لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۴

واکنش های شديد بين المللی عليه حمله به سفارت بريتانيا در تهران؛ شورای امنيت محکوم کرد


شورای امنيت سازمان ملل متحد روز سه شنبه حمله به مجموعه‌های سفارت بريتانيا در تهران را شديدا محکوم کرد. آمریکا، اتحادیه اروپا ،کانادا و بریتانیا نیز این حمله را محکوم کرده اند.اين در حالی است که وزارت خارجه ايران از « رفتارهای غير قابل قبول معدودی» در حمله به سفارت بريتانيا در تهران «ابراز تاسف» کرده است.

به گزارش رسانه های دولتی ايران، روز سه شنبه تجمع کنندگان مقابل سفارت بريتانيا درخيابان فردوسی وارد ساختمان اين سفارتخانه شدند و ضمن پايين کشيدن پرچم اين کشور، خسارت هايی به ساختمان اين سفارتخانه وارد کردند.

اعضای شورای امنيت سازمان ملل متحد در بيانيه ای به اتفاق آرا حمله به سفارت بريتانيا در تهران را محکوم کردند و از ايران خواستند از ديپلمات ها محافظت کند.

به گزارش رويترز، خوزه فيليپ کابرال، رئيس دوره ای شورای امنيت و نماينده پرتغال در سازمان ملل متحد، در اين زمينه گفته است:«اعضای شورای امنيت حمله به سفارت بريتانيا در تهران را که به ورود به ساختمان ديپلماتيک و کنسولی و به آسيب های جدی منجر شد، در شديدترين وجه محکوم می کنند.»

طبق اين گزارش بيانيه شورای امنيت سازمان ملل متحد با اتفاق آرای ۱۵ عضو اين شورا تصويب شده است.

در روزی که تظاهرکنندگان به سفارت بريتانيا درتهران حمله کردند ،علی لاریجانی، رییس مجلس، قانون کاهش روابط ديپلماتيک بين ايران و بريتانيا را به محمود احمدی نژاد، رییس جمهور، ابلاغ کرد.

مجلس شورای اسلامی روز يکشنبه مصوبه کاهش روابط بين ايران و بريتانيا به سطح کاردار را تصويب کرد و روز دوشنبه هم شورای نگهبان مصوبه مجلس را تاييد کرد.

طبق ماده يک قانون مدنی، محمود احمدی نژاد موظف است پس از ابلاغ قوانین، ظرف ۵ روز این قانون را برای اجرا به دستگاه‌های اجرايی ذيربط ابلاغ کند.



گزارش رسانه های دولتی ايران حاکی است که نيروهای امنيتی مهاجمان را از محوطه سفارت بريتانيا و همچنين محل اقامت ديپلمات ها درباغ قلهک خارج کرده اند.

تصاوير منتشر شده توسط رسانه های دولتی ايران حاکی از آن است که يک خودرو که در داخل محوطه سفارت به آتش کشيده شده است و مهاجمان اسناد، مدارک و اموال را از داخل ساختمان سفارت خارج می کنند. همچنين مهاجمان عکس های ملکه بريتانيا را از روی در سفارت اين کشور به پايين پرتاب کرده و قطعه ای مجمسه موجود در اين سفارتخانه را به بيرون بردند.

واکنش های بين المللی

باراک اوباما،رییس جمهوری امریکا، حمله به سفارت بریتانیا در تهران را محکوم کرد و از ایران خواست به تعهدات بین المللی اش دراین زمینه عمل کند.

درهمین زمینه،کاخ سفيد در بيانيه ای اعلام کرد که به شدت حمله به سفارت بريتانيا در تهران را محکوم می کند.

مارک تونر ، يکی از سخنگويان وزارت امور خارجۀ آمريکا، نيز ضمن محکوم کردن يورش مهاجمان به سفارت بريتانيا در تهران، از جمهوری اسلامی خواست تا به تعهدات بين المللی خود احترام بگذارد و امنيت و ايمنی کامل تمام اعضای سفارت بريتانيا در تهران را تضمين کند.

آقای تونر همچنین گفت که حادثه حمله به سفارت بريتانيا در تهران، نمونۀ ديگری از عدم توجه دولت ايران به تعهدات خود درقبال جامعۀ جهانی است و لازم است تا آنها اين تعهدات را در چارچوب کنوانسيون وين به طور کامل انجام دهند و امنيت و حفاظت کادرهای ديپلماتيک در ايران را تامين کنند.

درهمین حال، ديويد کامرون، نخست وزير بريتانيا، در مورد عواقب حمله به سفارت این کشور در تهران به جمهوری اسلامی هشدار داد و گفت که اين موضوع برای ايران پیامدهای جدی خواهد داشت.

آقای کامرون «ناتوانی» دولت ايران در جلوگيری از حمله به ديپلمات ها و سفارت بريتانيا «شرم آور » خوانده است.

