لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۹

انتقاد آمريکا از فروش موشک های پیشرفته روسی به ايران


سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا می گوید ما فکرنمی کنيم در شرايط فعلی اين اقدام پيام مناسبی به دولت مردان تهران ارسال کند
سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا می گوید ما فکرنمی کنيم در شرايط فعلی اين اقدام پيام مناسبی به دولت مردان تهران ارسال کند

سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا با انتقاد از روسيه به خاطر فروش و ارسال موشک های پيشرفته ضد هوايی به ايران گفت اين اقدام پيام نادرستی را ارسال می کند.


تام کيسی سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا گفت:«ما فکرنمی کنيم در شرايط فعلی اين اقدام پيام مناسبی به دولت مردان تهران ارسال کند. به ويژه در اين وضعيت که آنها به خاطر توسعه توليد سلاح هسته ای مورد تحريم سازمان ملل قرار گرفته اند و اکنون با ادامه برنامه خود قطعنامه شورای امنيت را به مبارزه می طلبند».


ما فکرنمی کنيم در شرايط فعلی اين اقدام پيام مناسبی به دولت مردان تهران ارسال کند به ويژه در اين وضعيت که آنها به خاطر توسعه توليد سلاح هسته ای مورد تحريم سازمان ملل قرار گرفته اند
سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا

پيشتر روسيه اعلام کرده بود در صورت درخواست ايران برای دريافت اسلحله بيشتر مسکو اين تقاضا را بررسی خواهد کرد.


آقای کيسی گفت که کشورش علاقه مند نيست که ببيند به يک کشور حامی تروريسم کمک شود به ويژه اين که ايران يکی ازدولت های اصلی حامی «تروريسم» است.


در همين حال سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا تاييد کرد طبق قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل منعی برای ارسال سلاح متعارف به ايران وجود ندارد.


سرگئی ايوانف در مسکو به خبرنگاران گفته بود که مسکو طبق قرارداد منعقد شده موشک های «تور-ام ۱» را به ايران تحويل داده است. وزير دفاع روسيه از فاش کردن تعداد موشک ضد هوايی ارسالی به ايران خوداری کرده بود.


در همين زمينه ، اما يک مقام آگاه در وزارت دفاع روسيه که نامش فاش نشده، گفته بود که تمامی سيستم هايی که بنا به قرارداد بايد به ايران ارسال می شدند، به اين کشور فرستاده نشده اند.


موشک های سری تور Tor ، تنها در روسيه توليد می شوند و مدل هايی که به گفته وزير دفاع روسيه به ايران ارسال شده اند، برای ساقط کردن اهداف هوايی تا ارتفاع شش هزار متری، کاربرد دارند.


پيش از اين مقام های وزارت دفاع روسيه اعلام کرده بودند که اين کشور بايد بنا به يک قرارداد که در دسامبر سال ۲۰۰۵ ميلادی به امضا رسيده است، ۲۹ سيستم پيشرفته موشکی را در اخيتار ايران قرار دهد.


دولت روسيه می گويد که قرارداد فروش اين موشک ها، هيچ بخشی از قراردادهای بين المللی را نقض نمی کند. سرگی لاورف نيز روز سه شنبه تاکيد کرده بود که روسيه در زمينه توسعه فناوری نظامی بر اساس قوانين بين المللی، با ايران همکاری دو جانبه دارد.


XS
SM
MD
LG