لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۲

«تحريم پسته ايران به نفع کشاورزان کاليفرنيايی است»


رادیو عمومی آمریکا در مطلبی درباره تحریم های تازه ایالات متحده امریکا علیه محصولات ایران به ویژه پسته نوشته است:

کشاورزان کاليفرنيا احتمالا بيش از همه از تحريم پسته ايران توسط آمريکا که از چهارشنبه به اجرا درآمد سود خواهند برد. باراک اوباما، رییس جمهوری امریکاف روز اول ماه ژوييه دستور اين تحريم را به عنوان بخشی از اقدامات تنبيهی در برابر برنامه های هسته ای ايران امضا کرد. اين تصميم دولت آمريکا درست همزمان با فصل برداشت پسته در ايالت کاليفرنيای آمريکا به اجرا گذاشته شد.

آمريکا و ايران از سالها پيش بر سر توليد مرغوب ترين محصول پسته در جهان در حال رقابت بوده اند. کاليفرنيا که محل کاشت و توليد بيش از ۹۵ درصد از پسته محصول آمريکا است ودر طول ده سال گذشته اراضی مخصوص کشت پسته در کاليفرنيا دو برابر شده است. براساس اطلاعات وزارت کشاورزی آمريکا شرايط جوی بد در چند سال اخير در ايران باعث شده که اکنون آمريکا از نظر توليد پسته از ايران پيشی بگيرد.

تحت تاثير تحريم پسته صادراتی ايران اکنون بازار داخلی اين محصول در آمريکا که ارزش آن حدود ۷۰۰ ميليون دلار است در انحصار کشاورزان و توليد کنندگان آمريکايی قرار خواهد گرفت. يکی از مسئولان اتحاديه توليد کنندگان پسته در آمريکا می گويد که اين اقدام دولت برای آنها يک امتياز بزرگ خواهد بود ولی بايد ديد که در سطح صادرات جهانی رقابت بين پسته ايران و آمريکا به چه سرانجامی خواهد رسيد.

کشت پسته از اواسط دهه ۱۹۶۰ ميلادی در کاليفرنيا به شکل پيشرفته و مکانيزه گسترش يافت. اکنون بخش اعظم کارهای مربوط به کاشت، نگهداری و برداشت محصول پسته و سپس انتقال و تميز کردن دانه ها و همينطور خشک کردن آن توسط ماشين آلات و مراکز صنعتی بسيار مدرن انجام می شود.

پسته محصول کاليفرنيا به مرور در بازار جهانی شهرت و موقعيت خوبی به دست آورده است. اکنون بيش از ۶۰ درصد از اين محصول به خارج صادر می شود و وزارت کشاروزی آمريکا پيش بينی می کند که صادرات پسته اين کشور امسال ده درصد افزايش يابد. حجم توليد پسته در آمريکا در حال حاضر حدود ۱۷۰ ميليون کيلو است ولی کارشناسان معتقدند که تا سال ۲۰۱۷ اين حجم دو برابر خواهد شد.

بار اول که دولت آمريکا واردات پسته ايران را تحريم و ممنوع کرد در واکنش به گروگانگيری کارکنان سفارت آمريکا در تهران و در سال ۱۹۷۹ بود. اين ممنوعيت در سال ۱۹۸۱ لغو ولی بار ديگر در سال ۱۹۸۷ تا سال ۲۰۰۰ به اجرا گذاشته شد.بيل کلينتون رييس جمهور وقت آمريکا در سال ۲۰۰۰ با اين فرض که مناسبات بين دو کشور بهبود يافته تحريم پسته ايران را لغو کرد.

آمارهای نشان می دهد که طی ۱۲ ماه گذشته حدود ۴۵۰ ميليون کيلو پسته محصول ايران وارد آمريکا شده است. افراد فعال در تجارت پسته می گويد پس از تحريم پسته ايران اکنون رقابت دو کشور بر سر اين محصول به کنترل بازارهای جهانی کشيده خواهد شد.

پسته محصول کاليفرنيا از سالها پيش به اروپا صادر می شود ولی اکنون تجار آمريکايی به دنبال گشودن و احاطه بازارهای آسيايی هستند.

فروش پسته محصول چين در پنج سال گذشته از ۵ ميليون به ۵۰ ميليون دلار افزايش يافته است. گام بعدی نيز گسترش فروش اين محصول در بازار ژاپن و کره جنوبی است.
XS
SM
MD
LG