ويليام هيگ، وزير امور خارجه بريتانيا، نیز در مورد عواقب حمله به سفارت اين کشور در تهران به جمهوری اسلامی هشدار داد و گفت، بريتانيا اين «اقدام غيرمسئولانه» را به شدت جدی می‌گيرد.

وزير امورخارجه بريتانيا می گويد، حمله به سفارت اين کشور نقض «نقض جدی» کنوانسيون ژنو است. اين کنوانسيون دولت ها را به حفاظت از ديپلمات‌ها و اماکن ديپلماتيک تحت هر شرايطی ملزم می‌کند.

ويليام هيگ همچنين گفته است که بريتانيا دولت ايران را به دليل« ناتوانی» در اتخاذ تمهيدات کافی برای حفاظت از سفارت اين کشور در تهران مسئول می‌داند.

به گفته ويليام هيگ بعد از ظهر سه شنبه کاردار سفارت ايران در لندن به وزارت امور خارجه بريتانيا احضار شده است و ديويد کامرون، نخست‌وزير، نيز در جلسه کميته اضطراری در اين زمينه شرکت کرده است.

کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا نيز حمله به سفارت بريتانيا در تهران را «غير قابل قبول» دانسته است.

وزیر خارجه کانادا نیز حمله به سفارت بریتانیا را «غیرقابل قبول»خوانده و از شهروند این کشور در ایران خواسته است هشیار باشند.

حمله به سفارت بریتانیا

خبرگزاری فارس در خصوص تجمع در خيابان فردوسی و حمله به سفارت بريتانيا نوشته بود: تجمع «دانشجويان دانشگاه تهران» که از ساعت دو بعد از ظهر سه‌شنبه در برابر سفارت بريتانيا آغاز شده بود به هجوم اين افراد به داخل ساختمان منتهی شد.

خبرگزاری مهر نيز گزارش داد که اين «دانشجويان» پس از ورود به ساختمان سفارت بريتانيا در خيابان فردوسی تهران پرچم اين کشور را پايين کشيده و آن را آتش زده‌اند.

اين خبرگزاری اضافه می کند که مهاجمان پس از ورود به ساختمان سفارت بريتانيا شيشه‌های اين سفارتخانه را شکسته و «برخی از مدارکی که در طبقه اول ساختمان بوده» را بيرون آورده و به آتش کشيده‌اند.

خبرگزاری های مهر، رويترز و فرانسه نيز از «گروگان» گرفتن شماری از کارکنان سفارت بريتانيا خبر دادند که پس از ساعاتی آزاد شدند.




واکنش ايران

اين در حالی است که وزارت امور خارجه ايران در بيانيه ای از آنچه که «برخی رفتارهای غير قابل قبول معدودی از معترضين» در حمله به سفارت بريتانيا خوانده است ابراز تاسف کرده و «از مسوولان امر خواسته است تا اقدام ها و بررسی های فوری و ضروری در اين رابطه به عمل آورند. »

علا الدين بروجردی، رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجه مجلس، در اين ارتباط گفته است :«تجمع دانشجويان مقابل سفارت انگليس تجلی احساسات پاک درونی آنان است»

وی اضافه کرده است:«اين اقدام به هيچوجه نبايد دغدغه خاطر برای ساير ديپلمات ها و سفارتخانه ها ايجاد کند.»

رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجه مجلس همچنين گفته است:«ايران به تمامی مقررات بين المللی و کنوانسيون وين احترام می گذارد و اين موضوع نبايد نگرانی را برای ديگر کشورها و سفارتخانه ها فراهم کند. »

علا الدين بروجردی اضافه کرده است:« خود انگليسی ها نيز در چارچوب اين کنوانسيون از امنيت لازم در ايران برخوردارند.»

حسين ابراهيمی،نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در این زمینه گفته است:« جلوی خشم مردم را نمی توان گرفت مطمئنا جوانان ناراحت هستند و به دنبال اقدامی در مقابل تحريم ها و اقدامات نادرست انگليس می گردند. »

حمله به سفارت بریتانیا یک روز پس از آن رخ می‌دهد که سخنگوی ديويد کامرون، نخست وزير بريتانيا، روز دوشنبه از تصميم ايران برای کاهش روابط بين دو کشور ابراز تاسف کرده و گفته بود که لندن در حال بررسی اقداماتی در پاسخ به اين رويکرد جمهوری اسلامی است.

به دنبال تحريم بانک مرکزی ايران از سوی وزارت دارايی بريتانيا در روز ۱۴ نوامبر، مجلس ايران طرح کاهش روابط دو کشور را تصويب کرد. اين تحريم‌ها که همزمان با تشديد تحريم‌های يکجانبه آمريکا و کانادا عليه برنامه هسته‌ای ايران صورت گرفت، خشم مقام‌های ايرانی و نمايندگان مجلس شورای اسلامی را برانگيخته است.
..................................................

در صورتی که تصاوير يا ويدئويی از حمله مهاجمان به سفارت بريتانيا در تهران داريد از طریق این لینک برای ما بفرستيد.
XS
SM
MD
LG