لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۶

سخنگوی عنان: هیات سازمان ملل ظرف ۴۸ ساعت آینده به سوريه می رود


احمد فوزی، سخنگوی کوفی عنان فرستاده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب به سوريه، سه شنبه ۳ آوريل به خبرگزاری رويترز گفت که یک هیات از سازمان ملل برای مذاکره درباره نيروهای حافظ صلح سازمان ملل و نظارت بر اجرای توافق آتش بس ظرف ۴۸ ساعت آینده وارد سوريه می شود.

برپايه طرح صلح شش ماده‌ای که کوفی عنان برای پايان دادن به خشونت‌ها در سوريه ارائه داده، قرار است نيروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد متشکل از ۲۰۰ تا ۲۵۰ نيروی غير مسلح در مناطق مختلف اين کشور مستقر شوند.

دولت بشار اسد، رئيس جمهور سوريه، وعده داده است که خارج کردن تمام واحد‌های نظامی خود را از روز ۱۰ آوريل جاری آغاز کند تا زمينه آتش بس با مخالفان مسلح ظرف دو روز پس از آن تاريخ، فراهم شود. پس از توقف عمليات نظامی نيروهای دولتی، مخالفان مسلح ۴۸ ساعت فرصت دارند تا به عمليات خود پايان دهند.

اين موضوع را کوفی عنان دوشنبه در گزارشی به شورای امنيت سازمان ملل متحد اعلام کرد.

همزمان با اين تحولات، آمريکا، بريتانيا و فرانسه در حال تهيه پيش نويس بيانيه‌ای برای ارائه به شورای امنيت سازمان ملل متحد هستند که طی آن اين شورا بر آغاز اجرای طرح عنان از دهم آوريل رسميت بين المللی می‌بخشد.

شبکه خبری الجزيره به نقل از منابع ديپلماتيک گزارش داده است که در اين بيانيه به بشار اسد هشدار داده خواهد شد در صورت پايبند نبودن به اجرای طرح، با تحريم‌های بين المللی بيشتری مواجه خواهد شد.

آزادی همه دستگير شدگان در جريان اعتراض‌ها، آزادی تظاهرات مسالمت آميز، آزادی رسيدن کمک‌های انسانی به مردم ساکن مناطق آسيب ديده از درگيری‌ها، آزادی فعاليت رسانه‌ها و آغاز گفت‌و‌گو ميان دولت و معترضان، از ديگر بندهای طرح کوفی عنان هستند.

از سوی ديگر، سوزان رايس نماينده آمريکا در سازمان ملل متحد و رئيس دوره‌ای شورای امنيت گفته است: «آمريکا و شماری ديگر از اعضای شورای امنيت نگران هستند که دولت سوريه از روزهای اندک آينده تا زمان اجرای طرح، برای شدت بخشيدن به عمليات نظامی خود استفاده کند. برخی کشورها نيز در حسن نيت دولت سوريه در پذيرش طرح تشکيک کرده‌اند.»

در همین حال، شورای عمومی انقلاب سوريه نیز اعلام کرده است که سه شنبه دستکم ۴۰ نفر در سوريه به دست نيروهای امنيتی کشته شدند. نيروهای دولتی در دو روز گذشته علاوه بر ادامه عمليات نظامی خود در حمص، بر شدت حملات خود در ادلب و درعا افزودند.

گزارش ها حاکی است که ناصر القدوه، معاون کوفی عنان، موفق شده است موافقت همه طرف‌های اپوزيسيون سوريه را با طرح صلح به دست آورد. يا اين وجود اپوزيسيون همچنان در نيت دولت بشار اسد و ميزان پايبنديش به تعهدات خود تشکيک می‌کند.

از سويی رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه، سازمان ملل متحد را متهم به پشتيبانی غير مستقيم از «سرکوب مردم سوريه» متهم کرد.

اردوغان که سه شنبه در گرهمايی حزب عدالت و توسعه حاکم بر ترکيه سخن می‌گفت، اظهار داشت: «از راه ناتوانی در دستيابی به تصميم، شورای امنيت به شکلی غير مستقيم از سرکوب پشتيبانی کرد،... جامعه جهانی دست بسته ايستاده است در حالی که مردم سوريه هر روز کشته می‌شوند.»

روسيه و چين دو عضو دائم شورای امنيت تا کنون دو قطعنامه ارائه شده به اين شورا در محکوميت سرکوب اعتراض‌ها در سوريه را وتو کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG