونريزی در کشور از تلاشی دريغ نخواهد کرد.»

ويکتور يانوکوويچ با اين حال تصريح کرد که خود را همچنان رييس جمهور مشروع اوکراين می داند و اين کشور را ترک نکرده و استعفا نخواهد کرد.

این در حالی است که ویتالی کلیچکو، رهبر اپوزیسیون اوکراین و عضو پارلمان، روز شنبه، سوم اسفند اعلام کرد که یانوکویچ پایتخت را ترک کرده است.

آقای کلیچکو در توییتر نوشت که پارلمان اوکراین باید ویکتور یانوکوویچ را از ریاست جمهوری کنار بگذارد و انتخابات زودرس را حداکثر تا روز ۲۵ مه (۴ خرداد) برگزار کند.
XS
SM
MD
LG