لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۴

شهروندان آمريکا برای ارسال کمک به آسیب دیدگان زلزله ايران نیازی به «اخذ مجوز» ندارند


ويکتوريا نولند، سخنگوی وزارت خارجه‌ آمريکا روز دوشنبه اعلام کرد شهروندان آمريکايی می‌توانند بدون نگرانی از نقض تحريم‌ها، کمک های انساندوستانه، مواد غذايی و دارويی خود را برای آسيب ديدگان زلزله آذربايجان شرقی به ايران ارسال کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی وزارت خارجه‌ آمريکا، گفت شهروندان آمريکا برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه برای ايران نيازی به دريافت مجوزهای مربوط به تحريم‌ها ندارند.

ویکتوریا نولند گفته است:« شهروندان آمريکايی که مایلند در اين ايام کمک های انساندوستانه خود را برای ایرانیان بفرستند، برای ارسال دارو و غذا نيازی به اخذ مجوز ندارند.»

خانم نولند همچنين گفت به رغم اينکه دولت ايران اعلام کرده نيازی به کمک خارجی ندارد اما پيشنهاد کمک‌های انسان دوستانه‌ آمريکا برای زلزله‌زدگان همچنان به قوت خود باقی ست.

در صفحه فيس بوک «وزارت امور خارجه امريکا به فارسی» نيز اعلام شده است که «همانطور که در بيانيه ديروز کاخ سفيد آمده بود، ايالات متحده و مردم آمريکا در اين زمان دشوار برای ارائه کمک آماده هستند، همانگونه که در سال ٢٠٠٣ و تنها دو روز پس از زلزله بم کمکهای خود را به ايران ارسال کرديم».

تاکنون کشورها و سازمانهای خارجی زيادی اعلام آمادگی کرده اند که در صورت درخواست ايران، به مصيبت زدگان زلزله استان آذربايجان شرقی کمک کنند، البته طی روز گذشته ترکيه يک محموله هواپيمايی و جمهوری آذربايجان ۵۰ کانتيتر مواد غذايی و ديگر اقلام امدادی را به ايران فرستادند.

با اينهمه خبرگزاری مهر بعد از ظهر امروز، گزارش داد که مردم مناطق زلزله زده شهرستان اهر پس از ۴۳ ساعت از زمان وقوع زلزله اوليه در اين شهرستان همچنان در انتظار اسکان در چادرها هستند. برخی از مردم برای دريافت مواد غذايی، چادر و اسکان مشکل دارند.

گزارشها درباره تعداد آسيب ديدگان زلزله متفاوت است. خبرگزاری ايرنا می نويسد که براساس آخرين آمارهای اعلامی از سوی مسئولان، در زلزله روز شنبه آذربايجان شرقی ۳۰۶ تن جان‌باختند که ۲۱۹ نفر از آنها زن و کودک بودند. اين زلزله تاکنون بيش از سه هزار مجروح و ۴۱ هزار بی سرپناه برجای گذاشته است و مرضيه وحيد دستجردی وزير بهداشت ايران نيز گفته است که از بين مصدومين و مجروحين اين حادثه ۶۸۰ عمل جراحی شدند.

اما خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی هلال احمر آذربايجان شرقی گزارش داده است که در مجموع ۱۵۵ هزار نفر دچار حادثه شدند که ۳۴ هزار و ۲۰۰ خانوار را تشکيل می‌دادند و از مجموع اين افراد تنها ۵۰ هزار و ۴۱۵ نفر اسکان داده شدند.

گزارشها درباره آواربرداری مناطق تخريب شده نيز متناقض است. در حالی که سازمان هلال احمر ايران از پايان عمليات آواربرداری و نجات در ۲۴ ساعت اول حادثه زلزله خبر داده است، اما با توجه به اينکه ۱۱۳ روستا در منطقه از ۴۰ تا ۱۰۰ درصد ويران شده اند، ترديدهای زيادی پيرامون اتمام آواربرداری و عمليات نجات مطرح است. از جمله، خبرگزاری رويترز به نقل از گفته های يک پزشک تبريزی که آشنا به منطقه است و خودش مشغول کمکهای پزشکی به آسيب ديدگان بوده، گزارش کرده است که دسترسی با ماشين به برخی از روستاهای آسيب ديده در شرايط عادی (قبل از زلزله) نيز با دشواری انجام می گرفت.

سايت خبری عصر ايران نيز روز گذشته گزارش داد که ۲۴ ساعت بعد از زلزله، اکيپهای امدادی حتی از برخی از روستاهای زلزله زده نتوانسته اند ديدار کنند.

در همين حال، خبرگزاری ايسنا به نقل از خليل ساعی مدير ستاد بحران استان آذربايجان‌شرقی گزارش داده است که «يک تيم امداد و نجات از کشور ترکيه «بدون هماهنگی» با ستاد مديريت بحران در استان وارد منطقه شده بود که با توجه به اتمام کامل مراحل عمليات نجات نيازی به حضور تيم در منطقه نبود، بنابراين با «احترام و تشکر خاصی» از اين تيم آنان را راهی کشورشان کرديم.

قبلا رئيس سازمان هلال احمر و وزير کشور ايران نيز تاکيد کرده بودند که نيازی به کمکهای خارجی برای آسيب ديدگان زلزله آذربايجان شرقی نيست.
XS
SM
MD
LG